/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne en trævæg
Fra : petermolin
Vist : 530 gange
50 point
Dato : 19-12-04 20:31

Hej,

Vi har købt en norsk bjælkehytte (sommerhus) og vi overvejer at fjerne den ene væg for at gøre stuen større.

Da det er gennemgående bjælker er det lidt udfordrende eftersom jeg ikke helt ved, om det er virkelig "bare" er at save igennem og så sætte lister på.

Min intuition siger, at jeg skal huske et eller andet, men hvad er det jeg skal huske?

Peter

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 19-12-04 20:33

Du skal nok lige huske på om det er en bærende væg ?

Kommentar
Fra : petermolin

Dato : 19-12-04 20:38

Rigtigt, men der er dog tjekket. Det er somsagt en bjælkehytte, hvorfor bærende vægge er lidt anderledes. Men tak for infoen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 20:59

Der kan være "spræld" i væggen når du skærer i den.
Den kan også være en stabilisatorvæg.
Men det er lidt svært at gætte når man ikke ser den.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 20-12-04 16:53

Jeg formoder at du taler om en skille rumsvæg ? Er den falset ind i 2 ydervægge eller hvad ?

Kommentar
Fra : ivan153

Dato : 23-12-04 18:57

Er det en væg der går på langs af huset kan den være bærende ,går den på tværs alså følger gavlen er den ikke bærende

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 23-12-04 19:44

var de et li de je spurt om ?