/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pc vil ikke noget som helst..
Fra : wezzler
Vist : 1125 gange
200 point
Dato : 19-12-04 16:16

Hej

Jeg skriver lige for min far som sidder 200 km væk.. dvs. jeg kun har fået at vide gennem tlf. hvad der er galt..

Men efter hans mening tænker hans pc selv... Den har i lang tid været utrolig lang tid om at starte op og slukke nogen gange uden varsel!! Efter at have prøvet at systemgendanne den (et lånt program), vil den slet ikke noget!
Teksten :" Reboot and select proper boot device or insert boot media N selected boot device" (press a key).. siger det jer noget?

Men han kan som sagt ikke rigtig bruge sin pc til noget, og der fulgte ikke noget genstarts programs med hans pc. Min mening er at det er virus og alt skal slettes og startes på ny??!!?? Hvordan er det nemmest? Evt. hvem kunne man kontakte med sådan et problem, uden at det bliver for dyrt?

Den er købt i Fona for ca. 2 år siden (han er ikke sikker), men hvis vi finder kvittering kan de overhovedet hjælpe?

Jeg ser frem til hjælpen

Kommentar
Fra : FN88

Dato : 19-12-04 16:28

Det kommer an på om han har købt en forsikring da han købte pc'en. Loven siger der skal være garanti på min. 6 måneder. Men de kan sikkert hjælpe mod betaling.

Med hensyn til selve pc problemet så er der sikkert ikke andet at gøre end at formatere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 16:31

Der følger altid en CD-rom med en comp der sælges med indstallerede programmer.
Så Fona kan sikkert skaffe denne CD til at genoprette comp.
Denne CD kan hedde recovery CD

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 19-12-04 16:39

Jeg var ude for nøjagtigt det samme med min PC for et par måneder siden.
Det gik langsommere og langsommere og til sidst kunne jeg ikke åbne.
Det lykkedes mig, at få hjælp fra TOSHIBA (navnet på min PC) , som jeg ringede til. Jeg kunne kun åbne i Bios og ikke komme videre.
Hos en meget venlig TOSHIBA rådgiver fik jeg hjælp til "produktgendannelse" fordi der fulgte en CD-rom med til det brug, da jeg købte min PC. Har din far ikke en sådan produktgendannelses CD-rom? - hvis han har købt den som ny, hører den vel med. Han kan da også spørge hos Fona.
På den måde mister man ganske vist en masse af sine ting, hvis man ikke har lavet backups, men man kan da bruge computeren på ny.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 210 point
Dato : 19-12-04 17:18

Helt klart at maskinens styresystem skal geninstalleres. Og som andre har skrevet, har der helt sikkert været en Recovery CD med til maskinen. Hmmmm og dog. Nogle PC'r (IBM) sælges med recoverymodulet liggende på en skjult partition på HD'n skide usmart når HD'n så står af fysisk, altså cracher. Men alt for mange hopper på den der med en recovery CD, det er efter min mening snyd og bedrag. Det er kun OK med en recoveryCD, når alt præinstalleret software inklusiv styresystem også følger med på originale CD'r, alt andet er noget snot, og burde forbydes.
Men, men men hvis din far ikke har recovery CD'n, må i nok til forhandleren og bede om en ny, som i sansynligvis skal betale for, surt men nok det mest sansynlige.

En anden udvej kunne måske være at "låne" en CD, med styresystemet og så prøve kun at reparere/geninstallere dette.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-12-04 17:30

Hvis en pc’er køre uhelbredelig langsomt, er det typisk HD Der er ved at stå helt af. Det er simpelthen fordi den mister track’et og skal til udgangspunktet det tager tid.

Køb en ny til ham i julegave.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-12-04 23:02

Hej "rpje", hvis din teori er korrekt er det s.. godt nok en dårlig HD, når maskinen kun er ca. 2 år gammel. Jeg har kendskab til masser af maskiner på mit arbejde hvor PC'r har kørt uafbrudt i 5-7 år uden nogen som helst fejl på diskene. Så længe der ikke er udført en scandisk med surfacescan der melder fejl, burde disken kunne reformateres og så bringes til live igen. En kraftig fragmentering af disken kan også gøre den meget langsom.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 20-12-04 10:15

Altså min computer som er næsten 4 år, var i en lousy tilstand for nogle måneder siden, hvor den var utrolig langsom , samtidig med at den knirkede og sagde de mærkeligste lyde. Men efter den blev formateret ved hjælp af min Produkgendannelses CDrom (som fulgte med ved købet) kører den som en helt ny PC uden den mindste lyd.
Så hvorfor ikke forsøge det, hvis en CDrom er lev. sammen med din fars PC. Spørg dog
dér hvor den er købt, om der ikke hørte en produktgendannelses CDrom med , da I købte den. Jeg var ved at købe en ny, men de 10.000 kr. sparede jeg da.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-12-04 10:24

Jeg har set selv de fineste HD. Som har stillet træskoene efter et halvt år. Det er mekanik.
Man kan da reinstallere det vil givetvis fjerne bad sektors. Men det er efter min mening kun på lånt tid. Da der givetvis er en produktions fejl (Bad Batch).

