/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Undervognsskyl i vaskehaller
Fra : g_h
Vist : 2618 gange
10 point
Dato : 16-12-04 19:10

Vedr. "Toyotas" tip om at undlade undervognsskyl i vaskehaller!
Koncentrationen af salt i genbrugsvandet, vaskemaskinerne bruger er meget mindre, end den "saltlage" bilen bliver udsat for, ved kørsel på saltede veje!
Ingen skal overbevise mig om, at saltsprøjtet bilens undervogn bliver udsat for, ikke kommer ind alle steder!
Hellere få bilen spulet med vand, med lidt salt i, end have et tykt saltlag siddende under bilen og i alle kroge!!!

Gert

Accepteret svar
Fra : johnny80

Modtaget 20 point
Dato : 16-12-04 19:17

Hørt....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-04 20:04

Jeg købte heller ikke den fra Toyotas.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 16-12-04 20:08

Det er åbentbart andre der gør, for tippet fik 3 stjerner?!!!

Gert

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-04 20:12

Ikke fra mig (0)

Iøvrigt har kloge folk målt det der vand en million gange, og saltkoncentrationen er ikke vildt stor, nærmest lettere forhøjet. Jeg har som ung vaskedreng, smagt på vandet, og kunne dengang ikke smage salt, såehhhh...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 20:51

Det er jo lige præcis omvendt, Der er væsentligt mindre vand i vaskehallens skyllevand, der jo filtreres end der kan være i det særdeles saltholdige vejsjap.
FDM m. fl. har ofte pointeret, at det er bedre, at bruge let saltholdigt skyllevand end det er at lade stå til.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 16-12-04 21:07

Er der så nogen af jer, der har erfaring med Dinitrol og undervognsvask?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:17

Det er da ikke noget problem.
Dinitrol er jo en hærdende olie der klæber godt så der skal meget varme eller opløsningsmidler til at løsne den.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 16-12-04 21:30

Okay, så kan jeg roligt gi' den den helt store tur
Ikke fordi der ligger vildt meget salt på vejene endnu *GG*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:53

Carsten jeg ved ikke lige hvad det er du har i tankerne, men med en Dinitrolbehandling er du jo bare meget bedre beskyttet, så enkelt er det. Selvfølgelig forudsat, at den er udført korrekt og hvis din bil ikke er vildt gammel og rusten da den blev behandlet skulle der ikke være problemer.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 16-12-04 22:08

Nåh, det er bare fordi jeg fik anbefalet Dinitrol af Hyundai. Og jo... dem, der har udført det er vist eksperter på området, da de ligger lige over for forhandleren hvor bilen er købt.
Bilen er 4 måneder gammel, så jeg håber sgu ikke den er rusten da *LOL* Men jeg kender bare ikke rigtig noget til Dinitrol. Den gamle var Pava-behandlet og den blev kun vasket med undervognsskyl et par gange om året. Og da emnet lige var oppe så var det jo nærliggende at spørge

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 22:15

Nu håber jeg ikke at g_h bliver fornærmet over den udvidede debat (sorry), men Dinitrol er absolut det bedste til en så ny vogn fordi klæbning og styrke er bedre end Pava, hvor Pava er den bedste på en ældre bil med overfladiske rustangreb fordi Pava er tyndere og penetrerer bedre end Dinitrol, altså Pava trænger ind i den begyndende rust og stopper videre angreb, men skal efterbehandles oftere.
Jeg kører også i en koreaner (Daewoo Lacetti fra juni 2004), men den bliver skudt af når garantien udløber om 3 år så ingen ildelugtende rustbeskyttelse til mig

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 16-12-04 22:54

Nej-nej
Skriv i bare løs!
I stedet for at skrive et "mod-tips" lavede jeg dette indlæg!
Man kan jo ikke svare på tips, selvom det er noget vås, der bliver skrevet!

Gert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 23:03

Det er en glimrende idé med en debat omkring tips og jeg gjorde det selv forleden, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du har ret i din skepsis. Som gammel automekaniker har jeg haft lejlighed til at se hvad der kan fremkalde rust og ud over hulrum og samlinger så er det i krogene hvor sjappet samler sig og holder på fugten. Det er bedre og skylle snavset væk med saltvand end at lade det sidde.
For nogle år siden var der en stor debat omkring automatiske bilvaskeanlæg og det genbrug af vand, der blev indført på grund af høje vand og kloakafledningsafgifter, og alle eksperterne fandt frem til, at salt indholdet i vaskeanlægget trods alt er mindre end i vejsjappet efter vejsaltning.
Vaskenlæggene er desuden blevet forbedret gennem årene så der sker en bedre filtrering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 23:15

Du har da for øvrigt særdeles ret i, at hvis Gran Vitaraen ikke kan tåle det relativt bløde sprøjt fra vaskehallen så må man hellere lade være med, at køre om vinteren og da slet ikke køre i terræn for hvis vandet fra vaskehallen ikke kan løbe væk så kan man jo heller ikke spule og rengøre undervognen (som ellers foreskrives i instruktionsbøgerne til off-roadere).

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-12-04 01:35

Jeg har kun en enkelt negativ erfaring med nævnte undervognsskyl. En bil, hvor tændrørene sidder i fordybninger, fik fordybningerne fyldt med det let salte vand, der så kortsluttede tændingen. Særdeles underholdende, hvis det altså ikke lige havde været min egen vogn der så var totalt død. Jeg fik rådet jævnligt at rense fordybningerne og behandle dem med silicone, og umiddelbart efter hver undervognsvask, at tørre fordybninger og rør grundigt.

H-J

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-12-04 01:46

Du ville kunne opleve det samme ved, at køre igennem en stor vandpyt med moderat fart.
De fleste nyere biler har en stænkskærm under motoren for at beskytte mod den slags.
Det er jo nok ligegyldigt om vandet er salt eller ej for det leder jo de flere tusinde volt ganske fint når det ellers kan få lov.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-12-04 11:01

Heh... Jeg så først indlægget her efter jeg havde skrevet mit tip om vaskehallerne... http://www.kandu.dk/dk/tip/10037

Det er da lidt et problem at man ikke kan kommentere tips.

Kommentar
Fra : tlcl

Dato : 30-12-04 08:16

Ja under vogns vask er god ting i denne tid men ikke hver gang biler i dag er fyldt med elektronik, og da et under vogns skyld virkelig spuler vand ryger der også vand op i motorrummet, og drop det om sommeren.

Godkendelse af svar
Fra : g_h

Dato : 14-01-05 20:37

Tak for svaret johnny80.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-05 20:48

Det er vist et såkaldt fedterøvssvar

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-01-05 20:54

Først til mølle....
Jeg ville bare have tråden lukket

Gert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-05 21:05

Du bestemmer