/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hurtig hjælp
Fra : er_du_klog
Vist : 605 gange
200 point
Dato : 17-12-04 18:52

Hej,

Jeg har et kæmpe problem.

Jeg har 2 pc'er i huset og jeg har et trådløs router fra Topcom. Den ene pc jeg har er en stationær pc og den er koblet på trådløst. Og det virker bare fint.

Men min bærbar kan ikke komme på nettet. Routeren og bærbaren kan godt se hinanden. Jeg har et WEP netværk med password og den har jeg indtastet korrekt. Kannalen den køre på er også rigtig, så jeg ved ikke hvad der er galt. Opsætningen er fuldstændig ens på begge pc'er. Firmwiren er opd.

Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 17-12-04 19:07

for gammel driver

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-12-04 19:11

Prøv at læse hvad jeg skriver firmwiren er opdateret

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 17-12-04 19:26

Jeg har præcis det samme som du, og det virker fint. Hvilken udbyder benytter du? TDC? Jeg kører Webspeed, altså via mit TV-kabel. Hvad gør du?

Syrena

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-12-04 19:28

Jeg har lige prøvet at tage USB stikket fra den stationære og sætte i bærbaren og så kan jeg godt logge på men jeg kan ikke med det andet kort.

Og det er jo mærkeligt når de kan se hinanden.

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 17-12-04 19:30

Der kan være flere gæt. Det ene kunne være, om der er forskel på opsætningen med hensyn til, om den står til Hex eller ASCII? En anden ting kan være, om der er indsat store og små bogstaver de rigtige steder i passwordet?

Der ud over har jeg ofte haft problemer, når jeg har lavet opsætninger ved hjælp af passwords, og derfor er jeg gået over til at benytte autogenerede keys istedet. :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-12-04 19:34

Hvis du ikke har kunne logge på med begge tidligere kan problemet være, at din opkobling registrerer 2 computere til een IP adresse. Hvis dette kan være tilfældet skal du lede efter en funktion i routeren der kan clone Macadressen så det fremstår som een comouter i forhold til opkoblingen.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-12-04 19:34

det kan ikke være bogstaver da det er en tal kombination.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-12-04 19:37

Det kan jo også være, at der er en opsætningsfejl på det netkort du ikke kan få til at virke.
Det er svært at komme med andet end nogel vilde gæt når man ikke ved hvad du har af opkobling og hvordan den er opsat.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 17-12-04 20:01

Min EDB-mand fortalte mig, at han havde måttet clone min stationære til min bærbare, fordi man ikke direkte kan installere den bærbare korrekt, når man kører Webspeed. Så BjarneD er måske inde på noget af det rigtige.
Syrena

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-04 20:29

Har du givet begge korts MAC adresser tilladelse til forbindelse i MAC-filtret?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-04 20:32

Hvilken router bruger du, og hvad er det for en firmware du benytter?

(Bruger selv TopCom WBR654)

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 18-12-04 10:44

severino- Jeg har valgt ikke at bruge MAC-adr. Men WEP. Jeg benytter vist routeren WBE611 eller noget i den stil. Jeg opd. firmwaren igår, så.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 12:58

En netværksforbindelse identificeres af både en Mac adresse og en IP adresse, og nogen udbydere har lavet en begrænsning i tilkoblingerne så der hverken tilsluttes mer end een adresse. Når man tilslutter bag router vil der kun komme een IP adresse ud, men hvert netkort identificerer sig med Mac adressen og bliver derved spærret. Dette omgås ved at clone Mac adresserne så de fremtræder som en.
Jeg er ikke så godt inde i tråsløse forbindelser, men hvordan skulle en WEP cryptering kunne gøre det samme som Mac adresse cloning?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-12-04 16:41

Jeg ved ikke rigtigt hvor meget det betyder at "clone mac-adressen". - Jeg har en ADSL forbindelse med to IP-adresser, men da jeg bruger en router (WBR654) bag mit bredbåndsmodem, og derved kun udnytter den ene IP-adresse, og har 6 enheder koblet på, uden at clone den, så ved jeg ikke hvor stor betydning den har for mit vedkommende.
Jeg har tit 4 maskiner kørende, her ud over en 3 ports printerserver og en IP-telefon, hvor det hele køre på en 512/128, og det fungere udemærket, så ved jeg ikke?????
Men de er alle registreret i mit MAC filter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-12-04 17:55

Lidt Info om din router, som du sikkert kender

Den seneste opdatering:
V 1.0.4 Firmware Wireless Enable/Disable bug fixed fra 08/07/2004
File: WBR611-v10.bin - 896 KB
http://tools.topcon.net/files/WBR611-v104.bin

Brugervejledning på dansk fra side 55 til 63 (flere sprog i samme fil)
http://tools.topcom.net/userguides/Skyr@cer%20WBR%20611.pdf

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 18:11

Severino, på webspeed er det nødvendigt, og jeg blev også selv nødt til det på min egen ADSL fordi jeg har en switch foran routeren af kabelpraktiske årsager. Flere har løst et opkoblingsproblem med flere netkort ved, at gøre det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 18:12

..nødvendigt at clone

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-12-04 18:41

Det kan jeg så forstå, men det har ikke været nødvendigt i mit tilfælde - men OK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 19:00

Det er vist også mest normalt, at det ikke behøves.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 18-12-04 20:22

Jeg kan stadig ikke få det til at virke...

Nå vil se lidt håndbold...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 20:35

Har du clonet?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-04 16:05

Hvad med at gå ind og gemme din indstillinger af routeren. - Læg filen i roden på C-drevet og ind i en mappe med ex: navnet ROUTER. Giv filen et navn der angiver dags dato. Filen er i BIN formatet. Så kan du altid genoprette indstillingerne, ved blot at indlæse denne fil igen.

Nu RESET'er du din router og indlæser den sidste nye firmware. - I denne grundindstilling skal du så forsøge dig med at få hele menageriet til at spille korrekt.

Husk hver gang du har lavet en ændring i opsætningen, at du gemmer dine indstillinger i mappen, så kan du altid hurtigt vende tilbage til en indstilling som du ved fungere!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-04 16:08

Ved nærmere gennemlæsning af tråden, så må det være indstillingerne på din bærebare der volder problemer med den trådløse enhed, efter som du kan komme på ved kabling af den!

Så det er nok her du skal sætte ind. Deaktiver din tilslutning via kabel, når du køre trådløst!

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 19-12-04 16:19

det sjove er at min stationære godt kan køre på det trådløse!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-04 17:05

Det tyder på at indstillingerne på den bærebare er forskellig fra din stationære, når du køre trådløs, så det er i den bærebare du skal ind og ændre lidt på dens configuration af netværket!

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 19-12-04 18:16

jeg mener altså at de står ens...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-04 18:51

Du skal IKKE mene - du skal vide!

Check det nu!