/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pasning og pleje af juvel orkideer
Fra : August07
Vist : 12758 gange
130 point
Dato : 14-12-04 08:49

jeg har fået mig en juvel orkidee, og vil gerne vide om der er nogle der ved hvordan man skal beskære den, når den har blomstret, hvis den skal beskæres???

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-12-04 09:06

Jeg tror det er ret underordnet, om du ladet blomsterstænglen visne ned eller om du beskærer den.
Mig bekendt skyder der ikke igen på den samme stængel.

Prøv evt. at stil dit spørgsmål på Orchide-forum:

http://www.hotforum.dk/hotforum/instance/06D4E83A.nsf

De kan helt sikkert give dig et bedre svar.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 14-12-04 09:18

Hej August07

Tillykke med din juvel orkide. Jeg har dyrket orkideer i mange år efterhånden og har også selv et par juvel orkideer. Blomsterstilken på denne orkide visner selv ned, så du skal intet foretage dig. Dog kan du lige klippe resterne væk når der kun er en visen pind tilbage. Juvelorkideen er en jordorkide og skal behandles som en almindelig potteplante i modsætning til de epifytiske orkideer. Du skal sætte den lidt mørkt om sommeren gerne i et nordvendt vindue. Om vinteren skal den gerne stå lidt lysere. Den tåler ikke at tørre ud, så du skal holde den let fugtigt. Men vær opmærksom på at den ikke så godt tåler vand på bladene. Dyrk den i en flad potte og når den kravler ud over kanten kan du ganske simpelt knække de overskyedende stængler af og sætte dem i vand. Efter et par uger er de så begyndt at danne rødder, og du har snart til en ny plante.

Orkideer er ikke så svære at have med at gøre som rygtet vil vide. De har nogle lidt anderledes vækstbetingelser men det er altså til at hitte ud af.

Jeg kan anbefale dig at se lidt nærmere på dette link www.orkide.hjem.wanadoo.dk. Her er en database hvor mange orkide-arter er opført. Og hvis du gerne vil i kontakt med et forum hvor du kan stille spørgsmål til nye og garvede orkide-dyrkere så prøv at følge dette link www.orkideer.dk det er linket til Dansk Orkideklub. Der inde finder du en menu til venster, der vælger ud Forum og så følger du bare vejledningen.

Måske mødes vi derinde

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 14-12-04 09:25

Tjekkede lige de link´s som jeg lagde ind. Det lader til at det første fejlede, så jeg prøver lige igen

http://www.orkide.hjem.wanadoo.dk/