/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Medicin ????
Fra : Blosom
Vist : 5105 gange
200 point
Dato : 17-12-04 05:44

Hej alle,

Jeg har fået en dårlig tand og jeg ved godt at jeg skal til tandlægen..........men det er jul og vil bruge mine penge anderledes
Hvor kan jeg købe medicin mod betændelse i min tand, uden recept??

Mange tak for hjælpen.

PS. jeg ved godt at tandlægen har en ordning aang. afbetaling........

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-12-04 06:58

Læs denne "lille" side, om døm selv hvad du vil gøre

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=231

God jul

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BirtheP

Dato : 17-12-04 07:18

Ved du hvad der er i vejen med tanden? "Dårlig tand" kan jo dække over meget: Tabt fyldning, cariesangreb, rodbetændelse, tandbylder og parodontose, f. eks. Og behandlingen er jo vidt forskellig alt efter hvad tanden fejler. (Tandlægeskræk kan også behandles..)
Smertestillende kan du jo købe i håndkøb, men hvis det er penicillin du tænker på, så må du en tur forbi tandlægen!
Hilsen Birthe P

Kommentar
Fra : lally

Dato : 17-12-04 07:31

Hej Blosom.

Du skal gå til tandlæge,og få lavet din tand.Det er da ikke noget at gå med en dårlig tand så hele julen bliver ødelagt.Før eller siden skal du jo have den lavet den tand og du kan jo vente med at betale regningen ind til det nye år.

Glædelig jul

Lally

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 17-12-04 07:43

du kan det svære ikke få andet smertstildene end Panodil, Pamol og Kodimagnyl, (den er dog mest til ledsmerter)
Men ja,,gå til tandlægen.
Det er det eneste der dur.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 17-12-04 08:32

Ipren (svagt smertestillende, indeholder acetylsalisylsyre og bør derfor ikke bruges ved maveproblemer) KAN hjælpe da de dæmper svage betændelsestilstande. Men som alle andre skriver, så gå til tandlægen. Egen betalingen er vel ca 400 kr og resten kan formentligt afdrages over en rimelig periode. Det er rent ud sagt, sur rumpe, at rende rundt i julen med en tand, der gør ondt.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 17-12-04 08:36

hvis det er et hul du har i tanden kan du på apoteket købe noget der hedder"tandkit"det er sådan noget hvidt stads der lige skal varmes op og så presses i huller,hvis du har ondt i tanden kan du købe noget der hedder"myrra"det er i en lille brun glas og skal bare duppes rundt om tanden med en vatpind,det har en urtolig god og hurtig virkning. held og lykke.

macau.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-04 09:40

jeg ville nu også sige at du skulle gå til tandlægen - men meget kan reddes hvis du kan - i dit tilfælde - sørge for at der ikke kommer betændelse osv - så du kan købe noget klorhexidin på 0,2% og skylle grundigt omkring tanden. Hos din tandlæge kan du få noget der ligner for næsten ingen penge hvor du med en engangssprøjte kan gøre det meget mere effektivt - så tandlægen er i alle tilfælde klogere at gå til. Dertil lidt smertestillende som tandlægen også vil anbefale.
BEDST AF ALT - FÅ TANDEN LAVET HURTIGST MULIGT

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-12-04 09:49

Prøv www.euromedicin.dk Dermed ikke sagt du ikke skal gå til tandlægen, for det vil jeg råde dig til. Bor du enten i Århus eller København, så prøv tandlægeskolen. Det er gratis.
Torben

Kommentar
Fra : BirtheP

Dato : 17-12-04 10:39

Mht. til behandling på tandlægeskolerne:
Da jeg i sin tid var studerende på den ene tdl.skole var der lang ventetid for at blive indskrevet som patient, afhængig af behandlingsbehovene sammenholdt med skolens behov for at få patienter til bestemte behandlingstyper.
Inden man kunne blive patient på skolen skulle man visiteres, d.v.s. undersøges grundigt og godkendes til behandling. Så skulle patienten tildeles en studerende, der skulle udarbejde en behandlingsplan og stå for behandlingen (sammen med en undervisende tandlæge). Så det var en proces der tog laaang tid for patienterne. Behandlingen var (er) gratis, men patienten betalte for materialer til f.eks. krone- og protesearbejde.
Det er +10 år siden jeg var studerende, og meget kan have ændret sig siden da, men det var sådan dengang at akutpatienter blev behandlet, såfrem de i forvejen var godkendte som patienter, og i behandling hos en studerende. Andre blev henvist til tandlægebehandling "ude i byen".

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 200 point
Dato : 17-12-04 10:47

skyld munden i stærk kamillete opløsning (1 kop kogt vand 2 breve kamilete ) lad det køle lidt af så de ikke brænder dig på det. tag en lille mundfuld gurgle (lige som i folkeskolen fluerskylning) gentag dette til der ikke er mere i koppen 3 X dagligt (kan også bruge mundskyllevand fra apoteket smager ikke særligt godt)
supler med 1 200mg ipren og 1 panodil 3 X dagligt (såfremt du har smerter)
PS! HUSK AT LÆSE INDEXSEDDEL PÅ GLASSET

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-12-04 10:47

Jeg har været patient på tandlægeskolen i nu 4 år. I sin tid tog det 2 uger fra jeg blev visiteret til jeg kom i behandling, dog blev problemet afhjulpet straks. Som jeg har forstået spørgsmålet er det akut, så derfor behandling hurtigt. Samtidig må jeg sige det er et forsøg værd at prøve. Blosom vil jo alligevel vente med behandling.
Torben

Godkendelse af svar
Fra : Blosom

Dato : 18-12-04 09:23

Tak for svaret rotw. Kan ikke gå til tandlæge .........jag skal til Ungarn til tandlæge og min egen ville lave alt det andet der er galt..........vi snakker 20000kr......så dit svar var lige hvad jeg ville høre............-og jeg er ikke tandlægeskræk! '
*SS*

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-12-04 09:55

det var så lidt det var et råd jeg fik af min fars ven (tandlæge)
da min tandlæge var på ferie