/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mandelgaven?
Fra : grethes
Vist : 822 gange
150 point
Dato : 13-12-04 19:53

Vi har den tradition, den der vinder mandelgaven, skal sørge for den næste år. I år er det så mig der har æren. Er lidt på bar bund for ideer.

Der er visse krav:
Pris, omkring 100 kr.
Ikke noget spiseligt.
Skal kan bruges af alle (mellem 25 og 92 år) hun- og hankøn.

Håber på en masse gode ideer fra "Kandu - folket"

På forhånd tak, og god aften.

Mvh
Grethe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-12-04 20:02

Der findes adskillige gode, sjove små bøger hos boghandleren. F.eks. samlinger af Gruk, Piet Hein, W.C. Fields o.s.v. Man kunne også vælge én af de mange med små bevingede ord om f.eks Kærlighed. Husk at det gode ved sådan en bog er, at den kan genbruges og nedarves. Prisen er vist ikke helt ved siden af!

Der er jo også de gammelkendte Morsomme/Satiriske Årskavalkader som f.eks. Blæksprutten. De er tidligere blevet brugt i stor stil som mandelgaver til voksne.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-12-04 20:05

Hvad med et eller andet spil! Så kan alle jo fornøje sig med at spille når man har slået mave og uddelt gaver!

Accepteret svar
Fra : pipzi

Modtaget 160 point
Dato : 13-12-04 20:10

Inde i Gads boghandel har de lige nu sådan nogle træting, som skal samles i bestemte ting, hvad med en af dem ? De koster mellem 40-60 kr, de er faktisk ret sjove, og kan være MEGET sværre at samle. Jeg fik selv en i gave sidste år, og er faktisk ret glad for den. Den er ret sej. Der er forskellige sværhedsgrader, fra meget let til einstein.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-12-04 20:14

En smuk måneds-kalender, man kan have hængende i køkkenet eller i arbejdsværelset. Mange helsekostforretninger og boghandlere har kalendre med de smukkeste motiver, selvom det selvfølgelig er smag og behag, hvad man finder smukt. Jeg ved at de kalendre, jeg tænker på, koster 99 kr. En kalender glæder man sig over hele året.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-12-04 20:16
Kommentar
Fra : grethes

Dato : 13-12-04 20:33

Til arne.jakobsen: Gruk, Piet Hein osv. til en på 25, nej tror ikke. Kærlighed - min gamle svigermor på 92, nej tror heller ikke. Blæksprutten, ja den er jeg tidligere blevet belæmret med, kan ikke falde på halen over den.

Til tedd: Spil har jeg også haft i tankerne, men igen den gamle svigermor på 92 kan jo ikke spille alene.

Til pipzi: Dem har jeg også set, og tænkt en del på, som en god mulighed.

Til Axelise: Jeg kan jo selv gå hen og vinde mandelgaven *SS*

Til rotw: Der er ingen af gæsterne der har brændeovne eller babyer.

Så venter stadig på gode ideer.

Mvh
Grethe

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 13-12-04 20:35

Grethes, jeg synes i hvert fald de er ret fede som mandelgaver.

Og det Rotw kom med undrer jeg mig nu også meget over.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-12-04 20:39

grethes

Det må du selvfølgeligt selv om, men at netop Gruk og Piet Hein IKKE skulle være noget for en 25 årig kommer da noget bag på mig. De er jo netop meget kendte fordi deres ord er almengyldige og på grund af deres genialitet kan nydes af alle aldersgrupper, køn o.s.v. MEn som sagt. Det er da op til dig. Glædelig Jul Arne

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-12-04 20:45

ups forkert spørgsmål

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-12-04 20:46

ups forkert spørgsmål

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-12-04 20:49

der findes nogle helt vidunderlige bøger om - hvad børn dog siger. jeg har lånt min ud, så jeg kan ikke huske præcis, hvad den hedder. men der findes flere og boghandleren ved omgående, hvad der tænkes på.
vi har læst op af den til en julefrokost - ikke et øje tørt.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 13-12-04 20:58

aasenissum: Den vil jeg gerne høre lidt nærmere om. Om det bliver mandelgaven i år, ved jeg dog ikke. Glemte nok at sige, der er gæster fra Litauen, som hverken forstår eller læser dansk. Men vi har et lille barnebarn på snart tre år, så i anden forbindelse, kan den nok være spændende.

