/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Male en sejlbåd
Fra : Good
Vist : 1100 gange
90 point
Dato : 09-12-04 13:55

kan man male fribord på en sejlbåd med rulle eller pensel og få det til at se godt ud??? eller skal man sprøjtmale

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-04 14:20

Sprøjtemaling er selvfølgelig detpæneste, men jeg har set mange male med rulle hvor de så anvender en malepude til at trække efter fordi rullen laver små bobler i malingen mår man anvender de tokomponent malinger der er nødvendige til glasfiber.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 09-12-04 17:51

Jeg har nogle papire et eller andet sted.
Det viser hvordan, man med rulle og pude kan få et meget pænt resultat.
Jeg vil se om jeg kan finde det og så maile det til dig.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 90 point
Dato : 09-12-04 19:46

Hej Good!
Det kan du sagtens, men det kræver en del arbejde.
Først skal al voks fjernes med en god voksfjerner, derefter afvaskes med rigelig acetone efterfulgt af en matslibning med fint sandpapir f.eks. korn 400.
Så vasker du igen med acetone hvorefter du er klar til at male.
Først skal den have en primer og derefter en 2 komponent maling.
Primeren påføres med lakrulle (ikke langhåret) og det samme gælder for lakken men her trækkes der efter med det samme med en god malepude.
Til lakken skal man helst være 2 mand, een til at rulle på og een til at trække efter.
Temperaturen skal helst være over 10-15 gr.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Good

Dato : 09-12-04 20:28

tak igen dabj

Godkendelse af svar
Fra : Good

Dato : 09-12-04 20:29

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-12-04 21:01

Velbekomme og god fornøjelse