/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fuldsyntetisk motorolie ??
Fra : sniperdk
Vist : 1947 gange
200 point
Dato : 16-12-04 03:52

Jeg er taxavognmand og har en Volvo S80 D5.
Når bilen er til service hælder de Shell Helix Ultra 5W-40 på den. 6,5 liter a 111 kr, ialt 725 kr pr gang bare for olien...?

Kan det ikke være lige meget hvad navn olien har bare det er 5W-40 ?
På lambertsen.dk kan man købe 20 liter 5W-40 fuldsyntetisk til en literpris på 29,06 kr. Er det ikke fint nok ?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-12-04 06:45

Jo, du har helt ret i at disse fuldsyntetiske olier koster en FORMUE hvis du køber dem på et autoriseret værksted...og ofte ifm med service/eftersyn.
I starten når mine biler er nue og dækket af garantien, kører jeg dem til service hos forhandleren (i dette tilfælde Citroën) OG JEG MEDBRINGER/LEVERER SELV MIT OLIE TIL DISSE SERVICE!!!!! Det er nemlig "tilladt" at medbringe sin egen olie, blot de på værkstedet kan "godkende" olien (specifikationerne). Jeg
køber/importerer (og har gjort det i det sidste 6 år) olieprodukter fra den gamle engelske olieproducent ROCK-OIL og det er UDEN for AL konkurrence med de store "veletablerede" olieselskabers (ublu) priser. For 25 liter fuldsyntetisk 5W-30 olie giver jeg knap 900,-kr incl. afgifter og fragt (det skal lige siges at jeg/vi igennem vores mc-klub køber STORT ind, så vi opnår en "god" pris/rabat). ROCK-OIL har ALT inden for smøremidler lige fra symaskineolie til sværindustrien. Ikke for at du skal købe/bruge deres produkter men du kan evt. tage et kik på deres hjemmeside : http://www.rockoil.co.uk/

Men ellers kan du næste gang blot medbringe din egen olie til service...de skal såmænd blot "godkende" den olie den leverer.

God fornøjelse og GLÆDELIG JUL

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 200 point
Dato : 16-12-04 08:51

NEJ !!!!

Det er bestemt ikke ligegyldigt hvilken type olie du anvender.

en fuldsyntetisk 5W/40 er ikke bare en 5W/40.

Hvis du f.eks. kigger på den olie du bruger opfylder den forskellige krav, som f.eks. forskellige bilfabrikanter har godkendt.

Hvis du har en benxinbil og skifter olie hver 15.000km kan du bare bruge den billigste 5W/40, men kører du derimod en diesel bil ved et olie interval på 40.000km er det bestemt ikke ligegyldigt.

Hovedforskellien ligger i de tilsætningstoffer der er i olien.
Når en olie bliver "slidt" er det generelt fordi at den ikke kan optage slam mere og der med mister sine køle/smøre egenskaber.

Så kører man med lange olie intervaller er det yderst vigtigt at man får kigget rigtig på olie specificationerne.

Hvis du finder ud af hvilke krav din motor stiller til "ACEA A3/B3/B4 " som er nogle af olie standarderne, kan du købe en olie som opfylder de krav.

Men vær lidt vågen, så du ikke får en olie som ikke opfylder kravene, så kan det om 120.000 km blive rigtig dyrt at du sparede 300,- på hvert olie skift.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-12-04 08:55

Det strengeste krav som er sat på markedet idag er "WV 502.00" hvis en olie opfylder det krav, kan man være sikker på at man ikke får en "bedre" olie.

Det er så uanset hvad olien koster og hvad den hedder.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-12-04 09:22

På ovennævnte link fra ROCK-OIL kan ALLE specifikationer læses og hvilke standarder de opfylder.
Følger man bilens foreskrevne service og anvender de anbefalede (olieprodukters) specifikationer, så er der ingen problemer med at bruge en olie fra en hvilken som helst olieproducent, BLOT DET VÆRKSTED DER UDFØRER DINE SERVICE SIGER GOD FOR OLIEN!!!! Gør de ikke det kan du få en uvildig vurdering hos den pågældende bils importør... eller FDM (hvis du er medlem af dem?)
Men som thulin påpeger er det jo ikke så vanskeligt at finde de krav/specificationer som din motor skal have som minimum og så finde en olie der opfylder disse...og dem er der givetvis MANGE der gør...også til LANGT under den pris du giver igennem værkstedet.
Som taxavognmand kan du jo selv indkøbe din olie til "nettopriser" og med det kørselsbehov man som taxavognmand har er en 210 liters tønde jo ikke for meget at købe ad gangen...og så er prisen jo ENDNU lavere!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 16-12-04 10:40

