/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Isolering af motorkasse i åben jolle?
Fra : akaup
Vist : 4060 gange
100 point
Dato : 12-12-04 21:11

I min jolle har jeg monteret en anden motor. Jeg har lavet en trækasse af ca 12 mm spånplade til at beskytte mod vind og vejr, men desværre larmer motoren stadig en del. Der er selvfølgeligt åbent ned under dørken, så motoren kan ”få luft”, men jeg håber alligevel på at kunne dæmpe den en del, ved at lydisolere kassen.
Man kan jo købe færdiglavede måtter specielt til formålet, men de forekommer mig lidt for dyre til mit projekt.
Jeg ønsker forslag til, hvordan man selv laver en billig, effektivt og holdbart lydisolering – der selvfølgeligt helst skal være brandhæmmende, og ikke alt for smuds/olie tiltrækkende.

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-12-04 21:19

Støjdæmpning handler om dæmpning af resonans-frekvenser
Hvis du kun har en plade vil den virke som et trommesind. Det der skal ske er at fjernepladernes mulighed for at svinge i takt med lyden. Føre pladen "lyd død".
Ved støjdæmpning af vinduer eller ruder anvender man glas af forskellig tykkelse der derved har forskellige resonansfrekvenser.
Du kan prøve dig frem ved at sætte noget på pladerne der kan hæmme denne i at svinge i takt med lyden (gummi, eller ligende) eller du kan hæmme lyden inden den når pladen, f. eks med isolerings matteriale rockwool elelr ligende.
Det var bare lidt foreslag.
Held og lykke
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 21:33

Du kan gøre to ting.
Du kan påklæbe noget bly eller andet dødt materiale til at dæmpe svingninger og du kan montere nogle tynde plader af den slags mineraluld der anvendes til nedstøbning eller endnu bedre det der anvendes til udvendig facadeisolering.
Det skal være den faste type da almindeligt mineraluld vil støve alt for meget og de små fibre vil suges ind i motoren.
Man kan også få en slags hård skumgumme med noget kraftigt alufolie, men jeg syntes det er alt for brandfarligt til en båd.
Den hårde mineraluld suger heller ikke fugt.
Jeg brugte den metode på min gamle båd der var opbygget af Plywood og hvor motorkassen var af samme materiale.

Kommentar
Fra : PLyd

Dato : 12-12-04 21:38

Hej Andreas,

Kunne man forestille sig at man tog og satte en liste på den eksisterende kasse hele vejen rundt. Dernæst en extra plade på yder-(eller inder) siden af den - så du får et hulrum mellem de 2 plader (du bestemmer selv hvor meget, og hvad du har plads til) I hulrummet kan du jo isolere med rockwool eller andet prisbilligt materiale.

Det var blot mit sparsommelige forslag.

Stor hils
Morten

Kommentar
Fra : ben

Dato : 12-12-04 22:17

Har du husket at bruge gummiophæng til motoren, evt kan du finde nogle hos en autoophugger. I bådudstyrsforretninger koster de en herregård.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-12-04 22:25

Hej Andreas
Hvis du vil have en effektiv isolering bliver du altså nødt til at købe de rigtige materialer.
Lydisoleringsplader til både fås i 500x1000 mm og er beklædt med metalfolie på den side der vender ind mod motoren. Det kan limes på træ med pvc-lim.
Prisen er:
20 mm--97,00
30 mm--134,00
50 mm--180,00
Hvis det er den lille Arona der er tale om, skal du vel ikke bruge mere end 3-4 stykker, og de penge er givet godt ud, frem for at forsøge med noget der måske ikke virker.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 22:28

Det jeg beskrev har jeg selv afprøvet og det er en effektiv og billig løsning til en båd som beskrevet.
Der er da forskel på en motor der ligger under dørken i kahytten og så på en åben jolly hvor det bare er luksus at lydisolere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-04 10:34

Nu er motoren antagelig søvandskølet, ikk´? Ergo behøver du ikke tænke specielt på køling med luft.

