/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
eksamensopgaver i matematik
Fra : qwedsazxc
Vist : 697 gange
50 point
Dato : 11-12-04 13:28

opgave 3,017

I en trekant ABC er vinkel C=45 grader, h#a =35 og m#a=37 fodpunkterne for højden h#a og medianen m#a kaldes henholdsvis H og M, og der oplyses at vinkel AMC er spids

beregn de ukendte sider og vinkler

h#a betyder at a er sænket

m#a betyder at a er sænket

det jeg ville spørger om hvad m#a er og hvordan finder man det

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 11-12-04 14:04

Har du ikke selv opgivet, at m#a = 37, hvad er der så at regne ud?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 11-12-04 14:10

Ok, måske misforstod jeg lige...

m#a er medianen, som du selv skriver. Dvs. en linie, der går fra trekanten hjørne A til midten af trekantens side a = BC, således at længderne BM = MC.

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 11-12-04 14:44

h#a så hvor går den så

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 11-12-04 14:55

det er lige meget jeg tror at jeg har fundet ud af det

men tak for hjælpen

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 11-12-04 16:16

h#a står vinkelret på BC, hvorimod m#a ikke gør (m#a står kun vinkelret på BC, hvis AB=AC)
De begge skærer hjørnet A i trekanten