/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
BARF
Fra : Carg
Vist : 1465 gange
70 point
Dato : 17-12-04 01:32

Jeg vil meget gerne høre, om der er nogle der har erfaringer med BARF. Det er ikke links jeg mangler, men derimod at høre hvad forskellige mennesker har af meninger om BARF.
Jeg håber, der er nogen, der vil fortælle noget om deres holdning til denne måde at fodre på.

De venligste julehilsner fra Carg

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 70 point
Dato : 17-12-04 03:22

Jeg har aldrig selv brugt metoden, men umiddelbart lyder det da godt nok, at ville fodre sin hund uden en masse tilsætningsstoffer.
Men jeg synes der er noget helt forkert i fordelingen af de foderemner man omtaler:
60 % kød/bløde ben/ brusk og 40 % med halvt kød/halvt grøntsager. Det må jo give 80 % kødprodukter.
Det er alt for proteinrig kost til en hund.
Alt efter hundens alder, og hvor hårdt den arbejder, har en hund behov for max 25 % proteinindhold i kosten.
Og for meget af det, kan give hudproblemer og på sigt, alvorlige nyreskader.
Dyrlæger anbefaler, at kun en sjettedel eller 16-17 % af hundens foder, bør bestå af kødprodukter, Kød/fisk/kylling/lam.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 03:23

Jeg har aldrig selv brugt metoden, men umiddelbart lyder det da godt nok, at ville fodre sin hund uden en masse tilsætningsstoffer.
Men jeg synes der er noget helt forkert i fordelingen af de foderemner man omtaler:
60 % kød/bløde ben/ brusk og 40 % med halvt kød/halvt grøntsager. Det må jo give 80 % kødprodukter.
Det er alt for proteinrig kost til en hund.
Alt efter hundens alder, og hvor hårdt den arbejder, har en hund behov for max 25 % proteinindhold i kosten.
Og for meget af det, kan give hudproblemer og på sigt, alvorlige nyreskader.
Dyrlæger anbefaler, at kun en sjettedel eller 16-17 % af hundens foder, bør bestå af kødprodukter, Kød/fisk/kylling/lam.

mvh dova

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 17-12-04 07:01

Mange i schæferhundeklubben (kreds 82) er gået helt over til barf - og beretter om små mirakler i hundens langt større velvære mmm.
Jeg har ikke selv prøvet - endnu - men de MEGET positive beretninger virker motiverende
Mvh Karsten

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 17-12-04 09:13

Vi skiftede til BARF i januar 2004, fordi vi stod med en meget syg hund.
Jeg var RET skeptisk, men det skulle prøves, for tænk hvis hunden kunne blive rask.
-Og det blev hun :))))))

Jeg syns det er en dejlig måde at fodre på. Mine hunde er meget glade hver gang de skal have mad, og de er alle 3 friske og raske.

Jeg troede det var noget bøvlet noget, det der med at regne ud hvor meget af dit og dat. Og især det der med at lave grøntmix, men det er meget meget nemt, efter 14 dage kører det bare!

Mine hunde har aldrig dårlig mave længere, ingen røde ører, nul mere øjenbetændelse, ingen sår i pelsen, ingen bylder mellem trædepuderne, mindre afføring, nul tandsten og flotte blanke og bløde i pelsen.

Jeg har hørt at det kan koste et par tandspidser med tiden, men hellere det end at der skal årlige tandrensninger til med årene.

Jeg føler det er en god måde at fodre på, personligt kan jeg godt lide, at det er mit ansvar at mine hunde får en alsidig kost.

Og da vi ikke har oplevet noget negativt syns vi selvfølgelig at det er måden at fodre på, for os.

Men det koster noget mere end tørfoderet gør, men når man oplever den madglæde der følger med, samt den ændrede umiddelbare sundhed, gør det intet.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-12-04 10:38

