/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvorfor er børnehave børn altid beskidte~
Fra : lillespir
Vist : 1407 gange
300 point
Dato : 17-12-04 21:34

Hvorfor er børnehave børn altid møj beskidte når de skal hentes????

Hjælp mig til at forstå, at det skal være sådan.

Hvorfor skal I hjælpe????

Af den enkelte grund, at jeg ellers eksploderer,
næste gang jeg skal hente mit barnebarn i hans børnehave.

Kommer vandet ikke fra oven , er der fri adgang til en vandhane
så der kan laves nogle fede mudderbade.
Gal bliver jeg, når jeg skal slæbe en unge gennem byen, der er mudderet
fra støvle sålen til over knæene,
rumpen og maven, arme og hænder samt det halve af ansigtet.

Om der ikke er regntøj og gummistøvler ??? Jo da ....
Men ingen mener at det er deres ansvar at det enkelte barn kommer i regntøjet.
Er det bare mig der er gammeldags?
Jeg mener at almindelig pædagogik også er læren om respekten for sit tøj .

Jeg vil gerne høre jeres mening

Mange Julehilsner
Rita

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 17-12-04 21:50

Ja, jeg er helt uening. hvis han kommer hjem og er beskidt, så tyder det da bare på at alt går vel.
Forældre er efter min mening blevet så hyset. Børnene må ikke klatre i træer, og nu må de heller ikke blive beskidte.
Det kan da kun være sundt at prøve. han skal da også opleve at hvis han bliver møg beskidt og våd på tøjet, Ja så fryser han altså når han skal ud. Han skal nok lære det, det er jeg sikker på.
Der var en gang man legede i skoven og ved vandet, det er detsvære for mange vedkommende forbi. Det går vi så og ærger os over, men det er åbenbart os selv der er skyld i at børn havner foran pcen.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 17-12-04 21:52

Hmm.. jeg har et styks barn tilbage i den afdeling, har haft to før ham.. Der var ikke nogle af dem, der var nævneværdigt beskidte. Ikke værre end de kan blive når de leger i haven herhjemme.
Jeg fristes lidt (- eller meget) til at skrive, at snavsede unger der hentes fra børnehave er børn, der har leget og brugt deres krop på en sund og god måde.
Selvfølgeligt er det ikke rart, at skulle fragte lille mudderindsmurte Bimse igennem byen, men sådan er hverdagen nu engang, når man har børn i børnehave/ fritter..

God jul

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 17-12-04 21:55

Jeg har nu altid hørt at det er godt de kan svine sig til, for kunne de ikke det var der nok noget galt med barnet.Og så tror jeg iøvrigt at der snart er sparet så meget på personale til at passe børnene at man bare skal være glad for at de bliver passet på betryggende vis. Jeg tror iøvrigt heller ikke der var nogen som ville sige noget hvis du vaskede og gav barnet rent tøj på enden turen gennem byen.
Mvh Karen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-04 21:55

Jeg synes, at du skal glæde dig over at dit barnebarn har fået lov til at lege.

Jeg er sikker på at han/hun har haft det sjovt.

Når barnebarnet først starter i skole, så er der pligter.

At blive sur over beskidt tøj i den alder forstår jeg ikke.

Hvad siger barnets forældre?

Når jeg ser et "beskidt" barn i "børnehavealderen" så tænker jeg bare "hvor er du heldig, du har fået lov til at lave det du ville"

Hvis det generer forældrene, at tøjet er beskidt, når barnet kommer hjem, kan forældrene jo selv sige, at hvis min søn/datter skal ud at lege i dag, så skal han/hun have dette tøj på.

Glæd dig over at dit barnebarn er et rigtigt barn.

Hilsen ans og

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 17-12-04 22:03

Hej Trinethk
Tak for dit indlæg.
Jeg har bestemt også den indstilling at ungerne skal ud og opleve, prøve hvad det vil sige at falde ned og slå sig,
Hoppe i vandpytter, gå/ kravle på opdagelse i skoven, også gennem en mudderpøl.
Det eneste der er til forskel er at man så er forberedt på at gå direkte hjem.
Tv og Pc'en er desværre blevet en stor del af børnenes hverdag.
Vi har heldigvis stadig nogle gode skov og park dage.
Mange hilsner
Rita.

Men jeg har stadig svært ved at forstå at det skal være hver dag, med den mudderdragt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-04 22:05

Citat
Gal bliver jeg, når jeg skal slæbe en unge gennem byen, der er mudderet
fra støvle sålen til over knæene,
rumpen og maven, arme og hænder samt det halve af ansigtet.

Er det så dit barnebarn, du ikke vil være bekendt, ødelægger det dit omdømme i byen.

Vær du glad for at du har et barnebarn, som er som de fleste.

Tør næsten ikke tænke på hvordan han/hun ville have det, hvis det var dig, der skulle passe ham/hende hver dag.

