/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Køleskab, bagvæg iser til.
Fra : froslev
Vist : 12742 gange
100 point
Dato : 17-12-04 22:51

Vi har et køle/svaleskab, som er begyndt at danne is på bagvæggen (jeg har fjernet en stor klump) men det kommer igen.
Jeg har på fornemmelsen at det ikke køler i den nederste del af skabet.

Skabet er fra Siemens og ca. 6 år gammelt, med en blæser øverst i skabet til at fordele kulden, går jeg ud fra.
Det burde da kunne holde lidt endnu.

Mvh

Froslev

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 23:05

Prøv at finde ud af om lågen er utæt ved gummilisten, så kan den finde på det med is på bagvæggen. Og især hvis du synes motoren kører mere end normalt.
Hvis der sidder meget is på bagvæggen, kan det sagtens passe, at det ikke køler i den nederste del, for så virker isen mærkeligt nok som afskærmning for at kulden fordeles ordentligt.
Jeg havde selv det samme problem med mit køleskab, som føltes meget koldere når isen blev fjernet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-04 23:45

Hej froslev

Jeg er lidt ked af at skulle give dig denne melding... - Rimfrost på øverste halvdel af fordamperpladen - intet på det nederste stykke... - det betyder typisk et utæt kølesystem...

Når der ikke er væske nok på anlægget vil der ikke kunne dannes "kulde" på den nedre halvdel ( hvor termostatføleren garanteret er monteret ? ) hvilket bevirker at skabet vil køre meget for længe med kompressoren - det kan enda blive koldere i skabet end normalt - fordi der ingen påvirkning er af termostatføleren...

Hvis dit skab er af typen med skjult fordamper og kondensator, er der ikke rigtigt noget at gøre... - udskift skabet !

Hvis skabet derimod er med synlig fordamper / kondensatorplade kan en kølemontør måske redde situatiuonen for dig !

Hvis du har et sådant kølefirma i nærheden - ring til dem, og spørg om du må sætte skabet ned til dem for kontrol / reparation - det er den billigste måde... ( Så kan de kontrollere skabet med "venstre hånd" medens de laver noget andet på værkstedet ! )

Grunden til at noget sådant sker ?!

Typisk fordi skabet har været / er tilkoblet el-installationen uden ( evt med for dårlig ) jordforbindelse... - herved opstår ofte "galvanisk tærring" - hvilket betyder en "gnist-dannelse" mellem forskellige metaller - det være sig kobber, messing, aluminium, jern etc. - denne gnist virker som en lille "svejsebrænder" og laver et lille hul et eller andet sted - hvor ved væsken forsvinder stille og roligt...

Jeg håber faktisk ikke at have ret i alt dette - men jeg er bange for at det er tilfældet...

En forhåbentlig god jul alligevel til dig og dine...

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Godkendelse af svar
Fra : froslev

Dato : 18-12-04 00:00

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

Lidt teknisk forklaring, men nu kan jeg komme videre.
Jeg har lært lidt om køleskabe.
Har du forslag til et nyt, ca 190 cm højt og gerne med en lille fryser. Sval kan undværes.

Mvh

Froslev

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 18-12-04 01:02

Hej froslev

Jeg er ikke den rette til at rådgive dig i et nyt skab - jeg arbejder kun med reservedele & reparation af hvidevarer - og er således ikke opdateret mht. nye modeller på markedet !

Dog kan jeg sige dig, at det bliver ganske svært at finde et skab på den ønskede størrelse ( 190 cm. ) uden svale afdeling... - jeg kender umiddelbart ikke nogen modeller på denne højde uden svale afdeling - måske electrolux... - men jeg er ikke sikker !
( dette har noget at gøre med opbygningen af skabet - hvor stor/høj fordamperpladen er inde i skabet ! )

Du må til en forhandler - de ved meget mere herom !

HUSK nu det med jordforbindelsen på det nye skab !

Held & lykke i din søgen !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : froslev

Dato : 18-12-04 01:05

Mange tak for god behandling.

Mvh

Froslev

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 18-12-04 11:22

Et moderne køleskab fungerer på den måde at kølefladen indvendigt på bagsiden evakuerer varmeenergien fra luften i samme rum. Luftmængdens samlede temperatur måles af termostaten i rummet som så stopper og starter kølepumpen efter behov, altså nå luften omkring termostatens føler kan fastslå det valgte klimax, Så:
Forudsætningen for at et sådan skab kan fungere er så
1: at temostaten overhovedet fungere
2: at lågen er lukket og at gummilisten er rimeligt tæt
3: og, dette er også vigtigt, at luftmængden i skabet frit kan cirkulere.
Er køleskabet blevet stoppet for tæt så kan man godt forestille sig at luften i skabet ikke kan cirkulere optimalt og derfor ikke løbende kan komme i nærkontakt med kølelegmet successivt termostaten. Er der først opstået en kraftig til-isening på kølelegmet så eskalerer problemet videre og hele skabet kan efterhånden blive til en stor isblok.
Koldere luft bevæger sig som bekendt nedad og skal have tilgang til at passere forbi kølelegmet, termostatens føler sidder som regel midt i skabet på en af siderne og,hvid denne ikke kan komme i kontakt med den cirkulerende luftmængede så vil dette også forårsage et problem
Er der først opstået en kraftig tilisning af kølelegmet så vil udvekslingen af køletilstanden mellem legmet , luften og termostaten blive hæmmet væsentligt, hvilket får problemet til at eskalerer og samtidigt forårsager en væsentligt forøget enegiforbrug.

MVH OW