/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Kondens på tagvinduer - hjælp!!!
Fra : Malkekoen
Vist : 1961 gange
100 point
Dato : 12-12-04 18:29

Hej. Vi har bygget 1. (5.) sal på vores lejlighed, og valgte i den forbindelse at lade de gamle jerntagvinduer sidde (da vi på det tidspunkt syntes at de var charmerende).

Vi har dog fået et kæmpeproblem! Så snart udetemperaturen falder til ca. 5 grader eller derunder, dannes der utroligt meget kondens på vinduerne. Det drypper meget faktisk på karm og gulv!

Vi har prøvet at sætte forsatsruder på, men det er svært at få dem til at slutte helt tæt, da karmen/lysningen ikke er helt plan. Derfor kommer der stadig kondens.

Findes der evt. et eller andet materiale, som vi kan bruge mellem forsatsvindue og karm for at tætne bedre (det skal jo være noget, der er til at få af igen når foråret kommer - kunne ellers have brugt klar fugemasse)?

Kan man "lette" lidt på tagvinduet for at få fugten ud?

Andre ideer???

Vi er åbne overfor alle ideer, der kan hjælpe os lidt på vej. Vi vil helst undgå at skulle sætte nye, isolerende tagvinduer i, da pengene er små i øjeblikket....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 18:54

Den varme fugt som er i rummet vil kondensere når den møder kulde.
Udlufning bør klare det - for alt det vandbaserede materiale der også er brugt, skal ud.
Maling/spartelmasse/osv.

Kommentar
Fra : fame

Dato : 12-12-04 18:59

Dit problem er at du ikke kan "brænde" kondensen af, da der ikke er isolerende evne i et enkelt lag glas, men dit problem er også at du ikke har ventilation nok, jfr. bygningsreg. skal man have 60 cm2 hul til det fri pr. 25 m2 gulvareal, det er det du ser som trækventiler på moderne vinduer. En familie på 4 afgiver, med madlavning ca. 12 liter vand i døgnet, så derfor, luft godt ud, skab en heftig gennemtræk, mens der er skruet op for radiatorene og få den tørre luft ind i huset, så kan den bære mere fugt inden den er nød til at fortætte sig på ruden.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 12-12-04 19:13

Fame, vi kan ikke lufte mere ud end vi gør nu - desværre :(... Vi har også et stort Velux-vindue som tagvindue, og her er der ingen problemer.

Emesen, du mener at udluftning kan klare det. Alm. udluftning klarer det ikke, og det er efterhånden 9 måneder siden vi fik det lavet, så der burde ikke længere være nævneværdig fugt i maling osv. Hvad med at "lette" lidt på vinduet (ca. 2-3 mm, evt. med en tændstik)? Jeg er klar over, at det koster lidt varme, men på den anden side har vi jo også forsatsvinduer på.

Er der forresten nogle af jer, der har forslag til noget, vi kan bruge til at tætne mellem forsatsruder/karm med?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-04 19:24

Skråvindue er det sværeste sted med hensyn til kondens. Men hvis et forsatsvindue er tæt bør isoleringen modvirke kondensen. Det er lidt svært med forslag til tætning, når man ikke lige står på stedet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 19:26

Du har fat i det rigtige når du skriver du vil lette på vinduet for det er luften udefra der skal ventilere et vindue med forsats.
Nu skal du nok ikke lette med en tændstikm neb prøv at se om du kan lave huller på en måde hvor der ikke bliver problemer med slagregn for du skulle nødig ende med et akvarie.
På almindelige gamle vinduemed forsats monterer man ventiler for at fjerne kondensen, men jeg kender godt den type jernvinduer og det er helt sikkert, at der skal improviseres.
Det er en meget vanskelig opgave fordi jern er meget temperaturledende og på længere sigt skal I nok finde en anden løsning.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 12-12-04 19:27

Men har du et forslag :) ???? Hvad kan bruges?

For at uddybe: Forsatsvinduet sidder ikke inde i selve lysningen, men udenpå listerne omkring lysningen (er det det, der hedder gereikter ?). Det er disse lister, der ikke er helt lige = glasset kan ikke slutte helt tæt til....

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 12-12-04 19:31

BjarneD, du kan være inde på noget. Det er ligepræcis de gamle smedejernsvinduer :). Skal jeg prøve at bore nogle små huller i bunden af smedejernsrammen (jeg tror ikke at selv slagregn kan nu den vej op - selvom det blæser en del her på 5. sal)? I så fald, hvor store skal de være, og hvor mange skal jeg lave?

Og ja, på længere sigt skal vi nok finde på en anden løsning = udskiftning af vinduerne. Kommer tid, kommer penge :).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 19:39

Som sagt så skal der improviseres og jeg ved ikke om det er det helt rigtige, men jeg ville bore mange små huller for neden i stedet for nogle få store fordi jeg tror det vil virke bedre i sne og regn, 3 mm og er det ikk enok kan de jo bores op og du kunne jo starte i det små for det er jo nemmere, at bore end at lukke.
Jeg tænkte også lidt på om der kunne slibes/fræses nogle riller der hvor vinduet skal forestille at slutte til rammen.
Jeg er bare bange for, at det slet ikke bliver godt nok fordi vinden vil nedkøle støbejernet, der jo vil være meget koldere end træ eller plast.
Det er jo som andre skriver varme-kulde der skaber fugten.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 19:40

Du skal i øvrigt have tætnet forsats vinduet bedre for det skal slutte tæt. Du kan evt blive nødt til at lave en ramme der er tilpasset skævhederne.

