/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
edderkopper
Fra : automatdan
Vist : 742 gange
65 point
Dato : 12-12-04 17:44

Kan en edderkop starte sit spind i uden at have fast punkt at starte ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 17:50

Nej. Så enkelt er det.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 18:03

Spindelvæv er en for for klister, ligesom tyggegummi. For at det kan strække sig, bliver det nødt til at sidde fast et sted.
Af og til kan man opleve at der kommer en edderkob "flyvende" Det er fordi den er ved at flytte sig enten fra træ til træ eller hus til træ. Den har sat sig fast med spind, og lader sig derefter svæve med vinden. Og håber så på at ramme noget på den anden side.
Derfor kan man af og til se at der er spind mellem 2 træer, det er jo ikke fordi at edderkobben går ned på jorden, og over til det andet træ. Men den lader sig svæve :)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-12-04 18:19

Hej Dan !
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, så kan en del edderkopper faktisk godt starte en tråd uden at den først er fastgjort nogen steder, den kommer ganske enkelt ud af spindedysen bag på edderkoppen - den kan så bruges til at "flyve" med som Trine er inde på, en tråd på måske 1 meter kan jo fanges af vinden og på den måde føre det lille insekt endog temmelig langt omkring, idet edderkoppen hænger fast i den ene ende af tråden.
Hvis edderkoppen skal lave et egentligt spind til at fange insekter, som f.eks. korsedderkoppen, hvis spind jo ofte ses på denne årstid hvor dug og rim gør det synligt, ja så må det nødvendigvis fastgøres bl. a. for at det bliver muligt at stramme det så flot op, at det bliver en effektiv "fluefanger".
Men der er mange arter af edderkopper som sagtens kan starte med at spinde en tråd ud af bagkroppen uden at denne er fastgjort nogen steder.¨
Så jeg må bedrøve <arne> så enkelt er det IKKE
mvh Benny

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 18:21

I forlængelse af Trine's forklaring kan jeg nævne at: Nå edderkoppeungerne er kravlet ud af ægspindet, kravler de opad så højt som muligt. Nu vender de om man så må sige røven i vejret og venter på vind. Når der kommer en passende mængde vind udskiller de en smule silke fra en af deres mange silkekirtler. Når denne tråd er blevet lang nok, gribes den af vinden, edderkoppen bliver løftet op i luften og lander forhåbentligt et sted hvor den kan overleve.
Dette fænomen kaldes flyvende sommer. Voksne edderkopper (Imago) kan ikke udføre dette trick da de er blevet for tunge til denne specielle disciplin. Imago kan kunne flytte sig ved at bruge sine 8 ben. Det er i øvrigt de 8 ben der adskiller edderkopper fra Insekter. Insekter har 6 ben. Edderkopper hører til Spindlerne og er altså ikke Insekter.

Trine

Spindelvæv er IKKE en form for klister, det er Silke. I øvrigt 8 gange så stærkt som hærdet stål og langt mere elastisk end selv den kraftigste elastik.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-12-04 18:23

Der er ikke noget der er enkelt

Fandt denne lille side, som jeg ikke skal have point for
http://www.fortunecity.com/lavender/brett/569/biografi.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 18:25

Bennymanden

Jo kære Benny det ER så simpelt. Der blev ikke spurgt om det at de kan flyve ved hjælp af silken, men om hvorvidt de kunne starte et spind, og kan de simpelthen ikke UDEN et fast udgangspunkt.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 18:29

Det er først når spindelvævet kommer ud af kroppen på edderkobben at det bliver til tråd. Så længe det liggr i kroppen på edderkobben er den en klump klister. Forstår på den måde at edderkobben har ikke en lille garn rulle inden i krobben.
Ud over det kan laver en edderkob flere forskelige typer tråd. Alt afhængi af om den skal pakke sine æg ind, eller om den er ved at lave det yderste af sit spin, eller det inderste. den bruger en helt tredie når den pakker sit bytte ind.
Jeg har dog aldri hørt om at en edderkob kan lave tråd ud i den blå luft.
I så fald kunne jeg da godt tænke mig at se et link :)
Når edderkobben flyver, har den koblet sig på en gren i forvejen, for netop at kunne finde tilbage igen, hvis den ikke rammer noget. Når den flyver gør den det jo også af den grund, at den vil lave et spind mellem 2 træer.
Og ja, edderkobben er ikke et indsekt, men som arne siger, en spindler.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 18:41

Trine

Der findes en speciel undergruppe af edderkopper der hedder Springedderkopper. De gør som du siger. Men begrebet Flyvende sommer som jeg har forklaret, er meget velkendt. Søg selv efter det på Google.