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 20-12-04 11:04

Lånt tid? det forstår jeg ikke. Mener 'rpje' at når en PC har kørt rigtig dårligt, og man så "renser" (tømmer) sin HD fuldstændigt og så ved hjælp af produktgendannelses CDrommen "geninstallerer" f.eks. Win ME, som er mit styreprogram, så er det kun på lånt tid ???
Siden jeg fik hjælp til at gøre det, har min PC da kørt helt upåklageligt.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-12-04 11:11

Ja det forudsætter at der er et problem med HD.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-12-04 11:13

Ja det forudsætter at der er et problem med HD.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 20-12-04 11:36

OK - men det jeg spørger om er, at når HD'en er formateret, og nu kører perfekt, er det så på lånt tid,????
(Antivirus og firewall fungerer optimalt)

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-12-04 11:44

Ja det kan det være, lad os antag at der er en fejl på HD. Som ved reinstalation (med LO formatering) har fået afgrænset det dårlige område, så er der ikke en garanti for at det dårlige område vokser.

Derved vil maskine begynde igen med at halte.

Igen alt dette forudsætter at der er et problem med HD.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 20-12-04 16:24

Undskyld at jeg stadig hænger på denne tråd, som jo er startet af wezzler, men det kan jo være, at det også interesserer ham, da det i og for sig drejer sig om det samme.
Altså hvis jeg må spørge Peter Jensen: Du skriver at efter en formatering af HD'en samt brug af produkt-gendannelse, kan der igen gå kuk PC'en. Men hvordan konstaterer man så, om der evt. ER problemer med HD'en ?
Hvor lang tid kan det tage, før det viser sig? Du har gjort mig lidt nervøs
Mvh
joan

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-12-04 17:13

Til Peter Jensen. Hvis du tror at en reinstalltion fjerner bad sectors, tror du forkert. Bad sectors er steder hvor harddisken har fysiske fejl, og den eneste måde at undgå dem er at køre en scandisk efter en ny formatering, så bliver de dårlige områder registreret og bruges ikke. Efter reinstalleringen kan man jo så køre scandisk med jævne mellemrum, og viser det sig så at der hver gang findes nye bad sectors, er det nok en rigtig god ide at udskifte hd'n, men ellers er der ingen problemer i at køre videre med den.
Er det iøvrigt ikke snart på tide at "wezzler" melder sig på banen, han/hun har faktisk ikke skrevet på tråden siden den er oprettet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-12-04 17:16

Foresten "wezzler" reinstalleret med et "Lånt" program, lyder lidt mystisk, man kan da ikke reinstallere en maskine med et "lånt" program. Reinstallation kan kun udføres med den recovery_CD der fulgte med maskinen. Alternativt kan styresystemet alene måske geninstalleres med en CD, men så skal styresystemet også være det samme som lå på maskinen i forvejen.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 20-12-04 17:50

Til Brassovitski. Undskyld må jeg have lov til at spørge dig Brassovitski, hvad er fysiske fejl på harddisken? hvordan opstår de?

Kan du også klare dette spørgsmål: Mit første styresysten var WinMe. Så
omformaterede en af mine bekendte min PC til Win 2000, men det virkede ikke så godt.
Så fik jeg hjælp fra TOSHIBA til at bruge min originale (aldrig før anvendte) recovery CD til WinME og det har kørt upåklageligt siden, tror du så ikke det skulle være i orden.
Nu skal jeg nok slutte med at blive hængende på denne tråd.
Tak for evt. svar.
Mvh Joan

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-12-04 19:36

Til "joanjoergensen". En fysisk fejl på disken er når der er skade på den belægning der er på skiverne, det er disse områder der kaldes "Bad sectors". Og tilfældet med at din Toshiba maskine kørte perfekt efter recover med den originale CD, kan jo skyldes at Toshiba har være så forudseende at de har lagt en formatering ind i starten af geninstallationen. Men hvis der har været/er fysiske skader (Bad sectors) på HD, og de var skyld i problemerne, kommer problemerne helt sikker også igen, hvis ikke skaderne er registreret af f.eks. scandisk, så der ikke lægges data i de ødelagte områder. Iøvrigt opstår fysiske skader normalt kun når der er en eller anden mekanisk årsag, f.eks. slidt mekanik, så læsehovedet måske rammer diskens overflade eller lignende.
Kig evt. på dette link: http://computer.howstuffworks.com/hard-disk.htm hvis du vil vide mere om hvordan en HD virker.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 20-12-04 21:48

