/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering af XP
Fra : clou
Vist : 634 gange
200 point
Dato : 18-12-04 22:19

Hej derude

Jeg vil M E G E T gerne have hjælp til at få formateret min computer (c-drev), som kører som kører i NTFS.

Jeg har prøvet følgende uden resultat:

Opstartet med cd'en i drevet, uden held.
Opstartet med formateringsdiskette desværre også uden held.

Når jeg gør en af de 2 dele, starter den "bare" almindeligt op, eller når det er cd'en spørger den om jeg vil opdatere eller nyinstallere, men ikke om jeg vil formatere - og det er det jeg vil.

Men hvordan gør jeg????????????

Mange hilsner og på forhånd tak fra

Clou

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 18-12-04 22:23

Bare vælg nyinstallere - så spørger den lidt senere, om du vil formattere. Brug IKKE diskette.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 18-12-04 22:30

Nej, det gør den desværre ikke den installerer "blot" en ny installation, den "gamle" bliver liggende. Jeg har nemlig 2 muligheder nu, fordi jeg har prøvet det.

Clou

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 18-12-04 22:31

Sørg for din BIOS er sat op til at boote fra cd. Sæt derefter cd'en i, og boot fra den (hvis det vel og mærke er en boot install cd du har).

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 18-12-04 22:31

Sørg for din BIOS er sat op til at boote fra cd. Sæt derefter cd'en i, og boot fra den (hvis det vel og mærke er en boot install cd du har).

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 18-12-04 22:33

Jeg har lige idag faktisk gjort det, så min maskine er ren og fin indveding... Du skal bestemme i BIOS'en hvor du vil boote fra. Jeg booter fra cd drevet. Sluk maskine med XP disc'en i og start op og så kommer den på et tidspunkt i den normale opstart og siger du skal trykke på en tast for køre fra CD'en(det står nede på skærmen)og så kører den fra drevet. Eller det burde den gøre...!

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 18-12-04 22:34

Spørger den heller ikke, om du vil slette partitionen? Så kan du slette C - oprette den igen og derefter formattere

Kommentar
Fra : clou

Dato : 18-12-04 22:38

Til dig edbhans

Nej, den spørger ikke om jeg vil slette pationen, desværre ;-(

Clou

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 18-12-04 22:47

1.boot fra cd
2.Der kommer kort en meddelelse"tryk en tast for at starte fra cd".
3.Lidt henne efter indlæsning af filer,"der er allerede en install bla bla,vil du stadig bruge denne partination .JA---Windows formaterér selv og så kører det,
Eller vil du slette denne partination---JA--opret en ny og den formatterér aut og det kører

Sådan ca er ordlyden

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-04 22:54

Formattering / Installering / Repair af Windows XP

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Denne gode side
Er lavet af kandubrugeren catbody

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-04 23:27

Gå i denne computer - højreklik på din harddisk - så kan du da formatere.

Men husk at bios skal være sat op til at boote på cd-rom.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-12-04 00:37

Når du booter op fra CD'en:
Efter du har valgt nyinstallation, og den har indlæst nogle filer, vil den vil komme op med at ville installere sig på c drevet. Her vil du også få mulighed for at slette en partition. (Tætlæs det hele) Du skal vælge at slette din c partition. Dette skal bekreftes nogle gange, og den vil komme med en advarsel om at det er en systempartition, og at den vil blive slettet, og at du hermed ikke kan boote op på denne partition før den nye installation er slut. Dette skal du sige ja til. Læs teksten her grundig, og du skal trykke forskellige bokstaver for at komme videre.
Herefter vælger du ntfs som filsystem. (ikke hurtigt) Den vil herefter formatere, og installationen kører videre.
Vær obs på at denne mulighed kun kommer op ved at boote op på cd'en. Ikke ved at starten installationen inne fra windows.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-12-04 00:44

Refi: Du kan ikke save den gren over du selv sidder på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-04 01:02

Nej - Det slog mig også bagefter, men jeg mener den giver dig mulighed for at lave en opstartdiskette med format.com

Accepteret svar
Fra : huntermis

Modtaget 200 point
Dato : 19-12-04 06:57

clou : kan du læse ??
sæt din bios til at boote på
først på floppy
second på cd-rom
third på harddisk

http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm

ellers gør du dette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/

Godkendelse af svar
Fra : clou

Dato : 19-12-04 10:35

Tak for svaret huntermis. Har dog lige et ekstra spørgsmål, hvordan kommer jeg ind i BIOS? :_(

Har prøvet at trykke på F8 under opstart, men det er jo ikke den rigtige, den er især til at starte op i Fejlsikret Tilstand.

Endnu engang tak for svaret og god søndag

Clou

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 19-12-04 11:24

Tryk på DELETE under opstart

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 19-12-04 17:03

clou: nu kommer det an på hvilken pc du har feks. ibm = F1

men som olepost skriver delete

men der er også nogen der bruger F2 eller F10