Hej Thulin og pallenoc

1. Thulin, jeg tænkte nok at man skulle kigge nærmere på specifikationerne, det vil jeg sørge for. Jeg ved at min tidligere vogn en WV Passat 1,9 130 HK, den brugte nemlig den rigtigt dyre pumpedysse-olie til 200 kr/l.
Grunden til at jeg kom på dette spørgsmål var at NØJAGTIGT den olie værkstedet hælder på Helix Ultra 5W/40 kan man lige nu købe i Bilka til under 50 kr/l. Det er en STOR besparelse i forhold til 111 kr/l.
2. Pallenoc, jeg kigger nærmere på dit link. Det er måske rigtigt at jeg kan købe "netto" men aligevel ikke helt, jeg er jo ikke momsregistreret som taxavognmand såå helt ligemeget er det jo ikke. En 210 liters tromle kan jeg nok aldrig få brugt, bilerne bruger jo ikke olie som i gamle dage. Jeg har kun den ene vogn, den har nu kørt ca 50000 km, dvs der er kun 10 service tilbage til den skal sælges igen. 10 gange 6,5 liter bliver så kun 65 liter. Det er jo ikke sikkert at man køber samme bil næste gang, eller måske er der kommet ny motor med nye krav så 210 liter skal det ikke være.
For et par år siden gik der gnier i mig og jeg købte en 60 liters dunk sprinklervæske. Det tager sgu længere tid end man lige regner med at få brugt den slags, så konen nåede at få flere "hjerneblødninger" over at den stod på altanen...

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-12-04 10:53

Nu ved jeg jo ikke om du servicerer din bil hos en autoriseret Volvoforhandler/værksted, men du ved i hvert fald nu hvad prisen er for et almindeligt eftersyn, så næste gang du skal til service anbefaler jeg at du har din egen olie med...evt. den du plejer at have påfyldt som du så køber i Bilka.
Jeg kan godt se at 210 l er lige i overkanten med kun én bil...men hvis du havde haft 5 eller flere biler er det jo en god "forretning" at købe "stort ind", ikke sandt!
Men ellers nøjes du blot med en kvarttromle (60 liter) eller som jeg selv med 25 liters dunke.
Der er UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER ingen grund til at betale mere end det dobbelte for den samme (kvalitet) olie bare fordi du køber den gennem dit værksted.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-12-04 10:57
Godkendelse af svar
Fra : sniperdk

Dato : 16-12-04 15:03

Tak for svaret thulin. Jeg syntes dit svar er extraordinært godt, da man ellers kunne komme til at stå med håret i postkassen mht. ACEA kravene.
Min bil SKAL bruge kvaliteten ACEA B4, og det krav kan bla ikke opfyldes af Havoline Synthetic som www.howdiaudi forhandler. Helix Ultra og Mobil 1 opfylder kravene.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 16-12-04 20:00

Så burde man jo kunne bruge denne her : http://www.thansen.dk/product.asp?c=368707676&n=1106160489&pn=1168092899

Men tør man det...?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-12-04 08:42

Bare kravene er i orden.

Det er så utroligt vigtigt, specielt når det gælder diesel biler.
Jeg har selv 2 diesel biler med 2 vidt forskellige teknologier i, og det er bestemt ikke lige meget hvilken olie, og jeg bruger forskelligeolier til hver bil.

Den ene er min Opel Vectra fra 2000, men en forholdsvis gammel teknik, den kan gå 50.000 imellem olieskift, men den hopper jeg ikke på den bliver skiftet hver 15.000, jeg forventer også at jeg selv skal køre bilen ihjel, så det er vigtigt for mig at passe på motoren.

Det samme gælder for den anden bil en Fiat Panda multijet, som er det sidste nye inden for diesel teknologi, den kan gå 40.000 imellem olieskift.
Men efter at jeg havde en snak med Fiat's (danmark) olie specialist anbefalede han mig at skifte ved 20.000 hvis jeg ville have motoren til at køre mere end de garanterede 250.000km.

250.000 er normaltvis også fint, men i DK er biler så dyre at vores biler skal køre længere inden de reelt er betalt, i Tyskland betaler man en bil over 3 eller 4år frem for de 7år i DK, så bilerne i Tyskland når aldrig at ramme de 250.000 km inden de bliver solgt videre som "gamle skrammelkasser" eller ryger ud. Så jeg mener vi skal skifte olie i DK ofterer end det anbefalede hvis vi skal have vores motorer til at leve længere.

Man kan jo også sige at en ny motor KUN koster 20.000 (ca) det er jo egentlig en lille pris iforhold til at vi ofte betaler op imod 400.000 kr for en privat bil i DK.

Jeg føler med dig med den 60L sprinklerdunk og konens hjerneblødning, jeg brækkede mig af grin, det kunne lige så godt være sket hjemme hos mig.