/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tomatsalat
Fra : Mallie
Vist : 1574 gange
50 point
Dato : 15-12-04 14:36

Jeg skal have lavet en gang tomatsalat til Spaghetti Bolognese i morgen.

Selve salaten er jeg godt med på, men hvordan laver man dressingen ?

/Mallie

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-12-04 14:40

1 del vineddike og 6 dele olivenolie (virginia) tilsmages med salt og peber.
/PG

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 15-12-04 14:41

Brug en let fransk dressing eller olie/eddike dressing

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 15-12-04 14:42

Her er en dressing jeg synes er rigtig god til tomatsalat.

1tsk sennep, 1tsk honning, lidt rød balsamico og noget alm madolie.
Smagt til med salt & peber.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 15-12-04 14:42

hvid eller rød vineddike ?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-12-04 14:45

hvid eller rød vineddike ?: den du selv bedst kan lide
/PG

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 60 point
Dato : 15-12-04 14:52

hej Mallie
Jeg bruger 2spsk rødvinseddike ( eller citronsaft ) og 6-8 spsk olivenolie,lidt salt og friskkværnet peber.
Heri knuser jeg 2 fed hvidløg ,rører det godt sammen ,smager til og hælder det ud over tomaterne og stiller dem til trækning 1 times tid på køl.
Det efter lægger finthakker jeg 2 skalotteløg og et bundt purløg og pynter oven på tomaterne og de er klar til servering.
Velbekommen og glædelig Jul
mvh mcloud

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-12-04 14:52

1 del Balsamico, 6 dele Jomfru-olivenolie, finthakket frisk Basilikum og bladene fra frisk Rosmarin, et godt drys groft havsalt. Krydderierne stødes godt sammen i en morter først, derefter tilsættes olien, der røres godt op og så smages til med Balsamico. Lav denne blanding som det allerførste så krydderierne får lov at sætte smag på olien.
Mængden af Basililkum og Rosmarin afhænger af portionens størrelse, men det er svært at bruge for meget.
Arne

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-12-04 15:54

Alle jeres dressing opskrifter er dejlige, men jeg ville personligt aldrig servere en tomatsalat til er ret fuld af tomat.
Hvorfor ikke en blandet "grøn" salat i stedet med en af de lækre ovenstående dressinger.

frieda

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-12-04 16:31

frieda

Enig; Tomat er godt, men ikke til tomat. Og der er tomat i Spaghetti Bolognese.

Lav i stedet en grøn salat, men tilsæt fintskårne citroner eller limefrugter. Syrligheden giver et perfekt modspil til den sødlige tomatret.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-12-04 17:52

"Spaghetti Bolognese" er nok den mest kendte, hvorfor ikke forsøge med:
Spaghetti al mare (Alt godt fra havet)
Spaghetti al carne (med kødklumper) .. (ikke Cane = hund)
Spaghetti med spinat ! .. den går lige til hjertet og maven !

/PG, som har boet i Firenze i 5 år

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 16-12-04 14:54

Tak for svaret mcloud.