/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
3 fulde xp licenser for 2000 kr?
Fra : tukols
Vist : 493 gange
300 point
Dato : 08-12-04 19:39

Se nedenstående link:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98764

Nu har jeg siddet og nørklet med dette det meste af dagen, og bliver mere og mere forvirret.
Ifølge sælgerne - jeg har talt med et par stykker - så er det en fuld standard version man får med, og ikke en OEM. Derudover licenser til 3 computere.

Når jeg går ud og søger på produktnummeret (Google), så står der alligevel at det er en OEM.

Nogen der har købt eller kender produktet?
Èn standard licens: XP home, koster ca 20 kroner mindre.

Hilsen tukols

-----
Jo mere jeg lærer, des mere går det op for mig hvor lidt jeg ved.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-12-04 19:47

hmmm - følger lige med her -

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 08-12-04 20:11

Jeg vil vædde på at du må installere det på 3 pc'er indefor selve husstanden...

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-12-04 20:17

Jeg kan da lige tilføje at jeg nok IKKE vil have en OEM version.
Jeg har snakket med Microsoft i dag, og de påstår at man skal købe en ny OEM version hvis bundkortet ryger.
Forhandlerne påstår at det er den hardware man køber sammen med OEM versionen som skal følges ad (mus, HD, brænder etc) og at Microsoft er galt på den.

Det er dog Microsoft jeg vil have med at gøre den dag bundkortet ryger, og jeg har en OEM version.

Der er måske nogen der har erfaring med hvad der sker?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-12-04 20:43

Der er ingen grund til, at tro at der er tale om fusk på de tilbud bortset fra, at det helt sikkert er OEM, men man skal passe på, se her:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24467

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-12-04 21:04

Ja, det er også lige hvad jeg selv tror. Så harmonerer pris og produkt bedre. Har talt med 2 af forhandlerne på listen i dag. De påstår at det er en fuld/standard licens som føler med. Hos den tredie forhandler står det samme produkt som en OEM.
????

Det var tankevækkende det link. Ja- man skal se sig for.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-12-04 21:07

Mener vi har haft spørgsmålet op at vende før? Tror vi blev enige om at det var til 3 computere i samme husstand!

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-12-04 21:10

Tedd: Har du et link du kan henvise til? Det er jo netop hvad jeg har brug for.
3 fulde licenser til en husstand.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-12-04 21:19

Tja det var vist Bjarne D der svarede på det, så mon ikke han kan finde det frem?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-12-04 21:35

Hejsa

Der er ikke tale om fusk men.

det du køber er en cd, med retten til at installere den på 3 computere med samme nøgle
vælger du at installere på flere computere skal du ind på microsoft's hj.side og tilføje det antal
licenser du vil installere, hvor en licens pris ligger på ca. kr.650,- pr. stk
DU har det fulde ANSVAR for at denne nøgle ikke bliver misbrugt på nogen måde.

Alstå
du er it administrator på et firma, og istedet for at købe x antal xp'cder kan du nøjes med at købe licens
til x antal computere, og bruge den samme cd + nøgle.

http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/licensoversigt.asp

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 08-12-04 21:56

Der er ingen teknisk forskel på en OEM og en fuld licens fra MS. Dog hører der 2 gratis supportsager med, hvis du køber MS licensen. Disse to supportsager har en pris på ca. 1600 (for WinXP HOME) - så nu kan du regne på hvad der er bedst.

MS yder selvfølgelig også support på OEM licenser - men hver supportsdag koster ca 800 kr for WinXP HOME - og omkring 3500 for WinXP PRO

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-12-04 22:19

Tedd, det spørgsmål vi havde oppe at vende handlede om en speciel studie licens.
Her er licens siden, som dog er noget uklar:
http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/licensoversigt.asp

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-12-04 22:27

acronym: Jeg er helt med hvad angår det tekniske. Ingen forskel. Hvis varen ikke er fejlbehæftet, kan jeg nok selv klare supporten.
Men som jeg skrev i et af mine første indlæg:

Jeg har snakket med Microsoft i dag, og de påstår at man skal købe en ny OEM version hvis bundkortet ryger. Du vil ikke få lov til at aktivere din OEM en gang mere.
Forhandlerne (som jeg også har snakket med i dag) påstår at det er den hardware man køber sammen med OEM versionen som skal følges ad (mus, HD, brænder etc) og at Microsoft er galt på den.

Her er jeg meget intresseret hvis der er nogen der sidder inde med personlige oplevelser herom.

dk: Det er godt nok. Om det er samme nøgle med retten til 3 computere, eller tre forskellige nøgler er uden betydning. Det der betyder noget er at jeg får at vide via annoncen her på siden, samt igen via forhandleren at det er snak om fuld/standard version. Det vil sige at jeg hele tiden vil have retten til at installere og have kørende 3 computere her hjemme med xp home, uanset jeg skifter en eller flere computere ud.
Dog så ser jeg at nøjaktig det samme produkt (efter produktnummeret) er beskrevet andre steder som en OEM version. Så det er her mit store spørgsmål ligger. Hvem skal man tro på?

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-12-04 22:33

He-he. Jeg har trålet den licensside forlængs-baglængs.......... i dag. Nej. Den er både uklar og uoverskuelig. Kan i det hele taget ikke bruges til ret meget.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-12-04 22:40

OEM kan man jo kun sælge sammen med hardware! Så hvis det kun er winxp du køber kan det jo ikke være OEM

Ellers laver forretningen noget ulovligt lig med svindel med produktet, og det tvivler jeg på de vil gøre med et microsoft product!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 08-12-04 22:58

Det er rigtigt Tedd, men forhandlerne roder meget rundt i betegnelserne fordi en fuld licens ifølge MS er pakket i en æske med indlagt manual og OEM er dette: http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp
Det ser ud som om nogen forhandlere sælger OEM, som Fuld Pakke Produkt, men uden det indhold og den rettighed det burde indeholde.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-12-04 23:04

Hm........

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-12-04 23:11

Bjarne D: Det er også hvad jeg selv egentlig tror sker her. Der er nok forhandlere som ikke helt er med på hvad de sælger.

Da jeg snakkede med Microsoft i dag, snakkede vi om hvilke muligheder der var hvis jeg ikke skulle have en OEM version. Jeg nævnte så at jeg jo kunne købe en standard licens til 3 computere til 2000 kroner. Det kunne de slet ikke forstå. Der blev åbenbart tilkaldt mere forstærkning fra baglandet, og de var så selv inde på siden og kigge. Der var stille i lang tid, og så kom der et udtryk lige fra hjertet : Det må de ikke...........
Bemærkningen blev dog hurtigt taget tilbage med et nøjtralt: Det vil vi kigge nærmere på.

Så mon ikke der bliver lavet lidt om på "produktbetegnelsen" på disse varer?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-12-04 23:16

Microsoft er så usikre på licensforpligtigelserne, at de normalt altid aktiverer hvis det sker via telefon med personlig betjening, og rent faktisk giver de en gratis licens i bytte for en piratkopi hvis kunden vil fortælle hvor piratkopien er købt og underskrive en erklæring.

Godkendelse af svar
Fra : tukols

Dato : 09-12-04 15:50

Tak for svaret BjarneD.