/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køkken harmoni: låger/plade/gulv
Fra : yrsas
Vist : 1174 gange
50 point
Dato : 12-12-04 09:58

halløjsa,
er igen i et dilemma. Vi har lige fået afhøvlet vores fyrretræsgulv i køkkenet og fået det ludbehandlet. Vi har købt køkken med låger i egetræ.
Så kommer spørgsmålene:
1: er der "holdbart" at have ludbehandlet trægulv i køkkenet -eller skal vi gøre noget andet...i så fald hvad?
2: hvilken bordplade harmonerer med lyst fyrretræ og egetræs låger?
Gode råd modtages med tak!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-12-04 10:12

Hvis det er ordentligt mættet med den hvide ludsæbe vil jeg tro at det holder, har set det i et sommerhus efter en sæson, det så fint ud.
Du må ikke lakere det så kan sæben ikke længere trænge ned og derved gulner træet:

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 13:00

Vi har et nyt fyrretræsgulv i køkkenet, som er oliebehandlet, og det er noget besværligt at holde, men det afviser i det mindste fedt og olie når bare det bliver fjernet rimeligt hurtig.
Vi har i mange år haft sæbeludede fyrretræsgulve, dog ikke i køkkenet og jeg har været godt tilfreds med holdbarheden da sæben har kunne afvise rødvin og andre farvede pletter. Fordelen ved sæbeludede gulve er, at det er let at rejse træet efter mindre skader. Det kan man også på hvidolierede gulve, der umiddelbart har en god afvisningsevne, men som kræver flere kræfter ved gulvvask.
Jeg har i tidernes morgen prøvet at lakere et fyrretræsgulv i et køkken og det gør jeg aldrig mere. Det holder sig flot et pænt stykke tid,men så bliver det bare grimmere og grimmere og eneste løsning er afslibning.

Til vores egetræs køkken, hvor der som nævnt er lyst fyrretræsgulv har vi valgt en sort bordplade med affaset egetræskant i noget der kan ligne sort granit.
Dette er jeg yderst tilfreds med og som du kan se på billedet fra Aubo så tager det sig godt ud (syntes vi)
http://www.aubo.dk/images/Koekken_bil/Firenze_Eg.jpg