Jeg startede med at fodre min hund efter BARF principperne for ca. 3 år siden. Ikke fordi han var syg, men fordi jeg syntes principperne i fodringsmodellen lyder rigtige og logiske. Min hund syntes det var meget interessant de første 14 dage, men så nægtede han kategorisk at spise på denne måde. Jeg læste mig til på nettet, at hunde reagerer meget forskelligt på fodringsmetoden; nogle hunde elsker det og det kører bare derudaf, - mens andre hunde ikke vil acceptere den type mad.
Det eneste jeg har beholdt af modellen er de rå kødben, som han elsker helt vildt. Så jeg giver min hund (på 50 kg) 300 g rå lammeribben hver dag (det er billigt hos Halal-slagteren) og så får han noget specielt rent hundefoder som er uden tilsætningsstoffer (Gilpa) - evt. med en enkelt sardin i eller lidt tun el.l.
Prøv metoden af og se selv, hvordan din hund har det med BARF. Jeg tror på at det er muligt at kombinere, som jeg gør, hvis metoden ikke er nogen succes. De rå ben er der mange rigtig gode næringsstoffer i, og de er langsomt fordøjelige, hvilket er rigtig godt for vores hunde. Og så renser de tænderne, - min hund har perfekte tænder uden antydning af tandsten.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-04 11:57

Jeg er enig med dova i, at proteinindholdet da må være alt for højt i BARF.

Min allerførste racehund, (Ramses d.1., Berner sennen) skulle jo have det bedste af det bedste, og vi fulgte til punkt og prikke kennelens forskrifter. Men det er 25 år siden, så dengang fik vi besked på, at han skulle have masser af råt kød, og masser af proteiner. Vi opkøbte kød fra nødslagtninger så han faktisk fik bedre mad end resten af familien. OG han voksede og voksede og blev en rigtig stor dreng... Men han begyndte tidligt at trække på det ene forben, og da han var 3 år gammel var han alvorligt gigtplaget og han fik røngtenfotograferet alle fire ben: ledmus i begge forben og dysplasi i bagkroppen. Han fik opereret det ene forben, men det var så stor og smertefuld omgang for ham, så vi ikke nænnede at lade ham operere på de andre ben. Så han levede et års tid med meget små gåture -altså næsten ingen motion. Da han var 4½ år fik han en mavedrejning og døde under operationen... -Jeg tror, at den manglende motion har gjort hans mavemuskler så slappe, så mavesækken har kunnet dreje rundt..

Senere er man blevet klar over, at især i opvæksten og især store hunde skal have et lavt indhold af protein i foderet. --Derfor gyser det noget i mig, når jeg hører om BARF. Jeg håber meget, at ingen fodrer deres lille nye hundehvalp med BARF uden først at have snakket med deres dyrlæge.
Det er især uhyggeligt, at der på kort sigt kan vise sig en forbedring af f.eks. allergier, -fordi BARF er uden tilsætningsstoffer. Men på længere sigt kan der for nogle hunde blive tale om uoprettelige udviklingsforstyrrelser på grund af fejlfodring.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 18-12-04 12:51

Jeg havde tænkt på det samme som Dova og Birgitta påpeger, nemlig det utroligt høje proteinindhold.
Det undrer mig noget at den rå diæt ikke er balanceret ligesom det normalt er i f. eks. tørfoder. (altså med hensyn til fordelingen af kulhydrater-proteiner-fedt).
Det tiltaler mig at tage ansvar for min hunds kost og at det er råvarer i stedet for tørkosten og uden diverse tilsætningsstoffer. Men forstår ikke hvorfor den rå diæt ikke skal have samme inddeling? Jeg har slået op i en hundehåndbog og der står at en hunds føde skal være sammensat af 15-30% protein, 10-15% fedt og så resten kulhydrater. Er der nogen er jer der BARF-folk der kan forklare hvorfor BARF menuen er anderledes fordelt?

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 18-12-04 13:37

Hej Carg og andre,

Først om proteinet: protein er i sig selv ikke skadeligt for hunden. Protein af dårlig kvalitet i en ensformig kost er skadeligt. Protein i dets rå form og fra forskellige kilder (lam, kylling, and, okse mv -både kød OG ben) er den bedste kvalitet, der fås. Fodrer man råt & varieret så får hunden alle de forskellige amino syrer, der findes samt de vitaminer og mineraler den har brug for OG i de indbyrdes mængder, der er hensigtsmæssigt.

Idéen med BARF er VARIATION over tid og efterligning af hvad en hund naturligt ville æde i naturen, fx. et lille byttedyr som en kylling / kanin. Man fodrer stort set ikke med kulhydrater da hundens fordøjelsessystem slet ikke er lavet til at fordøje disse. Hvor ville en hund også finde kogt ris og kartofler?

Tørfoder er jo en temmelig ny opfindelse så det arten har overlevet på i de mange, mange tusinde år, der løber forud for de sidste 30 år hvor tørfoderet for alvor er slået igennem, er altså rå føde. Interessant nok har der netop i de seneste 30 år været en markant stigning i kræft sygdomme, nyre sygdomme, allergi mm blandt vores tamhunde.

