/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
+ og - brændbare dvd ér
Fra : stig54
Vist : 469 gange
50 point
Dato : 13-12-04 19:05

Hvad er det nu lige forskelen er på RW DVDskiver når der står enten et plus eller et minus foran.
Er det noget med at den ene type er bedst til data og den anden til film??????????

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 13-12-04 19:15

nej de er lige godet til både data og film, forskællen liger i vilke firmaer sony philips osv der støtter udviklede formatet og at + skiver som rægel er lidt dyrere fordi afgiften til ophavs retighederne er større på det format end på -
mvh fox

Kommentar
Fra : jrossing

Dato : 13-12-04 19:20

Det er reelt kun når Det er RW skiver der er en reel forskel, hvor der kan slettes delvist på + formatet, hvor - formatet kræver en formatering af hele skiven. Derudover skal man selvfølgelig være opmærksom på hvor mediet skal bruges.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-12-04 19:28

Jeg har godt nok ingen problemer med at quickformatere - RW skiver, så jeg forstår ikke rigtigt jrossings kommentar?

fox_mulder har ret i formatforskellen skyldes konkurrende selskaber, men de fleste brændere i dag er multiformat brændere!

Jeg mener at den største forskel skulle ligge i måden - og + bliver skrevet på!

Den ene type starter med at skrive lead in og skriver så lead out når dataerne er skrevet mens den anden skriver lead in/out på en gang!

Kommentar
Fra : microlax

Dato : 13-12-04 19:33

hvis du har en af de nye dvder i din pcer så er den ligeglad ikke ældre end ca 6 måneder så kører den på begge to

Kommentar
Fra : AeroByte

Dato : 13-12-04 19:46

Det jrossing skrev tedd, er at man på +RW skriver, kan slette enkelte filer mapper osv.. hvor man på -RW skal slette det hele på en gang.

Accepteret svar
Fra : olepost

Modtaget 60 point
Dato : 13-12-04 19:55

Hvad er forskellen på – og + ??
DVD formater er en mindre jungle at finde rundt i.DVD + R og DVD –R kan reelt det samme.Plusset og Minusset før Rét angiver ,hvilke producenter der understøtter de forskellige skiver.I uenighed om ,hvad standarden skal være,har PHILIPS,SONY,HEWLET PACKARD,DELL;RICOH,YAMAHA besluttet sig for at understøtte plus formatet.Men´s bl.a PANASONIC,TOSHIBA,APPLE COMPUTER og SHARP har besluttet sig for at understøtte minus formatet.Det samme gør sig gældende for DVD – RW og DVD + RW.Og nogle af afspillerne kan kun håndtere et af formaterne mens andre kan håndtere begge formater

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 13-12-04 20:32

et link for dem der vil vide lidt mere om de forskællige formater
http://www.gromit.dk/dvd/index.asp
mvh fox

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-12-04 20:50

som olepost rigtig skriver

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 13-12-04 21:24

Tak for svaret olepost.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 13-12-04 21:31

Selv Tak