/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Røg eller parfume
Fra : bauchmann
Vist : 399 gange
250 point
Dato : 13-12-04 20:29

Rygerne er i dag et jaget folkefærd. Vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke er sundt. Hvorfor er parfume ikke med i denne hets. På tekst tv, læste jeg, at flere og flere mænd bliver allergiske overfor parfume. Jeg selv får udslet, men jeg har ikke mulighed for at undgå det.Det at gå i teater eller bio, kan jeg godt opgive, ligesom det kan være et mareridt i tog og fly. Er der nogen der kan komme med et godt råd om hvad jeg kan gøre?
Torben

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-12-04 21:36

Så skal vi også forbyde offentlig færden med hunde, nødder i gadebilledet, jordbær i vinduet, katte på fortovet osv.

Der er jo forskel på bevidst at forgifte sine omgivelser, og så at bære et produkt som en minoritet er allergisk overfor

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-12-04 22:46

Jeg forstår dit problem, men der er jo den forskel at der er flere, der bliver generet af tobaksrøg ( i virkeligheden alle) end der er af de der bliver generet af parfumer, og som tingene er skruet sammen er de store majoriteter der sætter dagsordenen. Da rygerne var i flertal var det dem der satte dagsordenen så man måtte indrette sig.
Jeg har valgt at indrette mig sådan, at det er mig der undgår det der generer mig da man ikke kan bekæmpe noget der for andre er rart og selvfølgeligt.
Better_Performance skriver det meget kontant, men det der ligger i det er rigtigt - hvor skal vi stoppe med reguleringer.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 13-12-04 22:57

Tjaaeh...Jeg kan heller ikke komme i fly og tog...men det er pga adgangsforholdene..og der er rigtig mange flere steder jeg ikke kan komme! Det er også pisse træls..men jeg må sige til dig: lad være med at se dine begrænsninger..se dine muligheder..og det bliver du nok p...sur over at jeg siger, men jeg siger det kun for din egen skyld...ellers forpester du dit eget liv..helt ærligt! Det kan jo ikke være så meget anderledes vel?
Så elsk det du har !

Venligst mango

Ps..ja vel er det træls og jeg forstår din frustration..bedre end du tror.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-12-04 20:49

hejsa bauchmann!

Jeg forstår din frustration, men erkender, at der er stor forskel på røgs skadelige virkninger og parfumes. Ja, der er nogle mennesker der er allergiske over for parfume, men trods det, har det ikke de samme sundhedmæssige konsekvenser som røg har - også for de, der ikke selv ryger.
Det er vel for dig, som for alle andre allergikere - er man f.eks. overfølsom overfor birkepollen, må man leve med de gener, der nu engang er, når birken blomstrer. Man kan så forsøge at indrette sig således, at generne er mindst mulige.
kig evt her: http://www.videncenterforallergi.dk/1_om_allergi/Forskellig/naturparfumer.htm

Vaxen

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 19-12-04 21:52

Det er bevist at flere og flere får parfumeallergi. Mange bader ganske enkelt i parfume, og man har ikke en jordisk chance for at undgå tågerne. Jeg selv vil hellere sidde sammen med rygere end parfumebrugere. Jeg ved at personalet på et sygehus er blevet påbudt ikke at bruge parfume, så der må være noget om snakken.
Torben

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 250 point
Dato : 19-12-04 22:34

Jamen jeg giver dig da helt ret Torben...

Jeg selv bruger meget sjældent parfume og når jeg endelig gør er det meget sparsomt..man kan jo slet ikke "se" en person der er indsvøbt i tåger af parfume..

Det er jo sådan at vi mennesker husker bedst dufte..og sådan har jeg det når jeg møder en der er indhyllet i parfume..jeg husker ikke hvordan vedkommende var eller så ud..jeg husker lugten af dem.

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 20-12-04 12:20

Tak for svaret mango.