/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Knallert-30 regler?????
Fra : railer
Vist : 7073 gange
100 point
Dato : 09-12-04 17:43

Hej.
Jeg fylder 16 om nogle dage, og skal til at køre på scooter.

Er der et sted hvor alle regler om knallert-30 er samlet? (fartgrænser, bøder ved evt. tuning, bødernes beløb, regler om pasagere, regler om lys, regler om hjælm osv.)

Har læst nogle af indlægene herinde, og syntes at det er meget forvirende.

Er især intresseret i at vide hvad politiet har kov til at tage hvis man blever stoppet på en scooter udden begrænsninger, men ingen tun, og hvilken bøde man vil få. (gerne links til dokumentation)

Hilsen Rasmus

PS. hvis nogle finder et sted hvor alle regler står så det er til at forstå, hæver jeg pointne til 300-500

Kommentar
Fra : Daniel_mn

Dato : 09-12-04 17:46

jeg tror de alle er på: http://www.sikkertrafik.dk/1c7000c/GSID/1467513

kør sikkert!

Kommentar
Fra : Daniel_mn

Dato : 09-12-04 17:49
Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-04 17:52

Hvis du bliver stoppet og begrænseren er pillet ud, får du en bøde, typisk på 500,-
Hvis der er ulovlige dele på, altså tun udstødning, cylinder m.m. bliver det konfiskeret, og hvis du ikke selv har mulighed for at transportere knallerten hjem, bliver det gjort af Falck på din regning.
Styrthjelm skal man altid have på under kørsel, medmindre man har en lægeerklæring om at man er fritaget for brug af hjelm. Uden hjelm giver også bøde på 500,-
Passagerer på knallert er også forbudt, der får i begge en bøde.
Og der skal på en knallert være kort og langt lys, baglys og stoplys, og hvis der er blinklys på, skal de virke.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-04 17:53

Hvis du bliver stoppet og begrænseren er pillet ud, får du en bøde, typisk på 500,-
Hvis der er ulovlige dele på, altså tun udstødning, cylinder m.m. bliver det konfiskeret, og hvis du ikke selv har mulighed for at transportere knallerten hjem, bliver det gjort af Falck på din regning.
Styrthjelm skal man altid have på under kørsel, medmindre man har en lægeerklæring om at man er fritaget for brug af hjelm. Uden hjelm giver også bøde på 500,-
Passagerer på knallert er også forbudt, der får i begge en bøde.
Og der skal på en knallert være kort og langt lys, baglys og stoplys, og hvis der er blinklys på, skal de virke.

mvh dova

Kommentar
Fra : return

Dato : 09-12-04 17:53
Kommentar
Fra : railer

Dato : 09-12-04 18:18

hvis jeg kun har pillet begrænsningen, må de så tage den med, eller hvad sker der??????

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-12-04 23:07

Politiet kan til enhver tid, hvis de skønner at der er foretaget konstruktive ændringer på dit køretøj, forlange at køretøjet bliver kontrolleret af en motorsagkyndig, og for at udføre denne kontrol bliver dit køretøj bragt til en af syningshallerne.
Det er en slags midlertidig konfiskation, da du bagefter igen får dit køretøj udleveret eventuelt uden de tunede dele.
mvh Benny

Kommentar
Fra : martinkjorgensen

Dato : 12-12-04 20:55
Kommentar
Fra : TERMINATORDK

Dato : 14-12-04 23:27

[qoute]Hvis du bliver stoppet og begrænseren er pillet ud, får du en bøde, typisk på 500,-
Hvis der er ulovlige dele på, altså tun udstødning, cylinder m.m. bliver det konfiskeret, og hvis du ikke selv har mulighed for at transportere knallerten hjem, bliver det gjort af Falck på din regning.
Styrthjelm skal man altid have på under kørsel, medmindre man har en lægeerklæring om at man er fritaget for brug af hjelm. Uden hjelm giver også bøde på 500,-
Passagerer på knallert er også forbudt, der får i begge en bøde.
Og der skal på en knallert være kort og langt lys, baglys og stoplys, og hvis der er blinklys på, skal de virke.

mvh dova[qoute]

der skal ik være kort og lang lys på en knallert scooter tag som feks en Aprilia Rs 50 fra 96-98 der er der kun lang lys på ingen kort lys overhovedet

Kommentar
Fra : ljp_NRG

Dato : 17-12-04 11:41

Jeg mener heller ikke at der skal være kort og langt lys på en knallert/scooter 30, for jeg har lige købt en helt ny Piaggio NRG MC3 af en forhandler, og der er ikke kort og langt lys på, der er kun langt lys...

Kommentar
Fra : denniski

Dato : 16-03-05 19:17

ja og hvis de tager den med ind til politiegården koster det dig 1000 kr oveni din bøde