/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Problemer med afdelingsbestyrelsen
Fra : dims
Vist : 555 gange
100 point
Dato : 16-12-04 09:13

Hej

Jeg bor i en boligforening som selvføldig har en afdelingebestyrelse.

Formanden har for tre dage siden smidt en seddel i postkassen om at de kom og aflæste min vandmåler.

Da vores formand er ret god til sladder og gjore et stort nummer ud af at fortælle hvem der havde brugt mest vand sidste år,har jeg ikke meget lyst til at hun skal have oplyst hvor meget vand jeg har brugt,det kommer jo ligesom ikke andre ved.

Mit spørgsmål er :

Kan man undgå at hun skal aflæse måleren og selv sende tallene til boligkontoret. ?

Efter hendes udsagn,kan jeg ikke og boligselskabet vil i så fald selv fastsætte et forbrug.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-12-04 09:17

Det må hun ikke!!! I hvertfald ikke hvis det er en almen boligforening. Hvordan det ser ud, hvis det er andel- eller ejerforening ved jeg ikke.
I har vel en ejendomsfunktionær? Det er hans/ hendes job, at gå rundt og aflæse målerne!
Jeg ville nok ringe til boligselskabet og snakke med jeres forrretningsfører, hvis i har sådan en, for det lyder ret meget som om, jeres afdelingsformand overskrider sine kompetencer!
Cali--> Der er næstformand i afdelingsbestyrelsen, i en almen boligforening.

Kommentar
Fra : dims

Dato : 16-12-04 09:24

Hej Cali

Vi bor i en almen boligforening og det er vores inspektør som har sat vores afdelingsbestyrelse på opgaven.
For at spare tid og penge.
Så der er nok ikke så meget hjælp at hente der.
Jeg syntes også at aftalen var i orden hvis hun kunne holde tallene fortrolige.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-12-04 09:29

OHOH, Dims!!
Jeg finder lige min "bibel" frem og lægger et citat om formandens kompetencer.
Inspektøren MÅ IKKE give bestyrelsen den slags opgaver.. det er da helt hen i vejret. (- sidder lige og hidser mig op*GGG*)
Må man spørge hvilket selskab, der administrerer jeres afdeling?!

Kommentar
Fra : dims

Dato : 16-12-04 09:37

Vi er under midjysk boligselskab

Accepteret svar
Fra : calista

Modtaget 110 point
Dato : 16-12-04 09:49

Puha. Jeg ville flusk gribe telefonen og ringe til administratoren.
Nu hører "jeg selv" under KAB, og der er HELT klare retningslinjer, for hvad vi som bestyrelse må og ikke må, og vi må fex IKKE gå ind og overtage ejendomskontorets opgaver, fex aflæsning af vand- og varmeforbrug, fejning af gården osv osv. Inspektøren kan heller ikke give bestyrelsen opgaver i form af det du beskriver. Jeg mener helt bestemt, der er noget lovgivningsmæssigt at forholde sig til, men lur mig om jeg kan finde det lige pt
Hvis det er sådan, at i har "specielle aftaler", så har formanden tavshedspligt. Hun må IKKE oplyse andre om dit hjems tilstand eller dit forbrug på nogen måde.
Bryder hun denne tavshedspligt, kan hun afsættes lynhurtigt!

Kommentar
Fra : dims

Dato : 16-12-04 09:57

Det med tavshedspligten lyder rigtignok med det kræver jo også at man kan bevise det.

De andre på gaden vil ikke blandes ind i noget,de vil helst ikke være uvenner med formanden da hun kan være meget ubehalig.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-12-04 10:12

Åh nej.. ikke sådan en!! Sådan en har vi også haft her. En der leger "gud" og tror han/ hun bestemmer det hele!!
Ring til administratoren og snak om det her.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 14:09

Gør som calista skriver og forelæg sagen for administratoren.

Godkendelse af svar
Fra : dims

Dato : 19-12-04 14:19

Tak for svaret calista.