/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Energikoks på lager
Fra : BiWi
Vist : 3083 gange
40 point
Dato : 18-12-04 14:32

Jeg er også gået over til energikoks i den kolde tid, og har fået et godt læs hjem. Nu er det jeg gerne vil vide, hvorfor det ikke gør noget, at de ligger udenfor. Jeg har forstået, at de brænder let og kan opnå en meget høj temperatur, og måske derfor gerne må være lidt våde, men det kan da ikke passe, at det ikke har nogen betydning for varmeudnyttelsen, hvor våde de er. Kan nogen forklare mig dette?

På forhånd tak
BiWi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-12-04 14:45

Det er faktisk bedst hvis de er lidt våde, ellers brænder de alt for hurtigt af.
Selvfølgelig har det noget at sige, hvis vandet ligefrem løber ud af dem, men det plejer det nu ikke bare fordi de ligger ude.

mvh dova

Kommentar
Fra : mopedpriser

Dato : 18-12-04 14:49

jeg er lige med på en lytter.. for vi fugtigere og så altid vores koks inden de ryger i fyret..

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 18-12-04 15:13

Jeg bruger også koks fra Tyskland.
Jeg lader det ligge ude, køre så ind til 14 dage af gangen, så virker det bedst for mig. Når det er helt vådt er det jo næsten umuligt at få gang i, så en mellemting er godt, det opnår jeg bedst ved den metode jeg beskriver. Hvis det bliver helt tørt, går det jo op på flere 1000 grader og brænder ud efter 10 minutter, så er det jo bedre at holde 1500 grader i flere timer,, du har jo ingen udnyttelse af dit koks efter det er brændt ud.

Det samme med det rest affald der er efter koks, der er ofte små stykker tilbage, de kan sagtens genanvendes, soter det fra asken og smid det ind igen.

Jeg er lidt nysgerrig om hvormeget i bruger. Jeg bruger ca. 3 tons på et år, det er til en villa på 140 m3 der er normalt isoleret, hvad med jer?

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 18-12-04 16:32

Det med fugten i energikoks tror jeg giver en umiddelbar højere temperatur, for når fugten bliver til damp vil det hæve temperaturen. - kemisk kan jeg ikke forklare det, men jeg ved ved visse forbrændinger i rote`rovne tilsættes forstøvet vand, som så netop hæver temperaturen, og derved besparelse på den dyre energi.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 18-12-04 16:33

Jeg har fyret med energikoks i mange år, men bruger olie om sommeren, hvor fremløbstemperaturen slet ikke kan styres - jeg kan simpelthen ikke aftage varmen til badeværelse og varmt vand.

Mht til om de skal være våde, fugtige eller tørre, siger logikken mig, at hvis de er våde/fugtige, så vil der medgå energi til at fordampe vandet. Men kolleger, der er maskinmestre, siger noget andet, så dem lytter jeg efter - men jeg kan egentlig ikke konstatere nogen forskel.

Mine koks ligger i det fri med en pressening over. Og det er fordi, hvis de bliver bliver våde om vinteren, har jeg bemærket, at når der kommer frost, så smuldre de mere, end hvis de er kun er fugtige - og smuld kan man vist ikke rigtig anvende optimalt.

At skovle det der falder igennem risten er en god ide - Jeg sorter normalt ikke asken, da der faktisk ikke er noget af betydning.

Jeg har bemærket, at der faktisk ikke sætter sig sod i kedlen, når jeg fyrer med energikoks - den smule der bliver afsat er tilgengæld hvid - tro det eller ej. Man siger, at det skylden den ret høje temperatur.

Mht forbruget, passer det nok med ca. 3 tons/år. Jeg køber normalt 5 tons, som varer godt 2 år. Men jeg bruger jo også lidt olie om sommeren samt lidt træ - typisk i julen, hvor jeg går hjemme og kan fyre ofte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-04 17:40

KS, du kunne bruge en akk. tank og høvle varmen over i den. Hvorefter du trækker varmen derfra via en termostatstyret shunt. Så fyrer du bare løs og fylder tanken, hvorefter du stille og rolig aftager denne i mange timer efter fyret er gået ud.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 18-12-04 19:24

3773, det har jeg bestemt også tænkt på, men er aldrig kommet længere end til tanken - (altså tanken oppe i hovedet og ikke tanken til det varme vand).

Nu er det så begrænset hvor meget olie jeg bruger om sommeren, så jeg ved ikke om det i det hele taget kan betale sig at lave. Hvis jeg får en akk.tank, skal jeg jo fyrer op hver gang, der mangler varme i tanken, i modætning til om vinteren, hvor jeg starter fyret en gang og så kører igennem til foråret, uden at det er slukket.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-12-04 08:40

Hvis du har et parcel hus, så kan det ikke gå at have en akk. tank. Det bruger for meget energi, der går til spilde i tanken og i rørføringen. Det bedste er at få en jævn afbrænding af dit koks, og det får du som sagt ved at vande det, så det gløder ved en lavere temperatur, end hvis det var tørt, og det derved holder længere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-12-04 11:47

Energi "forsvinder" jo ikke i tanken troldenes. Det er kun ved dårlige installationer man sloges med den slags bøvl. Problemet er jo netop at få så lille en forbrænding at det svarer til forbruget. Tricket med vand i koksen virker, men har i sagens natur en omkostning i den energi du skal bruge til at "koge" vandet af koksen. Selv en lille akk tank monteret på returen og f. eks. en returventil yderst i systemet kan udjævne stødene i sådan en varmekreds.

