/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ændring af egenvægt
Fra : berthaprop
Vist : 2671 gange
200 point
Dato : 10-12-04 22:02

Hvordan er det nu lige med bilens egenvægt er det muligt at hæve den med 100kg og derved undgå B/E kørekort?

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 10-12-04 22:26

prøv www.toldskat.dk
mvh.stilke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-04 22:52

Du kan se på disse sider

http://www.tarup.dk/B-E.html

http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=14593

http://www.koereskoler.dk/K%C3%B8rekort/beregn.htm

http://www.politi.dk/p39/Vejledninger/Motorkontor/BE-koerekortp39.htm

Så har du nogle sider, hvor du selv kan indtaste de oplysninger, der er brug for.

Håber på at det kan være en hjælp.

Hilsen ans og

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-04 23:22

Bilens egenvægt kan kun ændres hvis bilens faktiske vægt er større end det der står på registreringsattesten.
Det er jo det bilen er vejet til i forbindelse med typegodkendelsen.
Og det er den som regel ikke såfrem bilen ikke er vejet ned på et eller andet tidspunkt.
Det kunne man med visse bilmærker før i tiden, men ikke mere, fordi det som regel var for at slippe for en del af vægtafgiften

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-04 09:54

Hvad er det for en bil, og er det gule eller hvide plader. for noget du også skal tænke på, er at hvis bilen kom i en anden vægtklasse, kan den ske at blive meget dyrere i vægtafgift.

mvh dova

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 13-12-04 00:28

Du kan ikke ændre egenvægten, men derimod kan du få ændret "koblingsvægt 1" (største påhængsvægt med bremser). Den skal være 50 kg større end bilens egenvægt for at det er optimalt i forhold til B/E-kørekort.

For at få vægten ændret, skal bilen til syn.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 30-12-04 12:05

Du må til en bil med tilladt totalvægt på 3500 kg tilkoble et påhængskøretøj med højest tilladt totalvægt på 750 kg.
(ialt for det samlede vogntog, 4250 kg totalvægt). Vejer bilen under 3500 total må vogntogets samlede totalvægt IKKE overstige 3500 kg.

Ifølge registreringsbekendtgørelsen (færdselsloven) § 22 Ændret indretning og udstyr stk 2: Inden det anmeldes til registrering, skal køretøjet være fremstillet til syn og godkendt.

Det samme gælder, hvis ændringer i egenvægten på 50 kg eller derunder ønskes registreret.

På jævnt dansk betyder det, at hvis du gør din bil lettere eller tungere med mere end 50 kg, SKAL bilen godkendes da den ikke længere falder ind under typegodkendelsen.

Om bilen er på hvide eller gule plader er totalt underordnet, da det er dit kørekort der afgøre om du må køre med en større / tungere trailer. Reglerne om tilkobling er ret snørklede, men som tommelfingerregel kan man sige, (hvis du eksempelvis skal køre med hestetrailer), og skal transportere mere end 1 ½ hest Så skal du have B/E kørekort, da trailerens totalvægt ellers bliver for stor til Alm. kørekort - Kat. B.

Straffen for at køre med for stor trailer er 1 og 2 gang 5000 kr - 3 gang 10.000, og et kørekort til B/E ca. 5000 kr. Så er du i tvivl, kontakt en kørelærer til B/E, så får du den rette vejledning, det koster ikke noget at spørge.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 30-12-04 13:12

**yoogi skrev: "Vejer bilen under 3500 total må vogntogets samlede totalvægt IKKE overstige 3500 kg."

Jo, det må den gerne, så længe påhængskøretøjet højest vejer 750 kg.

**yoogi skrev: "Reglerne om tilkobling er ret snørklede, men som tommelfingerregel kan man sige, (hvis du eksempelvis skal køre med hestetrailer), og skal transportere mere end 1 ½ hest, så skal du have B/E kørekort"

Den tommelfingerregel kan man ikke bruge til noget. For det første kan det sagtens lade sig gøre, at få sammensat et vogntog, hvor man kan transportere mere end 1½ hest uden at skulle have B/E-kørekort - for det andet så skal man naturligvis regne på det og ikke blot gå ud fra en tommelfingerregel.

**yoogi skrev: "Straffen for at køre med for stor trailer er 1 og 2 gang 5000 kr".

Straffen er i førstegangstilfælde en bøde på 1.500 kr.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 30-12-04 14:24

Tjaee. du kan jo udlægge det som du vil, faktum er at kørsel med køretøj uden at have kørekort til pågældende kategori takseres til kr. 5000.- første gang osv. er du uenig er det såmænd ok med mig. Men sådan er det bare.

Så roder du lidt rundt i det... Hvis du havde læst hvad jeg skrev. så skriver jeg jo netop at samlede tilladte totalvægt gerne må være over 3500 kg. nemlig 4250 kg, såfremt traileren ikke overstiger 750 kg totalvægt og det trækkende køretøj 3500 kg.

Med hensyn til "tommelfingerreglen" så er det faktisk ikke helt hen i vejeret, for hvad er det lige en hest vejer ???
Men igen, klart det er ikke vejledende, men det vink om vægt. Husk på - det er ikke alle der bare kan sætte sig ned og beregne hvad der må trækkes af hvad. Som sagt reglerne er ikke så lige til for almindelig dødelige

Men jeg syntes da du lige naturligvis skulle regne lidt på det, og give os et par eksempler.