Mvh
Grethe

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-12-04 21:22

jamen det bliver da gaven i år. står du først med bogen i hånden, så er du fortabt og råder samtidig forældrene til dit barnebarn til at skrive alle hans/hendes guldkorn ned. børns logik slår alt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-12-04 22:12

grethes

Da der er Lithauiske gæster, kan jeg godt se at Dansk-sprogede bøger/hæfter ikke lige er sagen.

Men: Der er i øjeblikket tilbud på gode Peber/Salt-kværne forskellige steder og til rimelige priser. Sådan nogle kan bruges af alle fra 25-92 år og uanset nationalitet/sprog.

Hvis ikke lige sådanne tiltaler dig, kandu jo se på andre ting til køkkenbrug. Er der én ting vi alle har tilfælles, er det vort behov for at tilberede og indtage føde.

For nogle år siden vandt jeg mandelgaven. Det var en dukke lavet af en Opvaskebørste som krop, en karklud som kjole. Hun sad på en Flaskerenser og lignede derfor mest en Heks. Sjovt og anvendeligt. Men koster næppe 100 kr.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-04 22:24

en kurv/æske med diverse gode sager og en "buket" små flasker alle kan deltage med - falder som regel i god smag for de fleste - og så en lille blomst/plante i midten - ....... om ikke andet så dejlig neutralt og du kan jo bruge din fantasi til andet. lyd bliver de fleste også glade for og kan indgå i .

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-04 22:25

ups glemte der ikke måtte være noget spiseligt - sorry

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-12-04 23:21

undskyld
jeg så ikke lige det der med lithauen. jeg har selv besøgt estland og letland og de var bare vilde med håndarbejder. du kunne måske have to mandelgaver - en for danske gæster og en for de udenbys.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 14-12-04 07:35

I vores familie stod de i samme problem med den store aldersforskel. Og der blev lavet et fotoalbum ( Et tykt ringbind, samt plastlommer) med alle familie medlemmerne, og der blev skrevet navn under hvert billede, og hvert år til jul kommer der nye billeder i det album, og oldemor fik sidste år nye billeder i, og sidder tit med albummet. Det går på skift fra år til år, hvem der skal levere nye billeder til det album ( Dog levere oldemor ikke billeder, da hun ikke kan finde ud af det med at tage billeder). Og vi køber et engangskamera, og den der får det skal lave billeder til næste jul. Det er søde, sjove billeder der kommes i.

Mvh Cirkelinedk

PS: God Jul til alle

Kommentar
Fra : delfin

Dato : 14-12-04 07:41

Sidste år købte jeg mandelgaven. Det var et gavekort til en restaurant. Det var meget populært.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-12-04 10:44

har man fået sovet retmeget i nat? lå man og tænkte på den forbistrede mandelgave? orkede man at stå op for at nedfælde den gode ide?
men her er den i hvert fald. MUSIKMUSIK.
en lilholt kan alle nynne med på efter kort tid, danske sange vil da i hvert fald være specielle for de udenbyes. stig rossen til de mere avancerede. os.v.
selv ville jeg synes, at lilholt egner sig til fremmede ører og hvis i selv vinder, kan i jo synge med fra begyndelsen.
de fås i flere prislag alt efter alderen på udgivelsen.

Godkendelse af svar
Fra : grethes

Dato : 18-12-04 13:29

Tak for svaret pipzi og til alle I andre som kom med gode ideer. Der var virkelig mange gode, jeg kunne gøre brug af, men ikke lige i år.

Kan da også sige, jeg har købt mandelgaven. To små søde trolde i keramik til 29 kr. pr stk. Fandt dem i en blomsterforretning. De har ikke noget med jul at gøre, kan have dem stående hele året. Så håber de bringer glæde til vinderen af årets mandelgave.

Rigtig god jul til jer alle
Grethe

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 18-12-04 13:32

Det var så lidt

Håber vinderen bliver glad