/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Problemløser
Fra : geab
Vist : 14798 gange
50 point
Dato : 19-12-04 19:47

Der findes et tapet (Problemøser) fra Juvita som bruges til at tapetser over feks savsmulds tapet. Derefter vil være overfladen helt glat. Dermed kan man omgå at tager tapeten ned, spatle, slibe og sætte filt på. Det vil spare masser af tid og besvær.

Nu har jeg fået både positive (fra lokal Sadolin) og negative (fra lokal Flügger som har fjernet produkt fra hylden) anmeldelser.

Er der nogen som har praktiske erfaring og brugt den feks på savsmulds tapet eller hashian?

Problemløser er et "tapet"produkt der kan opsættes ovenpå glasvæv, så man kan opnå en helt glat væg som slutresultat. Der er tale om et fiberprodukt der er belagt med et tyndt skumlag på begge sider, således at bagsiden tilpasser sig den ujævne vægoverflade og forsiden er helt glat så der kan males eller tapetseres direkte ovenpå.
"Problemløseren" fremstilles af firmaet Juvita A/S med tlf. 55 56 12 12 og der henvises også til www.juvita.dk>

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 19-12-04 20:04

Nu kender jeg ikke produktet, men jeg ville nok være lidt forsigti med at bruge det.
Man skal ihvertfald være helt sikker på at den nuværende tapet sidder virkeligt godt fast.
Der må altså på ingen måder være luft bobler under det gamle tapet, når det nye sættes på.

Der var engang mig og en ven skulle sætte filt op i et hus. Der var i forvejen sat væv på væggene, og vi troed derfor at vi bare kunne nøjes med at fuldspartle oven på væven for derefter at sætte filten op.

Men da vi lige mærket efter med en spartel, viste det sig at alt væven faktisk kun hang i fugen op til loftet :S
Dem der havde hængt det op, havde heller ikke givet vægen forandringsgrunder først.... Hvilket også havde en del at sige, da vægen jo bare havde suget alt tapet klistret.

Alt i alt... hvis det er sådan en væk i står med, så ville jeg nok ikke sætte det der nye tapet på.
Men hvis det virker så godt som de påstår, så er der vel ikke nogle grund til at fuldspartle.'
Så er det bare at rive det ned, der kan komme ned, give det forandringsgrunder, og sætte det nye op.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-12-04 20:56

Det jeg ville være mest nervøs for er om det nye tapet kan hæfte på det gamle og om det gamle sidder ordentligt fast når der er smurt klister oven på det. Netop savsmuldstapet er meget sugende og hvis det er en tæt maling hæftes der dårligt og er det en porøs maling (diffusionsåben) vil tapetklistret kunne trænge ind og opløse det gamle klister.
Tapetklister er jo et godt middel til at løsne tapet.
Jeg vil ikke sammenligne glasvæv og savsmuldstapet fordi glasvævet er opsat med specialklister og formentlig specialgrunder.
Hvad med at få det tapet ned og få det lavet ordentligt. Lej en tapetafdamper og noget værktøj til at skrabe.

Kommentar
Fra : ML246

Dato : 04-04-05 16:10

Advarsel!
Problemløseren er meget dyr og den største problemskaber jeg har har arbejdet med. Selv om jeg brugte det anbefalede lim, Bostik 78 vådrumslim, ville problemskaberen ikke hænge ved. Da jeg fugtede det lidt for at gøre det fleksibelt, og pressede det godt ind for at binde, bulede det ud og lavede luftlommer. Til sidst kunne jeg trække problemskaberen af i næsten hele baner og skrabe det gamle tapet af. Det kostede mig 3 dages ekstra arbejde og 2000 kr. Jeg må regne geab´s Flúgger som en seriøs forretning når de har fjernet skidtet fra hylderne.

Kommentar
Fra : sasas

Dato : 19-07-05 22:38

Andre der har erfaringer?

ML246 = Tilgiv spørgsmålet hvis jeg spørger dumt, men brugte du den rigtige side af problemløseren til at lime på?

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 08-09-06 16:05

Jeg ville også rigtig gerne høre fra nogen der har erfaringer med Problemløseren. Jeg er igang med at lave nyt køkken og har tænkt mig at putte den på alle væggene...

Kommentar
Fra : fruh

Dato : 30-12-06 09:20

Jeg har brugt problemløseren i et nyindrettet badeværelse, og jeg er MEGET begejstret.
Det sidder som det skal - samlinger er helt usynlige og det sidder absolut fast. Det er et fantastisk produkt, der fortjener meget ros. Nu overvejer jeg at sætte det direkte ovenpå malet hessian. Jeg er absolut uøvet i opsætning af tapeter, men jeg var omhyggelig med at overholde anvisningen. De steder, hvor jeg havde problemer, var selvfoskyldt.
Frede Uhrskov