/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Badeforhæng
Fra : LouiseKP
Vist : 5323 gange
20 point
Dato : 13-12-04 12:18

Her i huset er vi ikke altid lige god til at få badeforhænget trukket for, så det kan blive ordentlig tørt - det resulterer i at det bliver jordslået og grimt forneden. Er der nogen der har et godt tips til, hvordan man fjerner det igen?? På forhånd tak.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-12-04 12:22

Prøv at putte det i vaskemaskinen. Jeg gør det selv, og jeg har ikke problemet.
Torben

Kommentar
Fra : LouiseKP

Dato : 13-12-04 12:24

Er prøvet - men synes ikke resultatet bliver helt godt. Forhænget er (eller burde være) helt hvidt.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-12-04 12:27

Hvad materiale er det af?
Torben

Kommentar
Fra : LouiseKP

Dato : 13-12-04 12:29

Har lige tjekket - 100 % syntetiske fibre.............

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-04 12:31

soda

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 30 point
Dato : 13-12-04 12:32

ps... det kan i visse tilfælde også betale sig at "skure" let hvor det er jordslået med noget så billigt som bagepulver

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-12-04 12:36

Du kan prøve at lægge det i en kloropløsning. Jeg ved godt det ikke er miljøvenligt, men den kan være en sidste udvej.
Torben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-04 12:41

Det er ikke så nemt når du har vasket det.
Men et gammelt husråd er at lægge det i kærnemælk et døgns tid, og derefter vaske det.

Ellers skal du have fat i noget der hedder Kaliumpermangamat som det dyppes i.
Det farver det rødt, men det skal du ikke tage dig af.
For derefter, skal det dyppes i Natriumbisulfat som fjerner både den røde farve og det jordslåede.
Det er det eneste der f.eks. kan fjerne jordslået på teltdug m.m.
mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-04 12:45

Mit plejer at blive fint hvidt ved en tur i vaskemaskinen på 60°.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 13-12-04 12:54

Hvis du så programmet "Rent Hjem" på tv2 i sidste uge (tror jeg det var), så havde de opskriften der.

Citat
Badeforhænget i Marias badeværelse får en omgang i vaskemaskinen med hexafosfat for at fjerne skidt og kalk. Anna viser Maria hvordan, ved at hælde ca. en tredjedel af posen med hexafosfat ned til forhænget i vaskemaskinen, hvorefter det vaskes ved 40 grader.

Er man mere til nøjagtige måleforhold, så lyder opskriften således: Kom 2 dl.hexafosfat i forvasken og alm. vaskepulver i hovedvasken. Vask derefter ved 40 grader.

(Hexafosfat forhandles hos de fleste materialister)

http://renthjem.tv2.dk/tips/

Mvh
Mone

Godkendelse af svar
Fra : LouiseKP

Dato : 06-03-05 15:40

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : vanderp

Dato : 11-09-06 11:30

Vi leverer badeforhæng til hoteller og andre såvel professionelle go private brugere og får der igennem samme spørgsmål næsten dagligt. Vi har gennem årene testet mulighederne sammen med vores kunder og kan anbefale følgende:

Citat
Køb altid badeforhæng i 100% polyester (ikke nylon - og slet ikke PVC/plastfolie). Det er stort set smudsafvisende og det vil derfor primært være i kalklaget fra vandet at skidtet og mineral-misfarvningerne sætter sig. Gør derfor følgende:
Tag en spand eddkievand 1:10 (10%) og lad hele badeforhænget overnatte her. Næste morgen kan det hænges vådt op og du kan straks tage dit morgenbad. Lad det hænge og tørre og det vil stort set se ud som nyt. Hvis ikke så giv det en tur i vaskemaskinen på 40º

Misfarvninger i bundsømmen?
Lav en 5% klorinopløsning (blegvand) og dyb det nederste af et hvidt badeforhænge heri i 15 minutter ad gangen (1-3 gange) indtil misfarvningerne er væk. Obs. Hvis ikke det er hvidt, skal du dyppe hele badeforhænget i, men vær opmærksom på at du kan ødelægge det (skjolder på farver/mønstre). Vi påtager os ingen ansvar for skader ved klorinbehandling.

ww.badglad.dk

Kommentar
Fra : vanderp

Dato : 11-09-06 13:53

Køb altid badeforhæng i 100% polyester (ikke nylon - og slet ikke PVC/plastfolie). Det er stort set smudsafvisende og det vil derfor primært være i kalklaget fra vandet at skidtet og mineral-misfarvningerne sætter sig. Gør derfor følgende:
Tag en spand eddkievand 1:10 (10%) og lad hele badeforhænget overnatte her. Næste morgen kan det hænges vådt op og du kan straks tage dit morgenbad. Lad det hænge og tørre og det vil stort set se ud som nyt. Hvis ikke så giv det en tur i vaskemaskinen på 40º

Mineral-misfarvninger i bundsømmen?
Lav en 5% klorinopløsning (blegvand) og dyb det nederste af et hvidt badeforhænge heri i 15 minutter ad gangen (1-3 gange) indtil misfarvningerne er væk. Obs. Hvis ikke det er hvidt, skal du dyppe hele badeforhænget i, men vær opmærksom på at du kan ødelægge det (skjolder på farver/mønstre). Vi påtager os ingen ansvar for skader ved klorinbehandling.

badglad.dk