/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Vindmølle-generator
Fra : motek
Vist : 4226 gange
40 point
Dato : 09-12-04 08:51

Jeg har en lille vindmølle med en 7,5Hk asynkronmotor som generator.
Over hver vikling har jeg monteret en kondensator på 28mF/400V.

Jeg kunne sagtens sætte flere kondensatorer på, for at opnå højere spænding
ved lavere omdrejningstal, men er det hensigtsmæssigt? (de belaster jo også).

Kan jeg evt. magnetisere den ene vikling, vha. af en fremmed spænding?

Kan min trefasede motor/generator tåle skæv belastning? f.eks. en (ohmsk) belastning
mellem 2 af faserne

P.s. er selv elektriker..

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 50 point
Dato : 09-12-04 09:42

Jeg tror ikke du får nogen bedre at spørge til råds end:
Nordvestjysk Folkecenter for Vedvarende Energi
Kammersgårdsvej 16
Sdr. Ydby
Postboks 208
7760 Hurup Thy Tlf:9795 6600
Fax:9795 6565
Mobil:2127 6677

Kommentar
Fra : motek

Dato : 09-12-04 10:48

Tak for dit hint, jeg prøver at kontakte dem.

Mogens

Kommentar
Fra : motek

Dato : 10-12-04 09:32

A.C. Rosmon.....Hvordan tildeler jeg dig pointene? (er ny her)!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-12-04 10:03

Over hvert indslag, står der accepter. den linie trykker du på. og accepterer du det første bidrag, der kom inden for en time fra dit spørgsmål var uploaded, får jeg ekstra 10 point.

Har du snakket med dem nede på folkecentret? Ellers kan du gå ind og finde dem på www.krak.dk og der få et link til deres e-mail m.m.

Godkendelse af svar
Fra : motek

Dato : 10-12-04 10:43

Ja, jeg har snakket med dem og de gav et udmærket svar..
Nu har du fået pointene, tak for hjælpen.

Mogens

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-12-04 11:43

Selv tak, kunne det så lade sig gøre?

Kommentar
Fra : motek

Dato : 10-12-04 11:57

Ja, både og... Det med fremmed magnetisering fik jeg ikke belyst, men det er heller
ikke nødvendigt, når blot jeg kan belaste "skævt".

Skæv belastning betyder ikke noget, da jeg ikke leverer til el-nettet, men kun til en
"dyppekoger". Jeg var lidt bekymret for generatoren ved skæv belastning.

M.h.t. Kondensatorer, er det en god ide at indkoble flere ved større belastning..
Så det fik jeg også belyst.

Det er rart at der findes seriøse mennesker der gerne vil hjælpe (dig inklusive), da det ikke
er lykkedes mig at finde ret meget litteratur om lige netop ovenstående problematikker.

Så derfor endnu en gang, tak for hjælpen og god weekend.

Mogens Hansen