Respekten for tøj, tror jeg, at forældrene har taget højde for.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-12-04 22:12

børm er børn ( går ud fra det er en Dreng )

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-12-04 22:13

og hvis det er så er det en rigtig dreng

Kommentar
Fra : smut

Dato : 17-12-04 22:41

selvfølgelig bliver han beskidt sådan er det at være dreng.....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 17-12-04 23:46

Selvfølgelig skal børn have lov til at lege og mudderbade.
Men når det er sagt, kan jeg sagtens forestille mig hvad lillespir mener.
Hvis pædagogerne lader ungerne boltre sig uhæmmet i mudder, var det mindste man kunne forlange, at ungerne blev iført tøj der gerne må svines til, og så fik rent på og blev vasket bagefter.
Eneste undskyldning kan være, at pædagogerne ikke lige ved hvornår barnet bliver afhentet, så det er midt i mudderbadet at mor eller farmor står og skal have barnet med hjem.

Jeg tror heller ikke rigtigt på, at alle dem der synes det er i orden, selv lader ungerne mudderbade når de har lyst, og slet ikke hvis de ikke har noget tøj på til formålet.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-04 00:11

Nu er det jo ikke til at vide hvornår det barnebarn bliver hentet.

Det er da muligt at lillespir kommer "før" tiden for at glæde sit barnebarn.
Det er nu ikke altid at børn ønsker at komme hjem, på den tid, de skal hentes.
Derfor kan man komme ud for at skulle hente "beskidte" børn.
Børn i en børnehave,hvis de er velfungerende, har det for det meste sjovt, hvis de trives der, hvor de er.
Hvis børnehaven får at vide at "xxx" bliver hentet kl. xxx så vil barnet også være klar til "afhentning"

Som tidligere skrevet går jeg ud fra, at forældrene til barnet har sørget for at deres søn/datter har det tøj på i børnehave, som er beregnet til at lege i. Det kan så være udendørs, som indendørs.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Firstoftwo

Dato : 18-12-04 00:35

Og jo mere beskidt jo mindre syg, det handler om at styrke imunforsvaret, så vær kun glad

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 18-12-04 00:38

Børn skal have lov til at bevæge sig og lege i mudder. Da min datter gik i børnehave havde jeg altid to sæt tøj til hende. Og pædagogerne fik besked på at det ene var til leg og det andet til afhentning. Bla. fordi jeg ikke synes at det var så fedt at få alt det mudder og sand ind i bilen.

Desuden kan jeg ikke mindes at jeg var særlig ren når jeg kom op fra gården derhjemme da jeg var barn for 40 år siden. Så jeg tror såment ikke at vi andre var et hak bedre. Helt ærligt lillespir man kan da ikke forlange at små børn på 3-5 år skal kunne passe på sit tøj. Når børn leger så glemmer de jo tid og sted. Og det med at passe på tøjet og være nypudset det skal såment nok komme når poden kommer i puberteten. Og så klager vi forældre over at de er for længe i bad og skifter tøj konstant.

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : mango

Dato : 18-12-04 00:48

JA..nu må jeg også komme med mit indput...jeg har for øjeblikket 2 teenagere..og en allerhulens masse vasketøj..jeg som troede at det ville blive mindre med alderen (for jeg har også haft 2 drenge der svinede sig til) idag vil de ikke gå i det samme tøj 2 dage i træk..

Så, tag det roligt, enten er man renlig af natur..eller også er man ikke!

Den yngste af mine er ikke så hys som den store..og det var den store der var mest beskidt da jeg hentede ham i børnehave for 12 år siden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-04 01:31

Citat
Hvorfor skal I hjælpe????

Af den enkelte grund, at jeg ellers eksploderer,
næste gang jeg skal hente mit barnebarn i hans børnehave.

Du skal ikke eksplodere, men glæde dig over at dit barnebarn er normalt.

Hvad siger forældrene?

Jeg tror, at du af gode grunde hjælper din søn/datter. Måske, de skulle få en afløser, en gang i mellem.

Jeg er ikke negativ, men sådan er de børn bare i den alder.

Som mango skrev, bare vent til de/børnene bliver noget ældre, så bliver der skiftet tøj flere gange om dagen. Og hver gang, det er noget andet tøj, de skal have på, så skal det være nyvasket.

Slap af og vær glad for, at du har mulighed for at være sammen med dit barnebarn. Det er ikke alle "bedsteforældre" der har/kan den mulighed.

Hilsen ans og

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 18-12-04 01:53

Med det vejr vi har nu, ja men så bliver børn da beskidte af at lege i børnehaven, også selv om de har regntøj og gummistøvler på, men som skrevet i mange indlæg før det her, så har de det pragtfuldt imens

Men hvis de skal på bytur bagefter kunne forældrene jo have en plasticpose med rent overtøj til at hænge i garderoben, som du kan give ham på, når du henter ham, og hænder og ansigt, jamen personalet vil sikkert gerne hjælpe dig med at finde vaskeklud og håndklæde.

