/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvorfor www foran nogle domaæner?
Fra : Jimmyboy
Vist : 528 gange
27 point
Dato : 12-12-04 19:46

Jeg kunne kaste min skærm hårdt ned i gulvet, når jeg støder på en side der kræver at man skriver www foran adressen.

Nokia.dk er et glimrende eksempel. På nokia.com behøver man ikke skrive de 3 www, men på nokia.dk skal man.

Hvorfor må guderne vide..

Eller er der nogen af jer dødelige der kan give et svar på det?
Er det bare fordi det er en amatør der står bag? Eller er der en grund til det?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 19:58

Fordi IE har en autofunktion ved com adresser! Prøv næste gang du bruger en dk adresse at trykke Ctrl+Enter!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 20:00

Min webhost har opdateret sit system og nu skal man ikke bruge www på mit domænenavn så mon ikke vi kan konkludere, at det er et spørgsmål om hvilket system webhosten anvender.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 20:03

B-One understøtter også udeladelse af www

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-12-04 20:11

Det er op til den enkelte host, om der benyttes adressen www.

http://bibliotek.kk.dk/soeg_bestil_forny/googleguide/Avan/adres/view
http://www.emu.dk/elever7-10/soeg/kloge/opbygning.html (ikke for at nedgøre nogen, men var lige det jeg fandt )

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 20:13

Jo hvis serveren understøtter det! Men tror nokia.dk ligger på en finsk server og de understøtter nok ikke?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 20:22

Øh - Tedd
http://nokia.dk
ctrl+enter gav denne:
http://www.http://nokia.dk/.com
ganske vist browser IE 5

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 20:23

Sorry jeg kører IE6 og der virker Ctrl+Enter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 20:41

Ikke her!

Accepteret svar
Fra : funkyfarz

Modtaget 27 point
Dato : 13-12-04 08:26

Det er et spørgsmål om hvordan man sætter sin webserver op + hvordan man sætter sin DNS op.
ex.

Jeg har købt flere domæner hos Gratisdns.dk og kører min egen webserver (Apache) - Når DNS sættes op skal man huske at lave en CNAME ex. *.domæne.dk
ellers kan man ikke bruge www foran.

På web server skal jeg huske både at lave servernavn på domænet ( mitdomæne.dk) og en server alias navn (www.mitdomæne.dk).
Det er rent faktisk muligt at lave 2 forskellige hjemmesider på www.domæne.dk og domæne.dk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-12-04 14:29

prøv at skrive nokia.dk bjarne?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-12-04 14:41

OK, det skulle være helt tomt.
Nogen udbydere har i hvert fald gjort det nemt og sjovt nok skulle man betale i dyre domme for det bare for 2 år siden.

Mit lege domæne, som endda er et subdomæne www.bjarne-d.dk
kan også åbnes med bjarne-d.dk som så bare ikke registreres som link her (går jeg ud fra)

Godkendelse af svar
Fra : Jimmyboy

Dato : 14-12-04 00:18

Tak for svaret funkyfarz.