/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke skrive til E-drev
Fra : perchris
Vist : 465 gange
300 point
Dato : 19-12-04 17:49

Min SATA er opdelt i 3 partitions. Jeg omformaterede og installerede Xp på min
primære partition C drev. Nu kan jeg ikke skrive til mit E drev, kun læse fra det.
Mit D drev fungerer perfekt, kan både læse og skrive.
Der er i øvrigt nogle få filer rundt på E-drevet der ikke kan slettes.
Hvordan kommer jeg igen til at skrive til drevet?
MVH Per

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 310 point
Dato : 19-12-04 18:30

kan du ikke formater e-drevet??

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 19-12-04 19:03

Jo måske bliver jeg nødt til at formatere det, det indeholder 76GB data som jeg jo så må lave bacup af først.
MVH Per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 19:05

Så længe du ikke kan skrive til E-drevet, kan du heller ikke slette noget.
Måske du lige skulle se drevets tilstand her:
h-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>nu kan du se dine drev, og måske se årsgen til, at ikke kan skrive til E:

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-12-04 19:39

hvis XP
højre klik denne com/admista/diskhåndtering/ vælg E /evt. højre klik her har du forskellge mulighedder

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 19:52

Da det jo er XP:
h-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>nu kan du se dine drev
h-klik på e-drevet >vælg egenskaber>der bl.a. deling og indstillinger for samme.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 19-12-04 20:08

De filer jeg skrev, der ikke kunne slettes ca 15 stk kunne heller ikke slettes før.
Nu kan selvfølgelig ingen filer overhovedet slettes.
--
CHKDSK rettede ikke fejlen
--
diskhåndtering siger "i orden"
---
diskoprydnigg har (da disken kunne skrives til) kørt flere timer uden at blive færdig.
--
Jeg trak drevet over i delte dokumenter men det hjalp ikke
Forsøgte at slette en fil, kunne ikke (er disken skrivebeskyttet?)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 20:14

ja men h-klik på drevet i diskhåndtering og vælg fanen deling

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 19-12-04 20:23

Der er jeg, men jeg vil jo ikke dele med hele netværket
Der står "hvis du vil dele mappen med brugere på hele denne computer skal du trække den over i delte dokumenter"
Det var det jeg gjorde!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 20:27

Det var heller ikke det jeg mente - men om der var sat nogle begrænsninger.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 19-12-04 20:31

Mappen er ikke gjort privat

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 20-12-04 07:43

tag dit e drev ud
sæt jumberen til master
sæt den i som master c drev start med boot disk fdisk din mbr
gen start sluk og sæt den til e drev igen genstart

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 20-12-04 07:45

glemte lige at det var en hd
men fdisk din mbr aligevel

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 23-12-04 18:19

Hej
Jeg har lavet bacup af alle mine filer nu.
Jeg restorede et image af en gammel installation af XP på en anden harddisk,
Når jeg booter fra den kan jeg godt skrive til mit E-drev.
fdisk /mbr lød interessant men den er ikke gyldig for XP, men fixmbr er.
Jeg bootede fra XP CDen og gik ind i recowery console og typede fixmbr
Jeg havde en "ugyldig eller ikke standard MBR" og fik lavet en ny.
Desværre løste det ikke problemet. Jeg kan stadig ikke skrive til mit E-drev.

Fra, support.microsoft.com/kb/q69013/:
fdisk /mbr APPLIES TO
• Microsoft MS-DOS 6.22 Standard Edition
• Microsoft Windows 95 Service Pack 1
• Microsoft Windows 98 Standard Edition
• Microsoft Windows Millennium Edition
--
Fra, Experts exchange:
I downloaded the windows 98 bootfiles from bootdisk.com on a windows xp pro laptop. I was creating a disk for a friend to fix a problem. I created a windows 98 floppy and inserted fdisk/mbr in an autoexec.bat file on the floppy. I left the laptop and the machine rebooted and ran the fdisk/mbr file from the windows 98 floppy.
Windows XP won't start now. Can I fix this without formating and starting over again ?
--
fra, http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkd_tro_oxhc.asp
The Recovery Console, a troubleshooting tool in Windows XP Professional, offers a feature called Fixmbr. However, it functions identically to the Fdisk /mbr command, replacing only the master boot code and not affecting the partition table.

Godkendelse af svar
Fra : perchris

Dato : 30-12-04 23:58

Tak for svaret troldenesdhb.
Ja Jeg blev nødt til at formatere, som du foreslog, og putte filerne tilbage fra min backup.
Det var simpelthen for sej en knude at løse.
Det hjalp ikke engang at formatere og så undelete bag efter.
Norton SystemWorks kunne ikke klare det.
chkdsk E: /r fandt ingen fejl.
og PartitionMagic 8.0 gik simpelthen i stå på at ændre drevets størelse en smule.
det hjalp ikke at restore systemfilerne.
Nå men intet er så slemt at det ikke er godt for noget, for jeg slap jo så også
af med de filer der ikke kunne slettes.
Tak til jer andre også.