Til KS, ja og ja. Men hvorfor ikke overveje en udbygning med solfanger til "sommervandet". Og har du akk. tanken, kan du lave lidt varme til gulvvarmen, og udjævne nogle af problemerne med overkog osv ved solfanger drift.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 19-12-04 12:04

3773:
Det kan aldrig betale sig med solvarme - har regnet på det. Jeg bruger for lidt olie til det.

troldenesdhb:
Det er en landbrugsejendom jeg har, og plads nok til en tank. - Det med isoleringen vil jeg give 3773 ret i.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 17:07

En hver fordampning kræver varme. Når vi taler om koks er det dels næmere at styre fremløbstemperaturen ( lufttilførsel i fyret ) og brænd temp. i koksene, når de er våde. Fidusen er at vand fordamper ved 100 C og at der. sålænge, der er vand / damp (fordampet vand )vil temp ikke hæve sig væsenligt over 100 C. I holder med andre ord keddeltmp. nede så i kan nå at aftage varmen i det tempo som fyret afgiver det.

Har nogen af jer prøvet at blive udsat for et strømsvigt eller at anlægget er begyndt at koge?

mvh

Jørgen

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 19-12-04 17:17

Jagd skriver:
"Har nogen af jer prøvet at blive udsat for et strømsvigt eller at anlægget er begyndt at koge?"

Du vil da ikke sprøjte vand på?
Jeg lukkede af for alt luft, men det hjalp ikke, og måtte derfor rage koksene ud på gulvet.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 17:19

Ditto

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-12-04 18:27

sæføli har en hver "hjemme brænder" prøvet at det koger. Jeg åbner bare for det varme vand i huset, så man får noget cirkulation. Det virker utroligt hurtigt. og giver ikke noget svineri. Dog røg der et bruser hoved en gang, da limen ikke kunne tåle det varme vand

Du sagde at det med vand giver en omkostning, da energien bruges på at fordampe vandet. Det kan jo stilles forskelligt op, man skal vel nærmere se på den modsatte konsekvens. Der kan man da virkelig tale om spild af energi, hvis kokset blusser op og udbrænder i løbet af 1 time.

Men det er vist for lidt vi høre til BiWi

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 20:08

Det har jeg aldrig sagt.

Hilsen Erhard.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-12-04 20:17

*GG*

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 20:24

Jeg har aldrig sagt at vandet bruger energi ( det gør det ) men jeg får det jo tilbage igen når det varmer kedlen ´+ jeg holder min keddeltemp. nede. DET har jeg sagt.

mvh
Erhard.

Jagd siger *SS*

Kommentar
Fra : BiWi

Dato : 21-12-04 00:13

Til alle jer, der har været så venlige at besvare mit spørgsmål om våde koks, vil jeg sige mange tak og en glædelig, varm jul. Det har overbevist mig om, at det ikke er nogen katastrofe , at koks ligger ude, men jeg har netop lagt en presenning over for at tage det værste vand - der er vel ingen grund til at overdrive med det våde. Jeg er godt tilfreds med den varmeudnyttelse, jeg har, og det er nok rigtigt, at det er lettere at styre når de ikke er knastørre.

ks9000 bragte i øvrigt noget på bane, som jeg også har tænkt på: hvad hvis pumpen svigter? Sådan en pumpe har jo også en levetid. Men det er der forskellige råd for, ser jeg. Jeg gruer nu alligevel lidt for det. Virker det at åbne for vandet? Kan det i sig selv skabe cirkulation?

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 21-12-04 05:18

Det var der jeg ville hen. Mit forsyningsselskab EFFLA var en gang så venlige at lave en strømafbrydelse, så cirkulationspumpen stoppede. Det fik min kone tilat ringe til mig i panik( det bragede i installationen ). Jeg måtte race hjem fra arbejde ( 56 Km ) for at konstatere at der ikke var mere vand på anlægget og derefter skovle alt koks ud på gulvet. Med hensyn til pumpen er sådan en utroligt stabil, den eneste hage den har er at den, hvis den står stille for længe, kan være svær at starte igen. Skulle det ske, sidder der i enden en stor skrue som du kan fjerne, for med en skrutrækker at hjælpe den igang. Og ja - det hjælper at åbne for det varme vand ( så mange steder som muligt ) hvis du får for høj TEMP. i anlægget.

mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 21-12-04 07:33

Ang, strømsvigt, så var jeg ved at myrekryb ved tanken om, at det sker lige, når vi har fyret op, og begge er taget på job.

