/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
har jeg det godt
Fra : qwedsazxc
Vist : 494 gange
50 point
Dato : 12-12-04 13:11

jeg har målt min puls mange gange og den ligger altid omkring de 80 og jeg har hørt at det ligger omkring de 60

kan der være noget galt
skal jeg søde læge hjælp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-12-04 13:20

Jeg har altid troet at det er ok, Min puls er også 80 det har den været i 76 år, så det går nok.
Hvis ikke du har andre "Gener" så er du sikkert rask.
Der er aldrig noget forkert i at spørge lægen!
Mvh. Valde

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-12-04 13:48

hvis det er din læge, som har målt pulsen, havde du jo nok fået et par ord med på vejen, hvis den ikke var ok.
der er ret stor forskel på resultatet alt efter hvordan og hvornår pulsen bliver målt. er kroppen i ro, er det på samme arm, siddet stille eller arbejdet forinden osv.
hvis du er nervøs inden målingen, kan det også påvirke udfaldet.
men gå til din læge og få en lille snak med ham/hende og bliv beroliget.
mvh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-12-04 14:37

Normalpulsen ligger mellem 60 til 100 i minuttet, så din er da meget normal.. Hvis du ellers har det godt, så er der ingen grund til at søge læge.
Pulsen er afhængig af mange ting.
F.eks. Tidspunkt på dagenen er lavest, lige når du vågner.
Motion: Pulsen stiger, når du rører dig.
Alder: Små børn og ældre mennesker har tit højere puls end yngre voksne.
Psykiske årsager: Pulsen stiger tit, hvis man er nervøs.
Og selvfølgelig sygdomme, der kan forårsage både høj og lav puls. Men så har man også andre symptomer.

Kik evt. på http://www.hjerteforeningen.dk/sw5643.asp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-12-04 14:39

Hv. f.... sker der?? Jeg har da ikke sat ind.... Jo, det har jeg davist alligevel, men det var ikke ment sådan...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-04 23:41

Om en hvilepuls på 80 er passende?
Ja den ligger inden for normalområdet, endda ca. lige i midten.
Men det afhænger af mange forskellige ting.
F.eks. din alder, hvor god fysisk form du er i, din vægt m.m.
Toptrænede sportsfolk har som regel en meget lav hvilepuls.
Det der egentlig er mere vigtigt, er hvad din puls stiger til under hård fysisk belastning.

mvh dova

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 13-12-04 17:13

efter ca. 10 min løb kan den komme meget højt op

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-04 18:23

På de her link, kan du læse lidt om hvor meget din maksimalpuls må være under træning.
http://www.cybercycling.dk/Training/Art/Pulsen1.htm

http://www.brsk.dk/teknik/motioner_rigtigt.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-01-05 12:27

Har du det godt??