Accepteret svar
Fra : Niederhof

Modtaget 100 point
Dato : 12-12-04 20:09

Kunne det være en ide at lave forsatsvinduerne i termoglas - og lade disse gå et stykke udenfor rammen på jernvinduerne ?
Tætning til karm (eller gericht - kald det hvad du vil : det der stykke træ rundt om vindues-åbningen !) kunne foretages ved at komme klar fugemasse på glasset, et stykke tyndt plastic (vita-vrap-tykkelse) mellem fugemasse og væg, og når fugemassen er størknet, nedtages forsatsvindue og plasten skæres til.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 12-12-04 20:15

Niederhof, den er ikke helt dum, den med vitawrap og fugemasse :). Tror ikke det kan ses, hvis jeg tager mig tid og laver det ordentligt.

BjarneD, mine rammer til forsatsruderne er i hård plast, og ikke træ, desværre. Jeg kan ikke lige se, hvordan jeg skulle få passet dem til.

Hvorhenne kan man få lavet termoglas i mål til små penge?

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 12-12-04 20:17

Og kan man forresten få forsatsruderammer i tyk blød plast?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 20:33

Du kunne jo lave et mellemstykke i træ, eller hård skumgummi der tilpasses skævhederne.
Der kommer da nogle gode idéer, som må kunne anvendes helt eller delvist.

Kommentar
Fra : fame

Dato : 12-12-04 21:05

De indlæg du har fået er faktisk gode, du skal bare lige huske at hvis du borer huller så skal de bores i den øvre ramme da varmen stiger op, husk at bore huller i vinkel der er nedadgående set indefra og ud, så du ikke får vand ind

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 12-12-04 21:10

Ja, jeg har fået rigtigt mange gode forslag - og jeg vil gå igang med flere af dem i løbet af de næste dage. Jeg hælder lige nu til at bore huller + at forsøge mig med vita-wrap + klar fugemasse.

fame: Hvis jeg borer huller opad, tror jeg ikke at jeg kan undgå at få vand ind (selvom vinduet er i ca. 45 grader). Er det bydende nødvendigt at bore dem i toppen?

Og mangler jeg kun et forslag - hvordan skal pointene deles :) ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 21:15

Jeg afstår gerne fra point.

Jeg er lidt i tvivl om det der med hvor hullerne skal placeres for jeg har haft den opfattelse at de skal anbringes for neden for ikke at lukke varme ud, men i stedet lukke en smule kulde og luft ind for at modvirke temperaturforskellene og dermed komdenseringen. Det kan godt ske at jeg husker helt forkert, men ellers tror jeg du har ret i problemet med vandindtrængen.

Kommentar
Fra : fame

Dato : 12-12-04 21:22

Du skal bore parallel med taget, eller så godt som muligt, det bedste er at bore øverst, men bare du får boret, så vil det hjælpe.
Jeg synes at du skal give en af de andre pointene

Kommentar
Fra : fame

Dato : 12-12-04 22:04

Hvis du vil vide hvornår dit vindue begynder at dugge så går du ind på www.dmi.dk og ser hvad den relavitive fugt er for dit område, herefter går du ind på denne side http://www.eigil.dk/Side-158.pdf og sætter tallene ind i I-X diagrammet, du skriver at det som regl begynder at dugge ved ude temp. på 5 gr/c , hvis dine oplysninger er fra idag så har du lidt over 21 grader i dit rum med ca. 45% relavitiv luftfugtighed, der er naturligvis noget usikkerhed fordi der ikke er målt på stedet

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 12-12-04 22:10

Er der nogle af jer der ved, hvordan man deler pointene mellem flere?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 22:17

Det kan man ikke. Du må vælge, men vi er da nogen der hjælper fordi det er sjovt og derfor ikke behøver flere point.

Kommentar
Fra : fame

Dato : 12-12-04 22:21

Enig med BjarneD.
Jeg logger af for i dag.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 13-12-04 12:47

I skal alle have 10000000 tak for hjælpen. Der er helt sikkert et af de gode forslag der kan bruges. Jeg melder retur med resultater.

Niederhof får pointene (da I andre er ligeglade), selvom flere af jer har fortjent point.

ATTER TUSIND TAK FOR JERES HJÆLP!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-12-04 12:53

Jeg sætter lige et flueben forneden så jeg får en mail når du melder tilbage.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-12-04 13:41

Det er en lang tråd det her, men jeg vil lige sige at for at tætne imellem det inderste glas og gerichterne kan bruges tætningsliste der købes i byggemarkeder og er forlimet på den ene side. Det er det inderste glas der skal være tæt.
Det er meget nemmere med tætningsliste de fås i flere tykkelser end og ligge og lave tilpasning.
Inderste glas tæt udluftning i yderste

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 13-12-04 17:46

stig54, mange tak. har du nogle specielle anbefalinger vedr. type tætningliste? Så vil jeg gå ned i byggemarkedet igen i morgen :).

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-01-05 18:32

Hej igen,

Jeg ville bare lige dele mine erfaringer videre. Jeg startede med at sætte tætningslister på indersiden af rammen på forsatsvinduerne, og det har altså nedsat kondensen med ca. 80%. Der kommer stadig dug og af og til dråber på vinduerne, men det regner jeg med forsvinder, når jeg får boret lidt huller i bundrammen af ydervinduet.

Mange tak for jeres gode hjælp. Håber andre kan få glæde at rådene...