/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Fjernelse af indvendig beklædning
Fra : hhmcsv
Vist : 822 gange
200 point
Dato : 15-12-04 11:53

Loftsbeklædningen i min glasfiber-sejlbåd (31fod) er faldet ned nogle steder og skal fjernes. Det er oprindeligt en selvklæbende beklædning med et tyndt lag skum inden en vinylfilm yderst. Problemet er, at de steder hvor det stadig sidder fast er det meget svært at fjerne, skum og selvklæb er ligesom tyggegummi i en tegnefilm. Jeg har prøvet varmepistol - det hjælper ikke. Slibning med groft sandpapir duer heller ikke, en skarp skraber virker noget, men er alligevel ikke godt. Cellulosefortynder opbløder klisterstadset, men tanken om at arbejde med at vaske et helt loft ned med cellulosefortynder i et lille rum er ikke rart. Er der nogen der har fundet et vidundermiddel der kan fjerne stadset let og miljøvenligt?

Accepteret svar
Fra : frankib

Modtaget 200 point
Dato : 16-12-04 21:45

Hej Jeg har hørt at 3M har en spray der kan opløse lim, det bruges vist også til at fjerne staferinger på biler med.
Prøv at gå ind på 3M hjemmeside, hvor du muligvis kan finde den.

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 16-12-04 22:55

Tak til frankib for tipset, jeg tager fat i 3M for at forfølge løsningen, som jeg selvfølgelig vil skrive om her!
Hans-Henrik

Kommentar
Fra : Finnhh

Dato : 02-01-05 01:02

Hej.

Jeg har haft et lign. problem. Jeg løste det ved at tage en stor loddekolbe 100 el. 150 w. Jeg skruede kobberdelen af, hvorefter jeg tilpassede en 40mm spartle, som jeg skruede fast i stedet for kobberdelen, det virkede ikke før end jeg indsatte et stykke fladjern i samme dim. som loddespidsen.

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 17-01-05 14:12

Så lykkedes det endelig!
Jeg har nu afprøvet begge forslag.
1) det sidste forslag om at bruge en "hotknife" prøvede jeg ved at lave en lille ombygning af en 100W loddepistol. Et stykke rustfri plade på ca. 10x15mm blev slagloddet til et par stykker messingtråd der passede i loddepistolens rør. En sådan kniv er nyttig til mange andre formål, f.eks. til at skære tovværk over med. Eneste problem er, at en loddepistol kun kan bruges i kortere perioder ad gangen.
Men her hjalp det desværre ikke meget. Klæbestoffet bliver godt nok blødt og kan fjernes, men det er en meget sen proces.
2) forslaget om at finde noget hos 3M tog lidt tid inden jeg fik fat i ret person. Han anbefalede et produkt der hedder "industriel afrenser" og som ganske rigtigt kan fås på en spraydåse. Se det var en helt anderleds løsning - det virker! Afrenseren sprøjtes på og gennemvæder hurtigt skumresterne og opløser limstoffet så det ganske let kan skrabes af med skraber eller spartel.
Afrenseren kan fås hos et firma der hedder DO trading i Valby.

Godkendelse af svar
Fra : hhmcsv

Dato : 17-01-05 14:15

Tak for svaret frankib. Dit tip viste sig at være lige det der manglede. Så selv om 3M's webside er noget rodet og de i første omgang ikke svarede på mails så lykkedes det at få telefonisk kontakt til en hr. Leif Peterson der mente at den "Industrielle afrenser" var et forsøg værd - og det virker helt fremragende!

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 15-03-05 22:30

Hej alle!
Jeg har lige set i en tilbudsavis fra Carl F., at der tilsyneladende her kan fås en tilsvarende afrenser her og til omtrent samme pris.
Hos Carl F. hedder det Kema DL44 spraydåse. transparent etiket fjerner, effektiv affedter. Base citrusolie/PH-neutral. 500ml CF-varenr. 64.1060.00.500. Pris 79kr plus moms.
Jeg vil tro at det produkt også kan fjerne sådan noget selvklæbende stads ligesom 3M's industrielle afrenser.