/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
runtom (brød)
Fra : automatdan
Vist : 6844 gange
50 point
Dato : 17-12-04 10:54

Min mormor kaldte en skive brød for
en "RUNDTOM" hvor kommer det udtryk
fra og var det ganske normalt dengang (ca.1940)
hilsen
Automatdan

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-04 10:57

det betyder ganske enkelt en skive brød

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-04 11:01

ps.. ja det var ganske normalt udtryk dengang og er det delvis endnu

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-12-04 11:09

Og det hed "rundtnum" som er en skive rugbrød.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 17-12-04 11:10

nope det hed/hedder rundtenom

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-04 11:11

ps - både om en skive rugbrød og sigtebrød

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-12-04 11:11

Man delte "normalt" en skive rugbrød i 2 halve, men var man "rigtig sulten" fik man en rundom = hel skive rugbrød. Specielt børn følte at en rundtom mættede mere end 2 halve.
Der lå også et spare hensyn. 2 halve bruger mere pålæg end en rundtom. En smart idé for at få børnene til at spise mere rugbrød.
/PG som har fået serveret adskillige !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 11:23

Den helt rigtige stavemåde er runden-om, lige som en runde/omgang.
Og det betyder en skive fra "hele runden om brødet"

mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-12-04 11:23

"miritdk" har helt ret .. men det startede egentlig med "hele runden om".
Man spiste fra "runden" mod midten .. for leverpostejen var "tykkest" i centrum.
Det er samme metode de fleste bruger i dag .. når der spises pizza .. det bedste gemmes til sidst.
/PG

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-04 11:44

jojo det satte lige gang i noget - fandt min mors gamle kogebog frem - Ingeborg Suhr fra 1931 - herligt - gammeldags jule dit og dat skal da lige med frem i lyset - er kandu ikke bare dejlig til tider ????????

dova - i flere gamle håndskrevne kogebøger der er gået i arv gennem familien står der både rundtenom og rundenom - så jeg tror søreme du har ret - men giver mig ikke *GGG

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-12-04 12:14

Tja, jeg har altså kun set stavemåden rundtenom
Min mormor kaldte det en mellemmad, hvorfor mon?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 12:22

Hvorfor hedder det mellemmad?
Det gør det oprindeligt, når det er i betydningen et mellemmåltid.

mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-12-04 12:44

.. nu går der "total-nostalgi" i denne tråd .. men hvor er det herligt !
Min "interne" biograf spiller nu mange "films" .. snøft, snøft .. hvor er den hvide jul ?, den havde vi da ALTID !
/PG

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-12-04 13:00

Skal vi så lige snuppe en Amagermad:
1 rundm. rugbrød + 1 skive formbrød smurt og drysset med sukker...........og sammenklappet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-12-04 13:05

Ja den med mellemmad kommer af mellemmåltid, den er jeg med på. Men rundenom - - jeg kan ikke finde min retskrivningsordbog fra trediverne, det er den eneste jeg tror der "ved" det. En eventuelt nyere stavemåde duer da ikke når vi snakker fyrrerne - ja og så den hvide jul (jul)

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-12-04 13:09

>emesen
En A'mar er en skive rugbrød og en skive franskbrød .. men måske "formbrød" er franskbrød ? .. men ikke hvor jeg bor !
/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 13:29

En rundtenom, er faktisk en gammel dans, en polka.
M.h.t. brødskiven, er der delte meninger om hvordan det staves, men ifølge Nudansk ordbog, betyder det: brødskive der er skåret af, hele vejen omkring.

