/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Privat bilsalg - hvad er der juridisk?
Fra : mopedpriser
Vist : 3006 gange
60 point
Dato : 08-12-04 21:41

Hej

Jeg står og tænker på at købe og sælge en bil. Men hvordan står man juridisk set. Ved at købe ved forhandler har man jo 2 års reklamemation, men hvad har man ved privat bilhandel imellem private?

Helst gerne links til et sted hvor det står..

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-12-04 22:01

Hvis bilen sælges imellem private er den "solgt som beset" og køber har ikke nogen form for garanti.

Det er ulempen ved at købe brugt bil af en privat.
Smut ind på FDM's hjemmeside, her er det beskrevet

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 08-12-04 23:17

Desuden er der ovenikøbet noget med, at gælden følger med bilen. Man kan (og bør) checke om bilen er gældfri før man køber. Det gør man ved at læse stelnummeret og ringe ind til Dansk Bilinspektion. De kan straks sige om den er eller ikke er gældfri.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-12-04 23:56

Du kan læse denne side http://www.stopindbrud.dk/Default.asp?ID=593

Husk at det er vigtigt at undersøge om der er retsgæld i bilen

Citat
Undersøg bilen for restgæld
Det er altid vigtigt at undersøge, om der er restgæld i bilen - specielt hvis der er tale om en nyere brugt bil. For at undersøge dette kan du ringe til Bilbogen ved retten i Århus (tlf. 86 12 91 45 mellem kl. 11 og 14). Du skal blot oplyse bilens stelnummer, der står på registreringsattesten, og oplysningen er gratis.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-12-04 23:56

retsgæld=restgæld

Kommentar
Fra : return

Dato : 09-12-04 06:27
Kommentar
Fra : return

Dato : 09-12-04 06:30

hej igen her er lige et par link mere hvor der står moget om emnet håber at du kan bruge det til noget http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageGuidesArticle.po?GUIDEID=72

Kommentar
Fra : blue_iz