/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kobling/gearkasse problem
Fra : D_Jessen
Vist : 4254 gange
63 point
Dato : 18-12-04 12:57

Hej Ng...

jeg har haft nogle problemer med udkolbling og når bilen skal sættes i gear,
her efter har jeg så justeret koblingen og det virkede helt fint ca.
10-15km, nu er den så gal igen, den kan ikke sættes i gear med koblingen
trykket nede, starter man bilen mens den står i gear så kan man hører at den
ikke er koblet ordenligt ud, hvad kan være galdt ???

bilen det drejer sig om er en puogeot 106 D.

Hjælp mig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 13:09

Der kan være knækket en fjeder i koblingspladen så den ikke slipper helt, hvis den også har tendenser til at glide kan det skyldes at der er olie på kopblingsplade og koblingsnav så det klister sammen.

Uanset hvad skal du have udskiftet din kobling og jeg mener hele koblingen for reservedelspriserne er så små i forhold til arbejdslønnen, at det er den billigste løsning i længden.
Hvis du ikke får udbedret fejlen meget hurtigt vil du ødelægge din gearkasse og så taler vi om helt andre omkostninger.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 18-12-04 14:21

Hr, Jessen og Bjarne D.

Det hjælper en kort periode efter justering skriver du, det vil altså sige at den kan virke,
Kunne det så ikke være koblingskablet der er ved at springe, og kun hænger sammen i nogle af trådene,
teorien er så at dette kabel, kort efter justering , strækker sig igen og du så får samme problem igen.
Jeg synes du skulle undersøge dette nærmere inden du udskifter koblingen.

Ovenstående gælder naturligvis ikke hvis systemet er hydraulisk styret. Hvis det er tilfældet kan den fejl du
nævner skyldes at der er luft i systemet , ofte fordi der mangler vædske.

Glædelig jul.
Reiffenstein.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 14:37

reiffenstein, som så mange andre spørgsmål her i dette forum, så er der meget lidt, at bygge på, og som mekaniker ville jeg naturligvis gennemgå udløsersystemet hvis jeg fornemmede fejl på dette.
Hvis kablet kan give sig så meget kan der ikke være mange tråde tilbage og hvis der er fejl i hydraulisk udløsning kan der på nuværende tidspunkt ikke være meget effekt og jeg kan faktisk ikke huske nogen hydraulisk udløste der skal justeres siden Morris Mascot, mem jeg er heller ikke ekspert i franske biler.
Sagt på en anden måde så er der jo en grund til at mekanikeren/værkføreren prøver tingene af inden han reparerer.

Kommentar
Fra : D_Jessen

Dato : 18-12-04 14:40

ok, så er det her jeg delvist er stået af ;-/
når nu du skriver hydraulisk styret, hvad er det så ligeee du mener med det ?
det jeg ved om peugeot'en er at at den er fra '93, impoteret fra tyskland (vistnok) da peugeot selv ikke kan finde det der ligner data om bilen, motorkontoret kan dog se at der på reg.att. står afgiftsattest nede i bunden til højre under feltet tolddokument. men at den er hydraulisk styret tror jeg ikke, da man selv skal justere koblingskablet. havde for nogle år siden, en tilsvarrende bare 2år nyere, den var med selvjusterende kobling......... så mon ikke den omtalte bil er med det jeg vil kalde "alm. kobling" ????
jeg vil dog lige tage en pejling på om det kunne være kablet inde i kabinen den er gal med, i motorrummet, ser kablet ganske fint ud

gode jule hilsner fra
Jessen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 14:46

Hvis der er et koblingskabel er den ikke hydraulisk.

Kommentar
Fra : D_Jessen

Dato : 18-12-04 14:51

der er et koblingskabel inde fra kabinen( pedalen ) og ud til gearkassen, der sidder der en arm, og derefter sidder der en fast arm som kablet blevet justeret ud fra, hvis du ved hvad jeg mener ????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 14:57

Jeg ved lige præcist hvad du mener.
Når en justering virker så kortvarigt så er der sandsynligvis noget galt indei koblingen, som jeg beskrev først, og det er næsten lige gyldigt hvad det er der er i stykker der inde så skal du have det hele udskiftet.
Selv når man laver det selv er arbejdet så besværligt at det er bedst at skifte både, nav, plade og leje.