Nu til fordelingen i tørfoder / råt:

Grunden til der er så meget kulhydrat i tørfoder er at det er det billigste at putte i. Foderfirmaerne, der er de eneste, der forsker i ernæring til hunde (da de er de eneste der tjener herpå) forsker i hvor meget kulhydrat man kan putte i foderet før det er direkte og akut skadeligt. At der er kulhydrater i foderet handler altså ikke om at det er godt for hunden, men om at det er billigst og nemmest at konservere.

Når du kan læser om hundes kost i hundebøger skal du tænke over hvor oplysningerne kommer fra. Jeg har haft lange samtaler med min dyrlæge om dette emne og som han siger, så ved dyrlæger udelukkende noget om ernæring til hunde hvis de frivilligt har meldt sig til et (ikke-obligatorisk!) kursus om emnet. Kurser i ernæring for hunde udbydes slet ikke på landbohøjskolen, men tilbydes gratis af en privat sponsor (Hills). Bøgerne de bruger er udgivet og financieret af Hills ligesom underviserne betales af Hills.

Derfor skal man være kritisk og bruge sin logiske sans uanset hvad man læser om ernæring til hunde for der er rent faktisk ikke rigtig nogen, der ved noget om det medmindre de er sponseret af foderfirmaerne.

Det rå foder ER både balanceret og varieret, men designet ud fra princippet: "Hvad er hunden lavet til at spise" og ikke "hvad kan vi give den uden den bliver syg lige med det samme". Jeg karierer lidt, men grundlæggende er det derfor der er forskel på det dem, der råfodrer praktiserer og det tørfoderfirmerne sælger og uddanner dyrlægerne til at sige.

Utrolig mange hundeejere, der har hunde, der lider af voldsom allergi opdager, når de skifter til det rå opdager en stor bedring, men kommer de til at kaste ris eller en kartoffel i maden så er den der igen med udslæt og allergiske reaktioner.

Som skrevet er der ikke noget uvildig forskning i det her med fodring så man må "tage til takke" med folks erfaringer. Alle, der interesserer sig for emnet kan melder sig ind på mailinglisten BARFDanmark: http://groups.yahoo.com/group/barfdanmark/

Her kan man dels læse andres erfaringer samt stille de spørgsmål man måtte have. MEN som med ernæring til mennesker er der ikke noget, der er sort / hvidt og man kan fodre sin hund lige så forskelligt som man "fodrer" sine mennesker.

Personligt giver det mening for mig at fodre mine hunde efter det et rovdyr på deres størrelse ville spise i naturen. Derofr består deres kost af ca. 70 % kødfulde ben (kyllingeskrog, andeskrig, lammeribben mv). De sidste 30 % er grøntmix (blendet grønt) iblandet hakkekød / tun / laks / æg / kallun / lever / hjerter / lunger mv).

Blot man holder sig til det princip nogenlunde så tror jeg man har fat i noget af det rigtige. Det fungerer i hvert fald helt fantastisk for mig (der tidligere havde en hund med dårlig fordøjelse, allergi, ørebetændelse, skæl, øjensnask, eksem og seriøst væmmelige prutter).

Med hensyn til hvalpe og BARF er der masser opdrættere, der bruger BARF til både tæven og hvalpene og fordi de netop ikke får alle næringsstoffer ind med hvert måltid siges det at hvalpe på BARF generelt vokser langsommere (og altså mere hensigtsmæssigt) men man skal IKKE blot give råt kød. Benene er meget vigtige for det er derigennem hvalpen får den korrekte mængde kalk og fosfor i det indbyrdes forhold, der er nødvendigt for korrekt knoglevækst. Problemet opstår når hunden får for meget kalk i forhold til fosfor.

Det blev lidt længere end beregnet...
Mange smil fra
Stine
Du kan også læse om det på min hjemmeside www.basenji.dk hvis du har lyst

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-04 14:07

Jeg kan garantere dig for, Stine, at min Ramses fik kød i meget høj kvalitet! -Også ben!
Og vilde hunde eller rovdyr er jo ikke skabt til at blive så gamle som vi ønser at vores tamme hunde skal blive.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-12-04 22:41

Vilde hunde og ulve lever også på en helt anden måde end tamhunde.
Og de spiser også meget andet end kød, bl.a bær.

