/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
ind imellem driver det med vand i vores ~
Fra : cbach
Vist : 11125 gange
50 point
Dato : 15-12-04 22:06

hej.
ca. 1 gang om ugen oplever vi ,at det på bagvæggen i vores køleskab driver ned med vand, sådan at vi skal tørre en større pyt op i bunden af skabet. Der er ikke noget i vejen med kølingen. Varerne er kolde nok.

har nogen et bud på dette problem?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-12-04 22:09

det er garanteret utæt i dør-tætningslisten då der kommer varm luft ind og der derfpr opstår konsistensvand
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-12-04 22:10

Staveplade til mig då = så derfpr = derfor

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-12-04 22:15

det kan jo også være at den selv rimer af og har en defekt hvad det angår - eller netop en utæthed ----- måske nogen der har døren åben for længe ad gangen ????????????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-04 22:21

Afrimning foregår på den invendige bagside og bør drive ned i en afløbsrende og fordampe på kompressoren. Dette afløb som munder ude i en slange kan være tilstoppet. Eller en af hylderne sidde for tæt på bagvæggen i køleskabet.
Hver gang køleskabet stoppe afrimer det også - men måske er det sat så lavt i temperatur(højt tal) at det ikke er muligt med en god afrimning.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-12-04 22:26

som emesen skriver er vær at prøve først

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-12-04 22:27

I forlængelse af emesens indlæg vil jeg lige nævne, at hvis man ikke er opmærksom på at noget emballage eller lignende kan ligge ned i afløbsrenden og virke som en hævert. Det vil have næsten samme effekt som en stoppet slange.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-12-04 22:54

I nyere køleskabe følger an plasticdims,ca. 10 cm lang, med til at rense afløbet med.
Det sidder på bagsiden næsten nede, det er formet som entragt der munder ud i et lille hul hvorfra vandet løber ud ovenpå kompresoren og der fordamper p.g.a. kompresorens varmeudvikling. Prøv at rense dette hul med en vatpind eller lign. (lad nu ikke vattet sætte sig derinde)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-04 22:59

En gardinspiral kan også rense hullet.
Men jeg tror dit køleskab kører længe ad gangen siden det er så volsomt een gang om ugen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-12-04 08:09

Hvis det er møg i hullet så er en piberenser også god den suger også skidt til sig og sidder ikke fast som eks. vat ,de kan også fås ekstra lange
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 14:52

Hej.
Der flg. muligheder for fejl, som du beskriver:

1. Hullet i rimafløbet er stoppet ( som andre rigtigt har beskrevet )
Løsning :

1: Hvis det er et nyt skab, så se lige om du har fået fjenet den lille røde eller grønne plastikpind der følger med til
at rense afløbshullet med.

2: De ting der kan stoppe et sådant afløb, er ofte ret slimede og kan være svære at få has på.
Hvis det derfor ikke lykkes at få renset af løbet, så køb på apoteket en gammeldags øresprøjte,
fyld den med varmt vand, blæs hårdt i hullet. Så kulle problemet være løst.
Vær opmærksom på at det lille kar på komressoren har begrænset kapacitet, så du skal nok ikke hælde
flere liter igennem. *SS*

3: 3. mulighed er den der oftest er årsag til problemet, nemlig at I, når I stiller varer i køleskabet,
kommer til at have varer der står op ad fordamperen / bagvægen på de hylder der sidder over rimafløbet.

Med hen syn til " varm " luft i køleskabet, så kommer der jo det hver gang i åbner. Det bliver hurtigt kølet ned og udgør ikke nogen risiko, men hvis dørpakningen er utæt vil hele fordamperen / bagvæggen være tilsat af et tykt lag is.

mvh.
Jørgen
Elektiker/ Hvidevaremontør

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 19-12-04 14:57

Afrimning foregår på den invendige bagside og bør drive ned i en afløbsrende og fordampe på kompressoren. Dette afløb som munder ude i en slange kan være tilstoppet. Eller en af hylderne sidde for tæt på bagvæggen i køleskabet.
Hver gang køleskabet stoppe afrimer det også - men måske er det sat så lavt i temperatur(højt tal) at det ikke er muligt med en god afrimning.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 15:11

var det li de jæ skræv ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 15:47

Ja - hvis du ser højere oppe er vi nogenlunde enige om årsagen til vand i køleskabet.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 15:52

Je vi sgu got vi hvon je kommer te de der smilies

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-04 15:59
Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 16:03

Tak

Godkendelse af svar
Fra : cbach

Dato : 20-12-04 13:53

Tak for svaret emesen. Jeg har dog endnu ikke haft lejlighed til afprøve forslagene, men problemet ser efterhånden ud til at være indkredset.