Kommentar
Fra : D_Jessen

Dato : 18-12-04 15:03

ok, så er jeg blevet så meget klogere.
så tager jeg fat på værkstedet mandag morgen og banker dem op
det bliver jo nok en ½-dyr omgang, men laves det skal den. har aldrig selv prøvat at skifte kobling, så det tør jeg ikke, og da det hele jo er pakket sammen i så lille en bil, tør jeg slet ikke at gå igang.
hvad vil du skyde på det vil tage af tid at ordne det ???? snakker vi 4-5 timer eller mere end det ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-12-04 15:08

Gør som BjarneD siger og byt den kobling mens bilen kan køre.
alimak

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 18-12-04 15:40

Hej Bjarne D.

Du har sansynligvis ret i at koblingen skal udskiftes. Men når den opfører sig som beskrevet af spørgeren mener
jeg at fejlen kan ligge et andet sted og at dette bør undersøges inden.
Det ville jo være surt at få udskiftet det hele og så bagefter opdage at det er noget andet.

Fortsat god jul. R.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 18:04

Reiffenstein, jamen selvfølgelig skal det da undesøges nøjere. I mine unge dage oplevede jeg en maskinmester, som jo var meget klogere end os "fedtfingre", og hab firlangte at hans koblingsleje skulle udskiftes og intet andet. Jeg protesterede over for kundemodtageren, men nej når kunden over hovet ikke ville høre tale om noget skulle jeg bare skifte det leje og det gjorde jeg så og det hjalp lige lidt for det var ventilatorremmen der hylede, og så fik jeg endda skæld ud for ikke at have strammet den så kunden ikke ville opdage det. Nej, sådan skal man ikke gøre.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 18-12-04 19:25

God historie. Men du nævnte systemet på Mascotten, jeg husker stadig hvordan det var på denne bil. især
når hovedcylinderen skulle skiftes, så var det rart med et ekstra kardanled på fingrene. Systemet er iøvrigt
genindført på visse modeller. Mondeo har det i en modificeret udgave hvor trykleje og slavecylinder er bygget
sammen som en enhed, her sparer man altså udrykkerarm osv. det fungerer udmærket.
Jeg er naturligvis enig i at alle dele i koblingen skal udskiftes når det alligevel er adskilt.

Reiffenstein

Kommentar
Fra : Record

Dato : 20-12-04 22:10

Hejsa.
Tjek lige det vinkelbeslag(for enden af kablet), som sidder på gearkassen, det har det med at revne i svejsningen, med tilhørende beskrevet fejl.
Mvh. Daniel

Kommentar
Fra : D_Jessen

Dato : 22-12-04 13:06

da jeg er rimelig nu her inde, kunne jeg godt tænke mig hjælp til at "lukke" spørgsmålet, da jeg har fået svar og bilen virker igen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-12-04 11:55

Du kan acceptere en kommentar som svar over datoen på det enkelte indlæg, og derefter får du mulighed for at tildele stjerner efter besvarelsens brugbarhed.

Kommentar
Fra : Record

Dato : 23-12-04 13:00

Det ville da også være rart at hører hvad løsningen var !?
Mvh. Daniel

Kommentar
Fra : D_Jessen

Dato : 23-12-04 17:32

ok, det de fandt frem til på værkstedet var at der ved det udrykker-leje inde ved koblingen, sidder en eller anden stang som skulle ( HVIS JEG HAR FORSTÅET DET RET ) gå ud igennem og op til den arm man aktiverer når man trykker koblingen, der skulle armen være flækket/brækket og har i den forb. også været godt i gang med de fjedre der sidder i koblingen. så den fik ny arm + kobling. men nu kører "svinet" igen.

P.S..........er der nogen der ved noget om hvad der kan justeres op i diesel for at få den til at kører længre pr. liter ??? på nuværende vil jeg mene den tager ca. 15km. pr. L. det er en peugeot 106 1.5 D og fra 93

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-12-04 23:50

Ikke spor overraskende.
Du kan ikke justere en diesel op til bedre økonomi, men hvis den er korrekt justeret kan du lære, at få den til at køre længere på literen.
Lær motorens drejningsmoment at kende og hold omdrejningerne så langt nede som muligt, brug motoren som bremse når du ruller imod rødt lys (pumpen lukker i den situation). Undgå sejgtræk, men lad motoren arbejde frit, men aldrig ved høje omdrejninger.