Nu er det sådan, at jeg er ansat i et elselskab, og derved hurtigt fornemmer, når noget er galt. - Jeg har en del gange kørt hjem for at tjekke......at alt var ok.

Men for at undgå denne usikkerhed købte jeg en alarmtelefon, som sender besked til et antal andre telefoner, hvis strømmen svigter. Og det gav ro i sindet. Et par gange er jeg blevet ringet op, og er herefter kørt hjem eller har taget kontakt til naboer, om de ikke lige ville kigge over. Et genialt lille sikkerhedsnet jeg har fået. (Telefonen er forøvrigt primært en brand- og indbrudsalarm.) Se den her. http://www.energinordbutikken.dk/product.asp?product=5

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 21-12-04 15:16

Det er godt med dig BiWi, du må selvfølgelig også have en god jul, men der er alså lig 40 points ( dollars ) der skal deles ud. Troede du at du slap så nemt.

*G*

Kommentar
Fra : jkli

Dato : 28-12-04 09:34

ks9000

God idé. Jeg har dog den indstilling at jeg aldrig lader mit koksfyr være igang, når vi er væk. Der "overtager" oliefyret.

Nå har lige et spørgsmål: er der nogen der ved, hvor man kan købe energikoks i/omkring Esbjerg? Mangler lidt til at holde mig kørende til det nye år.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-12-04 09:44

syntes det er på tide at lukke dette spg.

Accepteret svar
Fra : ks9000

Modtaget 40 point
Dato : 28-12-04 16:17

Til jkli
Til trods for, at jeg bor i Nordjylland, handler jeg i Tyskland - næsten halv pris, selvom vognmanden skal have sit.
Du har jo ikke så langt derned, så tag og køb der. - En enkelt trailerfuld kan sagtens strække til næste år.

Til troldenesdhb
Hvorfor skal spørgsmålet lukkes? Det tjener da ikke noget formål.

Kommentar
Fra : jkli

Dato : 04-01-05 15:31

Hej ks9000

Det gør jeg skam også, men da der ikke var tid og jeg var rendt tør, kunne det ikke nåes. Jeg har dog fundet ud af det sidenhen.

Til troldenesdhb
Ja hvorfor dog det? Vanvittigt forslag!

Kommentar
Fra : jkli

Dato : 04-01-05 15:32

Hej ks9000

Det gør jeg skam også, men da der ikke var tid og jeg var rendt tør, kunne det ikke nåes. Jeg har dog fundet ud af det sidenhen.

Til troldenesdhb
Ja hvorfor dog det? Vanvittigt forslag!

Godkendelse af svar
Fra : BiWi

Dato : 04-01-05 23:28

Tak for svaret ks9000.

Kommentar
Fra : zantia

Dato : 06-01-05 20:21

Hvis fyret koger er det bedste man kan gøre, at hælde ganske almindelig husholdningssalt på. Det sænker temperaturen øjeblikkelig, og bruges bl. a. af brandvæsenet til slukning af skorstensbrande. Jeg har altid et kg. salt stående ved fyret

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 07-01-05 16:48

zantia
Det var dog smart.
Hvorfor sænkes temperaturen? Det må være en eller anden kemisk proces.

troldenesdhb
Det var godt, at spørgsmålet ikke var lukket, for så havde vi nok ikke fået dette tips.

Kommentar
Fra : BiWi

Dato : 08-01-05 12:08

Til zantia
Det er også et råd, jeg vil tage til mig. Salt - det har jeg aldrig hørt om, men det er rart at vide, at der er noget at gøre, hvis uheldet er ude. Tak for rådet.

Jeg må nok erkende, at jeg ikke har den store forståelse for det før nævnte pointsystem, og jeg beklager, hvis jeg har forsømt noget i den forbindelse. Jeg har bare været interesseret i debatten!

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 08-01-05 12:32

BiWi
Glem alt om den point-jagt. Du har ikke forsømt noget som helst, men der er nogle Kandu-brugere, hvis højeste mål her i livet er, at få samlet point sammen.

Jeg mener, det er bedre at få en god dialog, gode svar og tips, end at få et point. Det er også derfor jeg helst bevæger mig på nyhedsgrupperne, hvor dette heldigvis er et ukendt fænomen.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 16-01-05 13:18

Jeg har aldrig hørt om det der med salt, og har faktisk ingen erfaringer med energikoks, men har ved lejlighed standset overkogning i kedling når jeg har brugt briketter med almindeligt fugtigt grus fra f.eks en sandkasse. Tænkte bare det var rart at vide for andre der heller ikke har prøvet koks.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 07-07-06 15:18

Jeg ved at tråden er ved at være lidt "gammel"..

Men er det normalt at man ikke fyrer med koks, når man er på arbejde? Vores brændeovn er koblet på radiatorerne, så fidusen ved at udnytte varmen fra brændeovnen i radiatorerne forsvinder jo, hvis vi ikke kan fyre når ovnen er "alene hjemme"..

Jeg har i øvrigt 90 km hjem fra job...