Men du har da ret i at også voksne edderkopper KAN flyve på den af dig beskrevne måde netop for at kunne danne den første forbindelseslinie i spindet. Men spørgsmålet gik jo på om der kunne startes et spind UDEN et fast forankringspunkt, og det KAN der altså ikke.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 18:46

Nej,,,, jeg mener heller ikke at de kan lave et spind uden at havde et fast punkt først. Tror vi er eninge :)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-12-04 18:46

Tak "arne" - vi er så enige om at det kaldes spindlere og ikke insekter
..... men her hører enigheden så også op, hvis du gider læse lidt i <jackjoe>s link kan du så også få vished for at selv "voksne" korsedderkopper udmærket kan spinde en tråd uden at den er fastgjort nogen som helst steder, denne tråd bliver så ført med vinden over en forhindring (vandløb - kløft o.l.) - hvorefter den så kan bruges til at kravle på ..... det VAR vel det spørgsmålet gik på ???
Kan en edderkop starte sit spind uden at have et fast punkt at starte i ?
JA Dan, det kan den godt
mvh Benny

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 18:53

Benny - Den er jo selv det faste punkt. Den svæver jo ikke rundt i luften imens den starter spindet. Men det er et slagsmål om ord. Jeg har sagt nok.

Trine - Her er da ét link, du kan selv finde flere:

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=6133&ForumID=3

Så Dan - Nej det kan den ikke.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : SKehlet

Dato : 12-12-04 19:24

Nej det kan den ikke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 19:31

Hej Sara

Velkommen på Kandu. Jeg er da glad for at du er enig med mig, men der er normalt ingen grund til at skrive en kommentar magen til en der allerede er bragt af en anden Kanduer.

Fed profil du har siddet og forfattet. Det er rart at se én der tør skrive lidt om sig selv. Det sker efterhånden for sjældent. Arne

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 20:36

bennymanden:
På Spiderman,kommer tråden da ud på oversiden af hænderne,
Og tænk det har De ikke fået med i jakjoe's link.Om igen jakjoe.

Undskyld automatdan, Hilsen
Keldd.
jeg har været for længe i Smalltalk.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 20:39

bennymanden:
På Spiderman,kommer tråden da ud på oversiden af hænderne,
Og tænk det har De ikke fået med i jakjoe's link.Om igen jakjoe.

Undskyld automatdan, Hilsen
Keldd.
jeg har været for længe i Smalltalk.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 20:49

Velkommen til SKehlet
Jeg har læst din profil du er sjov,du har potentialet
til en god Kandu'er,så endnu en gang fordi du kom.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 20:49

Hej søde Keld

Ja så har du altså også prøvet at spamme en tråd! Dette er IKKE en SmallTalk-tråd.
Hvis du keder dig så lav dog en SmallTalk-tråd. Arne

Som du selv med jævne mellemrum siger til mig: SKRID

Kommentar
Fra : jensoline

Dato : 12-12-04 21:54

Game- sæt og matchbold Din tur Keld,du skal ikke give op så let,han er nem nok,bare ti´r ham lidt,vi skal have resten af aftenen til at gå,kald ham et vrøvlehoved

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-12-04 22:00

Hej Keldd
Hvem savner "spiderman" ..... når vi har arne.jakobsen ???
Benny

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 22:05

Ja ja Benny, Keld, Jens og Line: Nu er i 4 der misbruger en spørgers tråd til smalltalk. Det vil blive husket.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-12-04 22:07

Hej <automatdan> !
Tja, det er synd at dit spørgsmål ikke står lidt højere oppe på "sidste 25"
.... der kan komme meget sjov ud af det endnu.
Hvad de kære edderkopper angår, så er det et spørgsmål om formulering og opfattelse
men prøv selv at skriver "edderkopper" i http://www.google.dk/
du ved det er næsten ligesom udbud og efterspørgsel.
Håber du har taget det hele lidt fra den morsomme side.
iøvrigt vil jeg ønske dig mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-12-04 22:08

Politimand a.jakobsen har talt !!!
Benny

Kommentar
Fra : jensoline

Dato : 12-12-04 22:11

arne.jakobsen Det vil blive husket.
Du kan vække de døde,men huske, NUL!

Kommentar
Fra : jensoline

Dato : 12-12-04 22:11

arne.jakobsen Det vil blive husket.
Du kan vække de døde,men huske, NUL!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 22:17

arne:
Du kan som ingen anden forpeste alt hvad du kommer i nærheden af.
Og forresten må du huske på, at Spiderman er en stor edderkop.
Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-12-04 22:24

Ja, lad os blive ved emnet: http://www.uark.edu/~dksander/spiders.html
........ de er da søde Benny

Kommentar
Fra : 24timer

Dato : 12-12-04 22:28

automatdan

Velkommen til kandu.

Ja man lærer de andre brugere at kende ved at følge lidt med i de forskellige spørgsmål.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 12-12-04 23:08

automatdan,den edderkopp jeg har laver ikke spinn,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-04 23:33

http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Den+stærkeste+tråd/edder.htm
Der kan man læse hvad edderkoppespind er lavet af, hvad de bruger de forskellige typer tråde til, og meget mere.
mvh dova