/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan jeg male min grilrist?
Fra : Bragesvej
Vist : 5903 gange
20 point
Dato : 08-12-04 11:57

Jeg har noget High temp spraymaling til pejse, kan jeg bruge dette til at male min grilrist med, og ligge mad på bagefter (Når det er tørt) eller vil maden tage smag af malingen på risten.

Malingen kan tåle temp op til 450 grader og skaller ikke af.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-12-04 11:57

Rettelse den kan tåle grader op til 800 grader!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-12-04 12:02

Jeg vil ikke anbefale at bruge maling på din grillrist...få den hellere forchromet istedet for.

Mvh
palle jensen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 08-12-04 12:06

Jeg ville ikke gøre det, også fordi jeg ikke tror på, at malingen kan holde der på.
En ting er, at det kan tåle høje grader uden på en ovn, men på en grill, kommer malingen direkte i kontakt med åben ild og gløder, det er ikke helt det samme.
mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-12-04 13:06

Tjaaaa--Det kan du godt, men lad være,for det holder ikke, og den maling er formodentlig ikke godkendt til fødevarer.
Så er spørgsmålet--hvorfor vil du male den??
For at male den skal den gøres 100% ren, og så er den jo klar til brug.
Fedt, kød og olie hænger lige så godt fast i risten når den er malet som når den ikke er.
Gør den ren og smør den ind i lidt madolie. det ved man hvad er, eller få en fremstillet i rustfri stål.
Når du bruger grillen så husk at rense risten når du er færdig med grillen, IKKE når du er færdig med at spise.
En nem måde er, at tage en stor håndfuld alufolie krøllet sammen og skure risten med det.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-12-04 13:18

Du kan da altid male den. Måske vil det endda hænge fast. Men jeg vil ikke spise noget derfra. Tag i stedet hver gang, du har varmet op, at skrubbe risten med stål- eller messingbørste. Det der ikke går af ved det, smitter heller ikke af på maden. Hvis du absolut vil smukkesere en rist, der har mistet cromen, kan du smøre den ind i linolie og give den et længere kæleri med en blæselampe. Det giver en fin blanksort overflade, som er forholdsvis let at holde.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 08-12-04 13:25

Smør den ind i brun sæbe, og læg den i en sort sæk i et døgns tid. Derefter er den nem at rengøre. Fremover så læg risten i græsset efter endt brug, og gerne natten over. Husk risten skal stadig være varm. Den bliver som ny og det endda uden knofedt.
Torben

Kommentar
Fra : bne

Dato : 08-12-04 15:21

Bland aldrig maling og madvarer !
Giv den istedet 'linolie-kuren' som pbp_et omtaler, og HOLD den ren - hvis den bliver glemt en enkelt gang og det er nødvendigt med en tilbundsgående rengøring, så smør brun sæbe på, put den i en sort plasticpose med ½ dl 3-dobbelt salmiakspiritus. (Hold hovedet væk når du åbner igen, og gør det udendørs - det lugter ikke godt....)

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-12-04 10:58

Ja ren knj jeg nok gøre den, men rusten? det bliver noget af et arbejde, da risten høre til en åben Pejs/Gril...

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-12-04 14:00

Tak for svaret dova. og til jer andre.