/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Acceleration
Fra : hensker
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 13-12-04 13:08

Hej.

Jeg sidder lige med en rapport og jeg skal beregne tiden ud for et objekt der starter fra 0km/t til 100km/t. Strækningen er 30 meter. Jeg skal bare lige have en formel til at regne det ud.

Tak på forhånd

Mvh. Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-04 13:10
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-04 13:11
Kommentar
Fra : hensker

Dato : 13-12-04 13:13

Fedt at der er kommet svar så hurtigt... læser dem lige igennem :D

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 13-12-04 13:17

Her er nogle fundamentalt bevægelses beregninger:
http://www.nakskov-gym.dk/fysik/la/mekanik_webmappe/mekanik_1.htm

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 13-12-04 13:21

Det kan godt være jeg er dum, men der står ikke hvordan jeg regner tiden ud for et opjekt hvor delta T er 100 km/t. Og strækningen er 30 meter. Hvis jeg bruger en af de formler der står derinde har jeg jo to ubekendte... det kan også være at jeg har formuleret mit spørgsmål forkert.

Vi snakker om et objekt med en konstant acceleration

Strækningen er 30 meter

Vi starter med en hastighed på 0km/t som derefter øges til 100km/t

... eller er det bare mig der har overset noget på siderne :S

Ellers gode sider. Dem får jeg sikkert brug for senere. De er helt klart nogle point vær.

Mvh. Henrik

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 13-12-04 13:23

Ahh... nu har jeg den :D tak for hjælpen

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 13-12-04 13:25

Ups havde helt overset den fra rpje... også god side.

Accepteret svar
Fra : Baracca

Modtaget 60 point
Dato : 13-12-04 13:43

Du har formlerne: s = 1/2 * a * t^2 + v0 * t og a = (v-v0) / t

Du sætte først udtrykket for a i anden formel ind i den første og får:

s = 1/2 * ((v-v0)/t) * t^2 + v0 *t => s = 1/2 * (v-v0)t + v0 * t

Så sætter du t uden for parantes og får: s = 1/2 * (v-v0+v0)t => s = 1/2 * t * v

Tiden isoleres: t = 2s/v.... Hvilket i nævnte tilfælde give t = (2 * 30 m) / ((100/3,6) m/s) = 2,16 sek

Husk altid, når du finder et resultat at vurdere om det lyder fornuftigt. Forestil dig fx hvor langt en bil kører inden den når 100 km/t på fx 10 sekunder. Det er meget længere end 30 meter og derfor forkommer resultatet OK, da vi her er langt under 10 sekunder. Og huske i øvrigt altid at regne med enheder. Mange fejl findes på den måde, for er resultatet ikke med den rigtige enhed, så er der fejl!!

Godkendelse af svar
Fra : hensker

Dato : 06-01-05 22:10

Mange tak for svaret. Meget nemt at forstå hvad du skrev, sådan er det jo ikke altid i fysik =D.