/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Udskiftning af grafikkort
Fra : marc43
Vist : 1018 gange
20 point
Dato : 18-06-01 12:28

Jeg vil gerne udskifte mit grafikkort, der er et integreret AGP SiS 530 kort. Det skal udskiftes med et RIVA TNT II.

Jeg har fået at vide, at det gamle ikke kan udskiftes, da det er integreret. Da jeg ikke har andre AGP porte skal jeg i stedet købe et PCI kort og slå det gamle kort fra.

Jeg har tre spørgsmål:

1. Er det rigtigt, at jeg skal købe et PCI kort?
2. Hvordan slår jeg det gamle kort fra? På bundkortet i BIOS og hvordan?
2. Hvordan installerer jeg det nye PCI kort?

Kommentar
Fra : engo

Dato : 19-06-01 12:21

Hej Maro43,

Dit Riva TNT II er vel et PCI kort, så skulle der nemlig ikke være nogle problemer med at installere det.

1. Hvis du ikke har flere AGP porte, skal du ud og invistere i et PCI grafikkort, de fleste grafikkort idag bliver også kun lavet som PCI kort.
2. Der er forskel på de forskellige bundkort, så der må være et punkt inde i din bios hvor du kan slå dette fra.
3. Det er ikke så svært, at installere et nyt grafikkort, du stikker det bare i et af dine slots (PCI), så skulle din bios meget gerne selv finde dit nye grafikkort.

Håber dette hjalp dig

Engo

Accepteret svar
Fra : janus141

Modtaget 20 point
Dato : 19-06-01 17:07

Et integreret grafikkort betyder, at det sidder som en chip på dit motherboard. Dvs. hvis du har en AGP port (hvilken man altid kun har én af), skal du afinstallere dit on-board grafikkort (tilføj / fjern hardware), sætte dit AGP grafikkort i, og genstarte din computer. Dit on-board grafikkort sidder IKKE i din AGP port.

Grafikkort i dag er praktisk talt alle sammen med AGP interface, da det medfører en højere data transfer rate i forhold til PCI.
Det eneste du skal rode med i din BIOS er, hvis AGP porten er slået fra derinde.
Hvis du er i tvivl om du har en AGP port på dit motherboard, skal du bare åbne kabinettet og se efter et slot / port, der har en brunlig farve. Den er også forskudt i forhold til dine PCI (der er hvide), og sidder altid "for sig selv", dvs. det sidder ikke mellem dine PCI og eventuelle ISA slots.

Vh Janus

Kommentar
Fra : AI_PC_SUPPORT

Dato : 01-07-01 23:42

Hej Maro!

Det er fuldstændig rigtigt at et intigreret grafikkort er en chip på motherboardet, som kan (for det meste slås fra, med en jumper). Dette kan da det er SIS530, det kan ALTID slås fra et sted!

Jeg vil gerne vide hvad motherboard du har, dette står på din manuel til boardet.

Men prøv inden da, at:
1. Åbne maskinen og se om den brune port (er kun en) er ledig. Er den dette kan du bare sætte dit RIVA TNT II kort i og starte op. Det der så sker er at du har 2 skærmkort, hvilket vil sige at du kan have 2 skærme på en gang, men det kan jeg altid forklare hvordan man sætter til!! MEn prøv at åbne og så som jeg har skrevet.

MVH
Jesper larsen
www.ai-support.subnet.dk - Professionel support af din pc'er....