/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
BØVS
Fra : Strandkro
Vist : 1034 gange
101 point
Dato : 16-12-04 01:22

Hvad er grunden til at man bøvser ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 01:25

Grunden til man bøvser, er for at slippe af med den luft man får med ned i maven når man spiser eller drikker noget.
Særlig slemt med sodavand, hvor brusen er medvirkende til at få luften i maven til at "arbejde" mere.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 111 point
Dato : 16-12-04 01:27

Det har også lidt at gøre med, at visse ting hurtigt begynder at udvikle luftarter når det kommer i forbindelse med mavesyren.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-12-04 01:35
Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 16-12-04 01:36

Sodavand eller andre co2 holdige drikkevarer frigiver ikke al deres indhold af co2 inden man indtager det, hvem har ikke prøvet at drikke en cola og bagefter frigive den ondeste bøvs? Derudover sluger man en del luft når man spiser, nogen mere end andre, det kan ikke undgås. Glædelig julebøvs, det er lige her i tiden, der bliver bøvset mest.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-04 01:44

Man bøvser oftes når man forsluger sig. Der kommer for meget luft i maven. Det samme gælder hvis man "sluger" en sodavand.

En/et bøvs kan i de fleste tilfælde undgås hvis man spiser/drikker stille og roligt.

Hvis det er et/en barn/baby der er tale om han han/hun endnu ikke lært sugeteknikken. Derfor kommer der for meget luft i maven, som jo på en eller anden måde skal op igen, og det er ved at bøvse.

Der er nu mange forslugne voksne, der bøvser.

I nogle lande er det kotume at bøvse efter måltidet. Det betyder at maden smagte godt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 16-12-04 08:16

En bøvs er en fis,der efter at have passeret hjerte,lunge og lever,vælder ud over tungen og melder at "røven er gået i baglås".

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-12-04 15:58

Jamen Ole Post dog!
Hvilken lægebog har du dog læst det i?

Foruden den luft man sluger, så dannes der luftarter nå mavesyren og den mad vi spiser neutraliserer hinanden!

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 30-12-04 00:32

Tak for svaret dova.
Godt nytår
MVH.
Strandkro

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-12-04 00:36

Selv tak og godt nytår

mvh dova