Så har han en god dag, og du får løst problemet - og kan samtidig glæde dig over at få en hyggelig eftermiddag med dit barnebarn.

Så nyd at han har haft en god dag i børnehaven og nyd at være sammen med ham når du henter ham

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 18-12-04 04:49

mit barnebarn bliver godt møjet når vi leger på legepladsen, det gør bedste også det øger appetitten på livet og sammen har vi en god dag

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-12-04 10:06

Som stort set alle andre i denne tråd mener jeg, at det i det store hele er et sundhedstegn at dit barnebarn er godt beskidt om eftermiddagen. Handler det kun om, at tøjet er beskidt er løsningen vel bare at give barnet tøj på, der ikke er til pænt brug. Handler det derimod om, at barnet er så mudret ind, at han er våd under sin jakke/flyverdragt, er det en helt anden sag.
Når børn elsker at lege med mudder og vand i den alder, handler det om sanseintegration - det er den direkte linie til at forstå verden omkring sig. Det er supervigtigt at lade børn føle og mærke på alle mulige forskellige ting - også dem, som vi voksne synes er ulækre eller beskidte. På længere sigt, vil man opleve, at børn, der ikke er blevet begrænset i forhold til sin sanseintegration, vil klare sig bedre både socialt og fagligt i skolen.
Hvis jeg var dig, ville jeg glæde mig over at mit barn er i en børnehave, der tillader at børnene udvikler sig i det tempo, de har behov for, og ikke lader sig begrænse af, at forældrer ofte giver deres børn alt for pænt tøj på i børnehave.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : lillespir

Dato : 18-12-04 10:38

Tak for svaret dova.

Hej Dova.
Jeg har valgt at acceptere din som svar.
Det har været utrolig svært at vælge blandt jeres indlæg,
så derfor vil jeg tillade mig at give jer alle nogle point, for at have deltaget i debatten.
Min holdninger at regntøj er lettere at rengøre end en flyverdragt.
Det med afhentningstidenaftaler jeg med forældrene,
som så giver pædagogen på hans stue besked.
Jeg har som dig, min tvivl med hensyn til pædagogerne og medhjælpernes egne børn.
Endnu engang tak for dit svar.
Du og din familie ønskes en glædelig jul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-12-04 11:27

Jamen, tak for det lillespir

Og også en glædelig jul til dig og din familie

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-12-04 13:09

Jeg giver Ripley ret.
Det kunne lige passe, at personalet skulle stå og vaske 40 små ansigter og hænder, fordi børnene helst skal fremstå rene ved afhentning.

En mudderet flyverdragt - hvad gør det?!...De fleste forældre har heldigvis forståelse for, at det medbragte udetøj er deres ansvar. Mener du at personalet bør vaske tøjet for jer?!

Der er tørreskab til vådt tøj, men for hulen da, Er det ikke mere vigtigt, at jeres børn har det rart sammen end at personalet bruger tid på, at skylle og rengøre tøj, støvler og børn?!

Dova--> helt ærlig, lade børnene mudderbade - har du aldrig set, hvordan et barn ser ud efter to tre rutcheture ned af en våd skrænt?! - jeg vil aldrig forbyde børn, at have det sjovt på grund af emsige forældre eller bedsteforældre - og jeg vil til hver en tid mene, at det primære i en børnehave er børnene - og IKKE hvordan vi bedst holder tøj og børn rene!

Det værste man kan opleve som pædagog, er et barn der står i baggrunden og ikke tør deltage i legen, fordi det er bange for at snavse sig til.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 19-01-05 16:06

Så er det lige min tur til at komme med en lille tråd i denne..

Da det er min søn der bliver snakket om.. Men jeg kan sige, uanset hvad vi har sagt og gjort i børnehaven bliver dette ikke respekteret.. Vi har både afleveret regntøj, ude og inde tøj afhæntningstøj og så vider..
Men hvad hjælper det når de ikke respektere at det.. Vi har haft et helt sæt skitøj med derop for om morgenen at sige, dette skal han IKKE have på udenfor.. Da han har hans flyverdragt, og derfor skal denne benyttes til udeleg.

Vi har flere gange sagt det til dem deroppe at de burde tage mere hensyn, vi får bare af vide, "Vi er jo ikke så mange så vi kan ikke holde øje med dem alle.. "
Hvorfor faden har de så SÅ mange unger?? Det undre mig meget..

Og når mor skriver at han er mudret, så er han MEGET mudret, det er sådan at det hænger i kager på ham.. Og når man så mister tøj, støvler, vanter, huer, bluser, bukser og så videre deroppe, så begynder man at tvivle på hvor meget respekt de har for de enklte børn der er der..