/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Huslån - flex eller fastforrentet?
Fra : fisherprice
Vist : 2561 gange
300 point
Dato : 08-12-04 18:45

Skal tegne et lån til hus.
Samlet set bliver lånet på 1100kkr og jeg har ikke til udbetalingen mv. dvs. jeg skal både have realkreditlån og huslån. Men hvad skal man vælge af realkreditlån?
Umiddelbart vil jeg sige at renterne er så lave pt. at det med stor sandsynlighed vil være en (stor) fordel at tage fastforrentet lån, idet flexrenten formentlig vil stige over et 5% som et fastforrentetlån lige nu ligger på (for lån over 30år). Har jeg ret? - har ikke ret meget forstand på de forskellige lån og vil gerne høre lidt nærmere inden jeg skal beslutte mig endelig - specielt for at give ejendomsmægleren lidt modspil...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-04 19:09

du skal kun tåle at tabe dvs din økonomi skal kunne klare en rentestigning
sidste år sagde alle de store banken/realkredit at renten ville stige de tog fejl "de siger igen at renten stiger til næste år" ? får de ret?? det er der INGEN der ved
så har man ikke RÅD til at spille så lad være tag et fastforentetlån

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-12-04 19:11

Hej fisherprice

Du kan evt gå ind på Realkredit Danmarks hjemmeside. Her du foretage alle de beregninger du har lyst til.

Din tangegang med et fast forrentet lån til 5 % i rente (kursen p.t. meget tæt på 100) er nok fornuftig, hvis du ikke vil SPILLE lidt. Jeg har selv valgt et FlexLån og det er til en rente der hedder 3,46 % p.a.

Du får adressen her:

www.rd.dk

mvh
Frank

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-12-04 19:15

jeg kan jo også tage et 20 årigt lån og nøjes med 4% - sidder dog det hårdere i det. Er helt med på hvad fordelen er ved det ene frem for det andet. Men hvis et fastforrentet nogensinde kan være en fordel så er det vel nu?!

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-12-04 19:23

Der er jo ingen i denne vide verden, der kan sige om det er en fordel nu. Det er det, hvis du tror at renten fremover vil stige, men ikke hvis du tror at fremover vil blive hvor den er eller falde. Ja, det er et spørgsmål om ens egen tro på fremtiden. Hvert hus omprioriteres hvert 5-7 år. Så længere er fremtiden ikke.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-12-04 19:26

"Hvert hus omprioriteres hvert 5-7 år??" det kommer vel anpå om hvilket lån man har valgt. Ved godt at der ikke er nogen der kan sige hvad fremtiden byder. Men spørger om en simpel og logisk tanke gang ikke er at man skal satse på fastforrentet når renter som sådan er historiske lave.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-12-04 19:26

Du kan jo også vælge et lån med FlexGaranti. Der er renten i øjeblikket lidt under 3% p.a. og her har du garanti for, at renten på dit lån, aldrig kan stige til mere end 6% p.a.. Her kan du både blæse og ha' mel i munden. Det var måske værd at overveje.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-12-04 19:30

Jo, fisherprice, din tankegang er fuldstændig rigtig. Hvis du vælger et fastforrentet lån nu, ved du præcist hvad din husleje vil være fremover, og du kan være ligeglad, hvis renten stiger. Det er da en stor tryghed i sig selv.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-04 19:42

bankerne og realkredit bestemmer "selv" renten

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-12-04 19:51

"bankerne og realkredit bestemmer "selv" renten"? Kan man forhandle om realkreditlån? - troede kun det var banklån man kunne forhandle om!

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-12-04 21:05

rotw, sikke noget vrøvl. Ved huslån er det obligationskursen, der bestemmer renten på lånet.
Nej, man kan ikke forhandle renten, men renten er forskellig afhængig af, om lånet er baseret på korte eller lange obligationsserier.

Kommentar
Fra : samson04

Dato : 11-12-04 13:54

Det klasiske spørgsmål!
Som Franksp skriver er det vigtigste, at du gør dig klart, hvad din økonomi og din nattesøvn kan klare.
Du skriver ikke, hvilken mægler/realkreditinstitur i har. Hvis du ikke allerede har set annoncerne i TV angående den nye type lån som Nykredit tilbyder vil jeg kort opridse den her: Du får et F1 lån med en rente på p.t. ca. 2,5% næste år, der er så indbygget renteloft på de klasiske 6%. I modsætning til fx. RD falder renten derimod igen, såfremt du rammer dette loft, og renten efterfølgende falder igen. Bidraget er det samme som på andre lånetyper. Sparede selv ca. 5000 kr. ved at gå direkte til realkreditinstitutet, idet mægleren får provision ved at skaffe dig lånet. Fastforrentet er selvfølglig også en mulighed p.t. er 5%, 30 årig nok det mest fordelagtige. Har set at du også overvejer 4%- 20 årigt lån, dette er selvfølgelig også en mulighed, men vær lige opmærksom på, at du så får et ca. kurstab på 70000 pr. mil.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 12-12-04 12:12

"ca. kurstab på 70000 pr. mil" forklar??

