/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Passat 1.9 tdi fra 1995.
Fra : Caam2
Vist : 525 gange
260 point
Dato : 19-12-04 14:15

En af mine venner har et problem med hans Passat. Når han kører på motorvejen og sætter den i 5. gear så kan han ikke få den over 125 med pedalen i bund. Hvis han så slipper gassen helt og så træder pedalen langsomt ned, så tager den fat og kan så komme op på 150 eller mere. Hvad kan der være galt ??? Kan det ha noget med turboen at gøre ???
( Den har gået 250,000 km )

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-12-04 14:41

Hmmm. Hvordan har brændstof pumpen det. Den skal jo levere et temmeligt højt tryk, da den sprøjter brændstoffet ind i cylinderen under komparation ??.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 19-12-04 14:46

Det føles nærmest som om at den er begrænset til at køre de 120, lige indtil at man slipper gassen helt, hvor efter man kan give gas igen. Han siger også at den ikke er glad for at løbe mere end de 150. Den har 90 hp så det kan da ikke passe...

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-12-04 14:52

Det kan være en ganske lille "utæthed" (oftest ved brændoliefilteret...en defekt tætningsring er nok) på sugesiden af pumpen, men den burde så også have startproblemer???
150 er lige i underkanten...170-180 km/t selvom den efterhånden er lidt "bedaget"!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-12-04 14:53

Den har tilsyneladende svært ved at lever brændstof. Jeg tror som nok at turboen virker, men brændstof systemet på en diesel er meget komplekst rent mekanisk. Diesel pumpen er hjertet i en diesel. Han skul måske få et værksted til at måle om den kan levere det rigtige tryk.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 19-12-04 15:00

Den starter fint hver gang. Han siger at den kører 115 i 4. gear. men bremser ved 125 i 5. gear. ( Har 5 gear ).

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 270 point
Dato : 19-12-04 15:51

Det lyder rigtigt nok.
Min søn har lige haft en model magen til, og den var lige så "død i betrækket". Og reagerede ligesådan.
Og det er heller ikke normalt, at sådan en lille dieselmotor reagerer hurtigt når man træder speederen hurtigt i bund.
Det er ikke sandsynligt at turboen fejler noget.
Min søn kørte sin til en dieseltekniker, og pumpen blev opjusteret.
Nogen af dem er skruet ned i pumpen så de ikke yder optimalt, han fik at vide, at det er fordi motoren ellers ikke kan holde, og er slemme til at begynde med at bruge olie.
Men han valgte at få skruet pumpen op til normal og det hjalp så noget på det.

mvh dova

Kommentar
Fra : arly

Dato : 19-12-04 18:42

Hej Caam2

Den fejl som du beskriver tyder meget på at "luft mængde føleren" som sidder i indsugningen tæt ved luftfilteret er defekt.
Fejlen kan være at de to tråde i føleren er snavset. Dette kan i nogle tilfælde renses ved at lægge føleren i propanol i ca. 20 min. hvorefter den absolut skal tørre igen inden montage.
Fejlen kan ikke altid opdages på VW's diagnose computer.

Med venlig hilsen
Arly

Kommentar
Fra : Record

Dato : 20-12-04 21:52

Hejsa.
Der er store problemer med VW luftmængde målere, og det er helt sikkert også dit problem, men køb en ny ( ca. 900,-) hvis man forsøger at rense, er resultatet tit at den går helt død.
Mvh. Daniel

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 21-12-04 15:15

Han har fået at vide at det vil hjælpe med større dyser. Kan det passe, eller er det når man tuner....?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-12-04 15:17

Nej pumpe trykket skal op. Har han fået kontrolleret den pumpe ???.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 29-12-04 20:56

dova. Hvad kostede det at få lavet, og kan man selv gøre det... Han har renset luftføleren men det hjalp ikke...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 18-01-05 17:45

Han har bestilt tid hos den lokale mekker, så nu må vi lige se tiden an...
Den er nede på 12 km L, så noget er der galt, da den gerne skulle gå 18 pr L...

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 29-04-05 19:13

Tak for svaret dova.