M.v.h. Yoogi

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 30-12-04 14:26

Nååå ja. glemte helt - selvfølgelig kan man ændre egenvægten. Det står iøvrigt i færdselsloven hvorledes man skal forholde sig til det.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 30-12-04 14:38

Værs´go

Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg.

Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg.

Ved fastsættelsen af vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 30-12-04 17:40

**yoogi skrev: "Vejer bilen under 3500 total må vogntogets samlede totalvægt IKKE overstige 3500 kg."

Det er og bliver forkert og nej, jeg roder ikke rundt i det - jeg citerer, hvad du tidligere har skrevet.

**yoogi skrev: "Tjaee. du kan jo udlægge det som du vil, faktum er at kørsel med køretøj uden at have kørekort til pågældende kategori takseres til kr. 5000.- første gang osv. er du uenig er det såmænd ok med mig. Men sådan er det bare."

Nej, sådan er det ikke bare og det bliver ikke mere rigtigt af, at du gentager det. Kig venligst i rigsadvokatmeddelelse nr. 4 fra år 2000 og vend så tilbage og erkend din fejl.

**yoogi skrev: "Nååå ja. glemte helt - selvfølgelig kan man ændre egenvægten. Det står iøvrigt i færdselsloven hvorledes man skal forholde sig til det."

Nævn den paragraf i færdselsloven, der nævner noget om ændring af egenvægten. Og når vi snakker om at ændre egenvægten, så er det naturligvis uden at ændre på bilens indretning i øvrigt...

Og så et lille eksempel som ikke kræver B/E-kørekort:

Bilens tilladte totalvægt: 2100 kg - bilens egenvægt: 1300 kg - bilens største påhængsvægt: 1350 kg - påhængskøretøjets tilladte totalvægt: 2500 kg.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 31-12-04 13:54

Så gerne, her den. og når du er så glad for jura så se i Færdselsloven, det er nu engang den der er gældende for trafikanter.

Ifølge registreringsbekendtgørelsen (færdselsloven) § 22 Ændret indretning og udstyr stk 2: Inden det anmeldes til registrering, skal køretøjet være fremstillet til syn og godkendt. Dette gælder op eller nedskrivningaf køretøjets egenvægt kloge Åge. Og jo, du må gerne ændre på indretning og udstyr, men det kræver så at køretøjet godkendes og fremstilles til syn inden det tages i brug.

Så vil jeg endnu engang slå fast. Straffen for at føre et køretøj der ikke er erhvervet kørekort til (eks. B/E ) er 1. gang 5000.- 2. gang 5000.- 3 gang 10.000.- Desuden ville du hvis du fulgte med, være orienteret om at det pt. drøftes at prisen allerede fra første gang skal være kr. 10.000.- Er du i tvivl om rigtigheden så spørg på din lokale politistation.
Jeg syntes det er beundringsværdigt du citerer en rigsadvokatmeddelelse fra år 2000. Der er sket ganske meget siden, vi skriver pt. 2004 snart 2005.

**Bilens tilladte totalvægt: 2100 kg - bilens egenvægt: 1300 kg - bilens største påhængsvægt: 1350 kg - påhængskøretøjets tilladte totalvægt: 2500 kg.

Jep. Men skal påhængskøretøjet så forsynes med påløbsbremse ?

Og er vi så ikke under de 3500 / 4250 kg.

Men strengt taget var det ikke det lovvolapyk der blev spurgt til, af berthaprop.

Det er fint du tager tråden op med mig, men tag nu og læs de rigtige steder, og fortolk det korrekt, du kan også som jeg selv har gjort, købe færdselsloven (3 ringbind ), og abonnere på opdateringerne som udsendes når der er ændringer.

Jeg betragter hermed sagen udebatteret, gab.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 31-12-04 15:03

Du henviser til registreringsbekendtgørelsen - det er *ikke* færdselsloven.

Det der oprindeligt blev spurgt om, var om man måtte ændre egenvægten - underforstået at det var en ændring på papiret og uden at skulle foretage konstruktive ændringer. Det kan man ikke og din henvisning til registreringsbekendtgørelsen er derfor ikke brugbar.

Det er ganske morsomt, at du mener, at en rigsadvokatmeddelelse fra 2000 er forældet. Er du i det hele taget klar over, hvad den rigsadvokatmeddelelse handler om? Du kan jo evt. selv tage et kig (som du tydeligvis ikke har besværet dig med indtil nu): http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf (side 24).

Din påstand om at bøden er 10.000 i tredjegangstilfælde er ikke engang rigtig, selv om man snakkede om den "rene" kørsel uden førerret...

Og så begynder du at snakke om påløbsbremse? Det har da intet at gøre med, om man havner under 3500/4250 kg.

Det er meget fint at du har færdselsloven i 3 ringbind, men når man ikke forstår at bruge den, kan det jo være det samme. Og når man så fortæller om bødestørrelser og samtidig ikke kender rigsadvokatmeddelelse 4/2000 er den da helt gal. Og så ser jeg, at du er kørerlærer!

Det er sørgeligt, at du udtaler dig så skråsikkert om ting, du ikke kender ordentlig til. Jeg er også sikker på, at du ikke er mand nok til at vende tilbage og erkende dine fejl. Du vil jo ikke engang debattere videre, men hvis du kommer forbi en politistation, så tag en sludder med dem - de kan måske overbevise dig.

PS Jeg har færdselslovens 3 ringbind ligesom jeg har adgang til Karnov og Ugeskrift for Retsvæsen...