/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke starte HDD
Fra : Don_Pepe
Vist : 480 gange
500 point
Dato : 19-12-04 13:04

Efter omlægning på nogle PCér, har jeg to HDD tilbage. Den ene formateret(lowlevel), den anden med win 2000 samt en del data på (denne er delt i to partioner).
Jeg stopper nu de to HDD i en maskine jeg har. Bios finder dem, ingen problem. Jeg vil så gerne starte maskinen, i det jeg har noget wigtig på den HDD, der er win 2000 på, men win nægter at starte disken. Der komme blå skærm, med at jeg skal pille nye HDD ud af maskinen og prøve igen.
Jeg har prøvet med kun den ene disk (den med win 2000 på), jeg har prøvet at opsætte dem til master / slave (både i bios og rent jumpermæssigt).
Win vil bare ikke starte den disk, og det er vigtig for mig at få netop den til at køre igen. Hvad gør jeg, og hvorfor kan win ikke bare starte den dumme disk?
Håber en her kan hjælpe....

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 19-12-04 13:07

Glemte at sige, at den starter, indikatoren løber helt ud, win 2000 billede kommer op et kort øjeblik, og så stopper den, og kommer med den blå skærm:
check for virus, og fjern evt. nye harddiske.
Har prøvet at reparere med win 2000 cd rom, men det hjælper ikke.
Kan Norton Internet Securiti CD rom evt. hjælpe mig???

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-12-04 13:09

Konfigurere dem som slave (jumper cfg.). Og smid dem i en maskine der virker (en af gangen). Så vil du kunne trække data ud af dem uden problemer.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 19-12-04 13:12

Ved godt at jeg kan trække data ud, men ville gerne have disken med win 2000 til at køre, jeg orker ikke og skal geninstallere igen.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-12-04 13:18

Prøv med en boot diskette, som inholder Fdisk at udføre FDISK /MBR
se
http://support.microsoft.com/kb/q69013/

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 13:27

Har du prøvet i fejlsikret tilstand (F8 under opstart)
Har du flyttet HD med styresystem over på en anden comp - skal denne comp være så nøgen som muligt..........altså kun det mest nødvendige tilsluttet/monteret.
Ellers kan win 2000 ikke rette sig til.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-12-04 13:32

Til emesen Jeg tror at det er lidt svært at starte i fejsikker tilstand hvis den overhoved ikke booter på disken.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 13:38

Er der blå skærm - så booter den da vist...................troede jeg.
Med denne diskette kan du se på din HD om den er aktiv.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.
Den kan muligvis også rette et par små problemer.
Når du afslutter skriv lige ved A
A:\>fdisk /mbr og tryk enter

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-12-04 13:38

der er ingen nemme måde

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 19-12-04 13:59

Den booter på hard disken, starter win op med indikator der løber på tværs af skærmen, win velkomstbilledet kommer op et øjeblik, så stopper den med nævnte blå skærm.
Har prøvet fejlsikret tilstand, det vil den heller ikke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 14:03

Så kan der være driverfejl/pladsmangel/søgning på noget som er taget fra

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-12-04 14:09

Jeg kan ikke huske hvad filen heder men windows skriver til en fil når den swopper mem til disk (virtuel mem). Den er typisk ude i roden c:\. Og er meget stor. Hvis den af den ene eller anden grund defekte (Ude af synk). Kan det løses ved at slette den når du er startet op i en dos promt.

Når Windows så startes igen vil den danse en ny fil som er ok.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 19-12-04 14:18

Ja men meget er jo taget fra, den sidder i en anden maskine....*GGGG*

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 14:20

Har du kigget med disketten

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-12-04 14:39

disketten siger at c: er ugyldigt drev. Jeg kan kun se drev a: når disketten er i, ingen andre overhovedet....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 14:43

Den skal boote på disketten
.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-12-04 16:11

lyder mest som et driver problem! Du har jo flyttet den over i en ny pc, ikke?

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 19-12-04 16:12

Ja den booter på disketten. Men stadig kan jeg ikke se nogen af mine HDD. I bios kan jeg se og detekte begge.
Forøvrigt dejlig at se gamle Norton igen..*SS*

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 19-12-04 16:15

HDD , som jeg ønsker startet, er flyttet fra en pc til en anden. Yes, men mærkelig at man ikke kan få den til at køre på den ene eller anden måde. Evt. bare i fejlsikret tilstand.
Og jeg ved godt, at jegkan sætte den op som slave, bruge en tom HDD som primær, men dette bevirker at jeg skal installere alle programmer igen, og der er sgu mange.
Såeh, ønsker at finde en smutvej.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 16:21

Ikke se nogen af mine HD..........................prøv lige med een HD som master på primary IDE (hvis det er IDE du kører på)
Og ikke noget som helst andet grej
cpu
1 hd
diskettedrev
skærm på indbygget skærmkort hvis muligt
ram
tastatur og mus - helst ikke wireless

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 19-12-04 18:33

Jeg har nu puttet en tom HDD i maskinen, og install. win 2000 på denne.
Herefter sat den meget omtalte HDD i som slave, og kan se alle data / programmer på den. Også win 2000.....
Hvorfor #¤%&%¤#% kan jeg så ikke se denne disk, uagtet hvilke værktøjer jeg bruger, når jeg indsætter denne som primær?????

Troede egentlig jeg havde forstand på PCér, men revurderer lige min opfattelse....

En med en god forklaring??? Måske en løsning, så jeg kan bruge denne HDD som primær????

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 19-12-04 18:44

Og nej, det er ikke et jumper spørgsmål...*GGG* Selvfølgelig er disse som de skal være, afhængig af hvad funktion HDD skal udøve.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 500 point
Dato : 19-12-04 18:58

Programmet Drive Image kan hente ting og sager fra en HD til en anden HD
Partitionen skal gemmes først i fuld størrelse.
Jeg har dog ikke prøvet det men læst i manualen engang.
Win 2000 er lidt sart, hvis der er for mange forandringer på een gang
Jeg prøvede det samme med win 2000 fra 450 Mhz til 3 Ghz på en anden comp
...........den nye comp hylede og skreg så jeg stoppede straks.
Men jeg har med Drive Image prøvet med XP og over på en anden comp 450Mhz /1,2 Ghz og det gik godt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-12-04 19:20

Fordi det er et driver spørgsmål! Ellers kunne man jo bare levere harddiske med styresystem! Men der er jo osse bundkortdrivere, diverse kortdrivere der lige skal snakke sammen!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 19:35

Vandvittigt forslag !!!!
Kopier det hele over på en anden HD start op på den gamle comp............
slet driverne og luk.
Start op på den nye comp og håb at den selv henter driverene...........

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-12-04 19:41

Ja det er måske en mulighed! Eller geninstaller win 2000 oveni? Så de rigtige drivere kommer ind?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 19:48

Ja Tedd - det kan jo gøres uden at w2k er kørende så driverne lægges ind.
Men lav lige forsøget på en kopi
Technets diskette kan også kopiere

Godkendelse af svar
Fra : Don_Pepe

Dato : 05-01-05 11:23

Tak for svaret emesen.