Spånplade er noget bras, ude på søen. Brug vandfast krydsfiner, rigtig blæret er en vogplade (det man laver anhængere af). For den indvendigt med en almindelig 30 eller 50 mm rockwool støbe-bat. Det hjælper ikke så lidt.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-12-04 11:08

Hej Alle!

Jeg er også også mest "hooked" på idéen med noget dæmpningsmateriale på indersiden af kassen. (Så meget som der nu er plads til!)
Jeg havde også tænkt på noget mineraluld, men troede at det både støvede kraftigt, sugede olie/smuds, var brandfarligt samt kræftfremkaldende. Hvis det ikke er tilfældet, så tror jeg, at det er dét jeg vil forsøge mig med. (Jeg er ganske uerfaren på dette punkt)

Hvordan monterer jeg det lettest? Det kan vel ikke limes op? Selve tilskæringen foregår vel med en alm. savtakket kniv.
Er der er produktnavn på isoleringsmaterialet af den faste/hårde slags?

Jeg brugte ikke gummiophæng, men Arona'ens fundament er egetræ - som er anbefalet i manualen som alternativ til gummiophæng.
Mvh. Andreas.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-04 11:18

Du kan godt lime det på, men det vil være fint hvis du kan montere en eller anden form for støtte midtpå da limen jo kun holder på overfladen. Et alugitter aller lignebde med et par skruer i kan bruges, noget genbrug Du skal muligvis lime små klodser på for at have noget at skrue i og de vil hjælpe med at fjerne vibrationer.
3773 har ret i at spånplade ikke er så godt og slet ikke hvis det ikke er vandfast spånplade.
12 mm krydsfiner med dobbelt lag i samlingerne vil være fint, men ikke tagkrydsfiner da der er for få lag. Der findes noget hvor finerlagene er tyndere, med færre knaster. Det er stærkt.
Som nævnt har jeg prøvet det af på en hvor alt var i vandfast krydsfiner (af den stærke) og båden var på 20' med en 4 cyl Mercedes diesel. Jo vel kan det lade sig gøre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-04 11:19

Du kan forsøgsvis lime det på med enten sætlim eller asfalt. Produktet hedder Rockwool terrænbats og fås på trælasten. Du tilskærer det med en gammel kassabel fukssvans (sav). Umiddelbart vil jeg antage det kan holde sig selv på plads. Vil du være helt sikker, monterer du indvendig i hjørnerne en vinkelskinne til at fastholde isoleringen.

Og jo, med tiden kan du da regne med at isoleringen bliver lidt ulækker, men rockwool er ikke glad for at suge væsker op. Du kan dog gennembløde det. Det støver ikke særligt, men åndedrætsværn anbefales hvis det er meget man skal lave. Der findes en variant, at terrænbat'ten hvor der er påklæbet glasfils, netop for at modvirke afrivning af fibre. Dette bruges til lyddæmpning i ventilationskanaler. Det er skaffevare på trælasten og koster noget mere. I dette tilfælde vil jeg dog sige det er skudt langt over må l at bruge det.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-12-04 14:57

Jeg vil forsøge med terrænbat så snart der bliver tid til det. (Mon ikke det bliver inden sæsonen starter
Har jo også mit projekt med boltene, men det er jo en anden sag.

Mvh. og tak for svar - Andreas.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 13-12-04 14:59

Tak for svaret BjarneD.
Ved forresten godt, at spånpladen ikke er særligt velegnet - men det var det, der lå i garagen. Det er dog blevet malet grundigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-12-04 15:06

Jeg havde på fornemmelsen, at du ville lave noget der ikke skulle investeres for meget i og det er da helt i orden for du skal jo nok ikke ud på de 7 verdenshave. Med lidt god diffusionstæt bådmaling kan spånpladen da også holde et stykke tid, men vibrationer og fugt er ikke godt for spånplader, men du kan jo altid lave det om og man kan jo sagtens forbedre når man ikke bruger for mange penge på materialer.

Held og lykke med projektet.