Tager lån hos BRFkredit. Deres flexgaranti falder ikke igen ved 6%, men det var vist noget med at lånet nemmere kunne omlægges fra tid til anden - eller noget i den stil.

Har overvejet et 4% 20årigt lån - ca. samme mdr. ydelse som 6% flexgaranti over 30år.

Men desto mere jeg overvejer tingene desto mere synes jeg det virker sandsynligt at jeg på en årrække af 20-30 år vil få en gnm. rente på over 4-5% hvis jeg vælger flex. Vælger jeg flexgaranti skal jeg betale for at få omlagt lånet hvis jeg vil have en lav rente igen.

Et eller andet sted kan man vel også undre sig over at der er så meget reklame for de flexgarantilån hvis det ikke er realkreditinstituttet der tjener på det. Omvendt hører man ikke noget om fastforrentet lån. Ved godt man ikke kan ridse tingene op på den måde, men alligevel!

Nu lader jeg mit spørgsmål stå åbent til jeg har skrevet under på lånet....

Kommentar
Fra : samson04

Dato : 12-12-04 14:22

Angående kurstab:
Eks: Skal bruge Lån på 1 mil.

Hvis kursen som ex. 4% er på kurs 93, så giver 1 mil X kurs 93, kun 930.000 i hånden, så du skal låne 1070000 for at få 1000000 i hånden, det er derfor man altid skal låne til så tæt på kurs 100 som muligt.

Og jo, jeg kan godt forstå at du undrer dig, og den manglende reklame for fastforrentede lån, for omkostningsmæssigt er denne løsning set over 30 år nok uden tvivl den billigste. Bruger også selv BRF, da vi købte huset inden de "nye lån" har valgt F5 med en rente på ca. 3%. Men du sparer stadigvæk nogle penge, hvis du går direkte til BRF i stedet for at lade mægleren ordne papirerne

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 29-12-04 10:52

Det blev et 20-årigt fastforrentet lån med 4% i rente. Hvis man sammenligner en flexgaranti med et 30årigt 4%-lån så koster dette faktisk kun 400kr mere pr. måned pt.

Det 20-årige har selvfølgelig lidt større ydelse (lidt under 1000kr netto) pr. måned, men så sparer jeg ca. 220.000kr i renter over lånets løbetid - sammenlignet med tilsvarende lån over 30 år.

Lukker spørgsmålet om et par dage eller 3

Accepteret svar
Fra : samson04

Modtaget 300 point
Dato : 29-12-04 14:40

Lyder fornuftigt. Så er du jo også sikker på en fast ydelse. Det lyder også som om, at du har undersøgt markedet, hvilket vel er det vigtigste, så den enkelte får den type lån, der passer bedst til ens låne profil.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 29-12-04 19:05

som tidligere omtalt var der tale om 100% finiansering. Hvad betyder dette for mig hvis huspriserne (mod forventning) rasler ned? - betyder det blot at jeg ikke opnår nogen friværdi før langt senere? - Egentlig vil jeg bare vide om det påvirker mit lån på nogen måde hvis f.eks. huspriserne falder 50%

Kommentar
Fra : arkibald

Dato : 29-12-04 19:32

Der er mange gode argumenter præsenteret.
Hvis du gerne vil have den lave rente, intet kurstab, og gerne vil slippe for den stigende nettoydelse, er svaret: Et prioritetslån som serielån.
På godt dansk betyder et prioritetslån, at banken låner dig penge til en lav rente 3-4%, dvs. at der ikke er noget kurstab. Så er de første 50-100.000 kr sparet
Et serielån betyder at man afdrager det samme beløb hver måned, og jo mere man afdrager jo færre renteudgifter = faldende nettoydelse. Ved et annuitetslån er bruttoydelsen konstant, det eneste der ændre sig med tiden er andelen af afdraget og renten. dvs at man i starten har et stort rentefradrag, men sidst i lånets løbetid udgør renterne en meget lille del af terminen og fradraget er så godt som ikke eksisterende. Det betyder stigende nettoudgift.
Prøv at gå ind på denne hjemmeside: www.handelsbanken.dk og ind i menuen privat.

Mvh
Peter

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 29-12-04 20:02

prioritetslån det er da afdragsfrie lån..... Eller hvad? - lyder i øvrigt underligt at de kan gøre det billigere end realkreditinstitutterne....

Kommentar
Fra : arkibald

Dato : 29-12-04 20:58

Renterne er lidt højere en hos realkreditinstitutterne - men der er ikke noget kurstab, og bidragsbetaling

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 03-01-05 18:43

Tak for svaret/svarene samson04.