De jager måske også kun en enkelt gang om ugen, og spiser en større portion mad som de så tærer på indtil næste måltid.
Og det, sammenholdt med deres fysiske aktivitet, ikke mindst under jagten, har de et naturligt større behov for proteiner, end tamhunde der bliver fodret 2 gange dagligt.

Jeg tror ikke så meget på, at BARF-metoden er et udtryk for hvad der er sundt for hunden, men mere på, at nogen har overbevist sig om, at det er det eneste rigtige, fordi de synes det lyder logisk, lidt ligesom når mennesker er vegetarer, fordi de ikke mener at mennesker er skabt til at spise kød, eller det er usundt.
Hvad der tværtimod ikke er tvivl om, er at proteiner i for store mængder er skadelige for hunde, uanset om det er gode eller dårlige, (har i øvrigt aldrig hørt der skulle være forskel på dem)

mvh dova

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-12-04 10:18

Jeg er ikke utilbøjelig til at give dova ret.
Jeg ved, at mange hunde, der bliver fodret efter BARF metoden, genvinder godt helbred og slipper af med hudproblemer osv. osv. Dette tror jeg imidlertid snarere skyldes den renere mad, hundene nu får. I det meste færdigproducerede foder er der så mange tilsætningsstoffer og tørfoderet er ofte udvundet af dårlige råprodukter.
Den berømte dyrlæge Finn Smed mener, at det er et must at give sin hund en fastedag om ugen, hvor den kun får vand. Han har også sine helt egne principper omkring foderet, som han mener, man bør lave selv. Prøv at søge på Finn Smed.dk hvis du ikke allerede kender til ham.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 26-12-04 15:52

Axelise skrev:
"Den berømte dyrlæge Finn Smed mener, at det er et must at give sin hund en fastedag om ugen, hvor den kun får vand. Han har også sine helt egne principper omkring foderet, som han mener, man bør lave selv. Prøv at søge på Finn Smed.dk hvis du ikke allerede kender til ham."

Jeg fatter ikke at nogen kan tro på det han skriver, det er også ham som mener at bare en hund er en dag over 8 uger når den skifter hjem, så bliver det en problem hund, og hunde med skæve øjne er agrasive.
jeg giver intet for en mand som kan komme med den slags.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 26-12-04 15:57

Hvis man nu tænker logisk hvor meget protein får en vildtlevende hund så? det er da meget tæt på det man giver ved barf diæt eller mere, det er i altfald ikke mindre.
Grunden til at tørfoder ikke indeholder mere kunne måske også være at ris/korn produkter er væsentlig billigere end kød.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-04 16:05

Giver du lige et link, lunadc. -Til de udtalelser, som Finn Smed er kommet med.
Jeg er endnu ikke hverken for eller imod den gode smed, så jeg ville gerne se de udtalelser...

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 26-12-04 19:33

Hej Birgitta
Det er ikke på skrift udtalelsen er kommet men i en af de radioudsendelser han har medvirket i radio syd, så en link kan du ikke få.
Han har medvirket i flere radioudsendelser i radio syd og har også besvaret spørgsmål fra lyttere.
Jeg sad tilbage med et indtryk af at manden bare kunne lide at høre sin egen stemme.
Jeg kan ikke tage ham seriøs mere, slet ikke.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-12-04 23:26

Nå ja lunadc, du er jo i din gode ret til at være dybt uenig med dyrlægen Finn Smed. Jeg synes, han siger mange fornuftige ting, og jeg ved af personlig erfaring, at han har hjulpet rigtig mange hunde. Og så har han hjertet på rette sted; tager sig ikke betaling for aflivning af hund eller kat, da han ikke ønsker, at dårlige kæledyrsejere skaffer sig af med deres kæledyr på uansvarlig vis. Han har i perioder også taget syge hunde til sig og ydet dem gratis behandling i sit eget hjem, hvis ejeren af forskellige årsager ikke kunne passe godt nok på dyret selv. Finn Smed har stor kærlighed til dyr; om man så er enig med ham i hans holdninger og principper er så en anden sag. Personligt synes jeg, at der er meget fornuft i det han siger.
http://www.dyrlaege-finn-smed.dk/
Prøv med dette link

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 03-10-05 22:54

Hej jeg opdagede lige, at jeg ikke havde fået lukket denne tråd. Siden jeg spurgte om meninger og ikke hårde fakta, vil jeg ganske enkelt bare give pointene til den der svarede først nemlig Dova.

Godkendelse af svar
Fra : Carg

Dato : 03-10-05 22:55

Tak for svaret dova.