Tak til Brassovitski for et yderst velformuleret svar, som selv en amatør som undertegnede kan forstå.
Det er rigtigt at Toshiba lagde en formatering ind FØR anvendelsen af min recovery
CD.
Jeg scandisker rigtig ofte - sidst i dag - og får ingen meddelelser om beskadigede sektorer. Jeg ved ikke af, af at min PC har lidt nogen fysisk overlast, af dem du nævner.
Men man kan vel ikke udelukke, at der har været virus på spil, før min PC begyndte at opfører sig underligt.
Jeg kigger på "How stuffworks" og forsøger at fatte noget af det.
Mange tak og god jul!
Mvh
Joan
P.S. jeg håber også at wezzler får hjælp på denne tråd!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-12-04 22:08

Til Joan
Tak i lige måde også god jul til dig. Og iøvrigt amatører/begyndere har vi jo alle været en gang i starten, jeg er så bare så tilpas "gammel" at jeg har fået en står del af udviklingen omkring PC'r, med helt fra de gamle DOS-dage hvor en maskine på størrelse med en moderne PC kun havde to floppydrev (disketteddrev) og 64 KB hukommelse, en skærmopløsning på højest 800x600, så var det endda en rigtig god maskine og så har jeg altid interresseret mig for mekanik (kig lige forbi min profil, det er nok en af de få her på kandu, som er udfyldt, så den fortæller lidt om personen bag nicknamet, din er forresten heller ikke så ringe. Pudsigt nok har du logget på første gang på min fødselsdag 28-10-????, det må være tegn på et eller andet).
PS. Jo jeg håber da også at "wezzler" snart melder sig. det var jo rart at vide om han har fået gang i dyret eller ej.

Lige et lille tip, Hvis du kan lide flotte baggrundskalendere så kig forbi www.angelsplace.dk
Helle der har sitet kan en hel del med PaintShop Pro

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 20-12-04 23:42

Til Brassovitsky.
Kan vi blive ved med at mødes på denne måde - hængende i så tynd en tråd?

Nå, spøg til side - og tak for "anglespace" som jeg lige har været inde på.
Hvor er det flot, ja men tænk at det kan lade sig gøre. UTROLIGT!
Jeg har napset baggrunde med arme og ben. Jeg er vildt imponeret.

I øvrigt kendte jeg godt din profil og må spørge: hvordan har du egentlig tid til at være her??
Tænk at kunne arbejde i DOS - det ville jeg gerne have prøvet.
I mit næste liv skal jeg være EDB tekniker - sådan.

Hvor må det være dejligt at kunne og kende så meget til computerverdenen.

For en gangs skyld i mit liv har jeg mærket misundelsen svie lidt i mit gamle hjerte.
Jeg har en gang, her i Kandu, fortalt at jeg er årgang 1927 og var i mine unge dage jazzsangerinde og har bl.a. sunget med Gorm Lertoft og senere Finn Ziegler, og nu er jeg så pludselig gammel, men jeg kan egentig ikke mærke det, og jeg er vild med min computer og ked af at jeg ikke er ung i denne vidunderlige, og forholdsvis nye, computerverden. Jeg er fuldstændig autodidakt - med den hjælp man nu engang kan hente i sin omgangskreds og her og der - ellers plopper jeg mig til det meste selv.
Min hjerne er heldigvis temmelig klar, og jeg er meget lærenem, så jeg hænger ved min computer rigtig meget af min tid.
Min elskede mand får lov at lægge en kabale af og til.
Har du en hjemmeside?
Nu får jeg da snart en sk...balle af en eller anden her på tråden - uha.
Tak for opmærksomheden Brassovitski.
Venlig hilsen
Joan

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-12-04 07:19

Hej
Joan
Du har nok ret vi må hellere hoppe af tråden og så håbe at wezzler, snart lader høre fra sig. Er der forresten ikke et sted på kandu til "smalltalk". Hejsan vi mødes nok igen, på en anden tråd. Nej jeg har ikke min egen hjemmeside (endnu).

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-12-04 09:25

Sidste til Brassovitski.

Det var meget betænkssomt af dig at foreslå Kandu's "smalltalk", jeg gætter på, at din let skjulte henvisning til den tråd skyldes min lille stump selvbiografi, undskyld!
Ja, det var nok lidt meget, men det var såmænd dig selv, der med dit sidste indlæg her på tråden, inspirerede mig til at berette om nogle nano-sekunder i mit liv. Men "smalltalk"? Nej tak - dér har du vist heller ikke været - - -;o
Og det har jeg slet ikke tid til, men ellers tak!
I dag er det årets korteste, og lyset vender til bage.

Nok en gang rigtig god jul til dig og dine -

også til wezzler - tak for lån af tråden.

Venlig hilsen
Joan

Kommentar
Fra : wezzler

Dato : 21-12-04 15:19

Tak for al den positive respons.... jeg må lige vende tilbage engang efter julen, da jeg lige skal ned til mine forældre og se om jeg kan få gang i dyret (med jeres hjælp)

Godkendelse af svar
Fra : wezzler

Dato : 26-12-04 15:53

Tak for svaret Brassovitski.

Jeg brugte min egen recovery Cd og nu virker det indtil videre... han kan dog stadig ikke gå på nettet, men det må jeg lige lave en ny tråd om.