/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering i gammelt gulv!!!
Fra : ulrik1976
Vist : 4914 gange
200 point
Dato : 08-12-04 21:00

Hej har lige "åbnet" ned til mit gamle gulv. det er trægulv med betonloft i kælderen. imellem beton og trægulv ligger der noget der ligner flamingo, men det er ikke flamingo, det har en sølvfarve!!! Nogen der ved hvad det er for noget???
det ligner lidt papir.
huset er fra 1950

Nogen bud?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-04 21:13

kugler???

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-12-04 21:17

Jeg husker ikke navnet på materialet, men det var et yderst anvendt isolerings materiale i 50 og 60.
Det ligner lidt træplader som er beklædt med sølvpapir, men det har en bedre isolerings evne end, en træplade.

Men det har ingen isoleringsværdi iforhold til moderne isoleringsmaterialer (rockwool o.lign)

Er der plads vil det være at foretrække at putte 100 mm isolering + dampspærre (hvis nødvendigt, alt efter hvordan huset er sat sammen - kælder/krybekælder m.m.)

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 08-12-04 21:18

nej det ligner havregryn!!!!

troede først at det var mus der havde tomt en pakke under gulvet.
det ligger i ca 2 cm lag kan jeg se.
så der er ca 15 cm luft op til trægulvet... DET TRÆKKER.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-12-04 21:20

Ja, hvis det er granulat så er det ikke det plader som jeg tænkte på.....

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 08-12-04 21:31

thulin
jeps det er lige det.

der er fuld kælder under huset, så der er ligesom et "dæk" mellem kælder og stue-etagen ca 10 cm. havde regnet med at blæse papiruld ind under gulvet.

det burde vel ikke nødvendigt med dampspærre.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 08-12-04 22:14

nej du skal ikke have nogen dampspære i en etageadskillelse og ja blæs du bare hulrummet fuldt med papiruld eller rockwool granulat

god arbejdslyst

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-04 00:08

Det er sådan noget granulat man brugte til hulmursosolering for mnge år siden. Det havde dog den ulempe, at det skrumpede ind med tiden, og fyldte så ikke hulrummet ud mere.Og så kom det til at ligne sådan noget "havregrynsagtigt" noget med et sølvfarvet skær.
Da det var nyt, har det sikkert fyldt mellemdækket helt ud.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 09-12-04 22:48

Det er sandsynligvis ekspanderet glimmer (mica), et mineral, der blamdt andet er en bestanddel af granit. Det har også været meget brugt som isolationsmiddel i elektroteknikken og i gammeldags kakkelovnsruder som "marieglas". Ved passende behandling med vand og varme kan det poppe op ligesom popcorn. I dårligere kvaliteter falder det sammen med tiden, og det er sket hos dig. Hvis der er plads ovenpå, kan du bare hælde mineraluldsgranulat ovenpå. Alternativt kan du skovle det op med et fejeblad, hvis det ikke fylder rummet godt nok ud og så på pladsen lægge ruller eller batts af glas- eller mineraluld, så du fylder ud fra kant til kant. Hvis der er helligdage ved siderne, får du en dårligere isolation end med mikanitten (eller hvad varemærket nu var). I frisk tilstand var det et af de bedste isolationdmaterialer med end isolationsevne lige så god som datidens glasuld.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976