/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dante
Fra : Trinethk
Vist : 348 gange
101 point
Dato : 12-12-04 00:24

Ja, ville egenligt havde lagt det et andet sted, men kunne ikke :S

Spg er: Er der nogle der kan forklare lidt om Dante ? Ham der har skrevet Dantes helved, det jordiske Paradis.
Hvad er han for en ? Og hvad er hans budskab ?
Syntes at han er meget svær at forstå :S

100 point til den der kan svare :)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 00:25

Mener du ikke Guddommelig Komedie?

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 00:28

jo....whatever !
kan ikke lige huske hvad bogen hedder, tro også der er lavet nogle samlede værker...
Men hvad går det ud på ? Jeg syntes han er svær at forstå... Hvordan skal man læse bogen eks ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-04 00:37

Hvis det er den guddommelige komedie som tedd forslår,kan du læse lidt om den her
http://www.litteratursiden.dk/sw893.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 00:41

Du skal jo tænke på at den er skrevet i 1300 tallet hvor begreber som helvede, skærsild og himlen var reelle, forstået på den måde at folk virkeligt troede på det!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 00:45

Så man kunne sige det var en moralsk fortælling byggende på middelalderens verdenssyn! Den var osse skrevet på italiensk i stedet for latin, så den henvendte sig til den bredere befolkning!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 00:49

Altså skal jeg forstå det som det er en fortolkning af hvordan han ser Himmel og helvede ?
Komedie ?? Det er da ikke fodi det han skriver er sjovt ? Hvad menes der med komedie ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-04 01:00

Komedie er jo blevet brugt på mange måder, også ironisk, næsten det samme som farce eller ligefrem gedemarked.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 01:01

Tja den er jo ikke specielt komisk, men den ender jo lykkeligt! Måske betød comedia noget andet på italiensk dengang? Ved det faktisk ikke!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 01:03

Hvad ender lykkeligt ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 01:09

Den ender jo i himlen eller paradiset hvor hovedpersonen bliver genforenet med sin elskede!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 01:11

er det Dante der er hoved personen ?
Har du læst bogen ?
Han ham der ender i himlen været i helvede først ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 01:13

Ja det er Dante der er hovedpersonen! Bogen starter i helvede og går så gennem skærsilden til paradiset.

Har læst bogen, men det er over 20 år siden!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 01:15

OK fedt at du har det :) Ville jeg også gerne gøre en dag.

Altså Dante er i helved for noget han har gjort mens han var i live, og skal derfor gennemgå en masse pinsler, for derefter at komme i himlen ?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-12-04 01:15

>Trinethk
Personen Dante er et kapitel .. helt for sig selv ! Selv italienerne er ikke enige.
Jeg har boet i Firenze i 5 år, og jeg har besøgt Dante's hus adskillige gange .. han er stadig en gåde ! .. men hans hus eksisterer stadig .. 100 meter fra Arno floden og 150 meter fra Ponte Vecchio.
I dag bliver Dante kaldt: "Opfinderen af det italienske sprog" .. men så er "enigheden" også ovre. Der er så mange fortolkninger, at jeg snildt kunne skrive en hel bog.

Hvis du kommer til Firenze: Besøg hans hus ... det er en oplevelse ! Og brug "Pensione Balestri" på Piazza Mentana, som ligger 75 meter fra huset.
/PG

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-12-04 01:15

Undervejs diskuterer han blandt andet med Cæsar og Aristoteles(såvidt jeg husker) ellers er det Sokrates! Og han har en forskellig guide i hvert afsnit!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 111 point
Dato : 12-12-04 01:34

Hvis du kigger mit link, står der lidt om hvad bogen handler om.
Og lidt om forfatteren der i en ung alder mødte Beatrice, som man mener er en af hovedpersonerne i fortællingen.

Jeg har ikke selv læst bogen, men ud af de omtaler og uddrag af bogen, som jeg har læst, kunne man få den tanke, at den egentlig handler om Dantes egen vej gennem livet, indtil han i Paradiset endelig møder Beatrice som han har været betaget af siden han var barn.

Han kan så have brugt Helvede, Skærsilden og til sidst paradiset til at illustrere hvordan hans liv har været.
mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-12-04 01:38

>dova
Sono come itaiiano .. come sempre !
/PG

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 01:38

dova > ok,,takker,,, jeg har ellers kigget i dit link, men syntes det er meget nemmer forstå hvad det drejer sig om når jeg spørger her :)
Jeg kan fornemme at der nok er mange måde at fortolke historien på. Så det er nok lidt svært at komme med et spesifikt svar :)
Syntes dog ellers at i har gjort det rigti godt indtil vidre :)

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-12-04 01:55

>Trinethk
Hvis du finder "løsningen" eller den "rigtige" fortolkning .. så send den til mig. Jeg vil derefter videresende til alle mine venner i Firenze.
/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-04 01:56

Guild
oversættelse ønskes, italiensk er ikke lige mit område

mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-12-04 02:16

>dova
Oversættelse:
"Jeg er som en italiener .. som altid !" .. Jeg har læst og oplevet meget mht Dante, men jeg er ikke blevet bare en MILIMETER klogere. Som jeg skrev: "En gåde".
Har du besøgt huset i Firenze ?
/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-04 02:26

Nej, jeg har faktisk aldrig været i Italien.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Trinethk

Dato : 12-12-04 23:29

Tak for svaret dova.

Ville gerne havde givet point til tedd også.