Et formbrød er i Jylland et franskbrød bagt i en form.
Jeg kan huske min faster, der flyttede til Kbh for maaaange år siden, fortalte, at et franskbrød med birkes bare hed et birkes derovre, mens et birkes her i Jylland, er sådan et rundstykke lignende brød bagt af butterdej og med birkes på.

mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-12-04 13:36

.. vi jyder må efterhånden stå sammen !
Dova du har ret: Birkes er et rundstykke !
Efterhånden er København som N.Y. "The big apple"
/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 13:44

Ja
Og det med at der ikke var hvid jul før i tiden, må også være sådan en "københavnerting", for vi havde da aldrig mangel på sne når julegaverne i form af ski, kælk, skøjter skulle prøves af.
Og det var ikke unormalt med hård frost og sne i november.
Min lillebror der er født sidst i november i 61, måtte da han blev 6 eller 7, fejre fødselsdag på sygehuset, fordi han faldt og slog hovedet mod isen på naboens dam, som var alletiders glidebane.
mvh dova

Sorry automatdan, det havde så ikke lige så meget med brødskiver at gøre

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-12-04 15:08

Ok! Den der mellemmad har jeg jo ædt! Den med et birkes i kbh., får mig til at tænke på da vi for mange år siden flyttede til "storbyen " (2087 indbyggere)Da lovede jeg konen at tage et franskbrød med hjem, det var sværere end jeg havde troet, udvalget var nemlig 33,3% større end jeg var vant til, jeg blev spurgt: "Hjemmebagt eller almindeligt" lJeg undrede mig lidt og spurte så:"Hvad er forskellen?" Jow det hjemmebagte er nogle vi køber, de almindelige bager vi selv" ok, lad mig så få et almindeligt" "Sågerne - skal det være formbagt eller rundt?" Jeg besluttede mig så for et rundt. Åbenbart det københavnerne kalder et birkes. Vi gik over til at bage vores brød selv!!

Kommentar
Fra : automatdan

Dato : 17-12-04 15:29

Den vits er gammel.Sidst hørte den var ca.1950 da var det leverpostej.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-12-04 15:39

Hør nu her [hør] et birkes er franskbrød med en pukkel på toppen og birkes frø over det hele. Rundstykker kunne købes med og uden birkes.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-12-04 15:49

Uden birkes - så er det da en håndværker!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 16:39

Nej valde
uden birkes hedder et spansk rundstykke, med blå birkes er en håndværker.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 16:44

The birkes! Mums! Bagt med smør! I jylland hedder det et københavner birkes

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 16:45

Og en snegl hedder en jødekage!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-12-04 16:46

ska' vi snart spise?
herlig debat

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-12-04 17:26

Wienerbrød er fra Wien (Østrig)
.. ja og på RIGTIG amerikansk:
"A cup of coffee and a "Danish"" .. så får de en kop kaffe og et stykke wienerbrød !

Hva' får man, hvis man bestiller:
"En kop kaffe og en "Kjøbenhawner" ?

/PG

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-12-04 18:02

Nej Tedd det hedder tebirkes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 18:58

En Kjøwenhawner kan være to ting Guild.
Enten den der lille fæle fisk der hedder en ulk, eller hos bageren sådan nogen aflange snoede butterdejsting med blå birkes på. (tror nok den også kaldes frøsnapper)

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-12-04 19:28

2/3 kjøwenhavnere taler med Jydsk accent.
Det er nok derfor vi har sådan noget mærkeligt brød.

Kommentar
Fra : automatdan

Dato : 17-12-04 20:04

Jeg spurgte bare ordet "RUNTOM"
hilsen
Automatdan

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-12-04 20:16

Et birkes er i følge min "ordbog" et stykke morgenbrød, der er rullet med smør som wienerbrød og med lyse birkes.

Tidligere kaldte man det for et thebirkes (i Århus). Københavnerbirkes er det søde alternativ med blå birkes.

Håndværkere er deforme stykker med blå birkes. Spanske er med et drys (på sjællands: drøs )mel.

Spanske kan også fåes med sesam (mums)

Franskbrød med birkes kaldes et birkesfranskbrød (pudsigt, hva')

Der var også en gang, da man kunne få sigtebrød og det smagte skjønt med puddersukker!

Det var mit bidrag til brødkulturen

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-12-04 00:50

.. er det ikke på tide at lukke dit sprørgmål ?
/PG

Godkendelse af svar
Fra : automatdan

Dato : 23-12-04 12:48

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-12-04 13:47

Hej automatdan

Har du klikket på "accepteret svar" ellers lukker du ikke spørgsmålet.

Med venlig julehilsen
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-12-04 13:49

Hej automatdan

Sorry, jeg kiggede ikke ordentlig efter.

Hanne