/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
nabostrid om skel
Fra : Avant85
Vist : 5735 gange
200 point
Dato : 08-12-04 11:46

Hvad skal jeg stille op med den første gang jeg møder naboen i en strid om, hvor skellet går imellem os.
Vi er indkaldt af hegnsynsformanden. Han skriver ikke noget om, hvad vi skal møde med.
Jeg mener hvilke dokumenter/kort eller måske en gammel person, der kan huske noget om området.
Eller skal jeg blot møde med mine argumenter den første gang og så tage det derfra.
Det er bare for ikke at tabe sagen ved en "fodfejl"
Jeg håber der er en derude med faglig viden om et meget nærgående problem

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-12-04 11:53

Hvis du har nogle gamle kort eller andre dokumenter, er der jo intet forgjort i at tage dem med, men ellers ville jeg nok bare møde op og tage det derfra. Du kan jo eventuelt ringe til hegnssynsmanden og høre, om du bør slæbe vidner og sager med.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-04 11:57

Skelmærkningen skal fremgå af et matrikelkort.
Og hvis det ikke er muligt at finde nogen skelpæle på grunden, kan en løsning være en opmåling. Det er vist godt nok halvdyrt..
Sådan en sag burde ikke kunne tabes ved en "fodfejl", men undersøg også om der skulle være nogen tinglysninger på grunden, om andre (naboen) har brugsret på en del af grunden, det er mest i tilfælde hvor det er nødvendigt i forbindelse med adgang til nabogrunde, altså tilkørselsveje.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-04 12:00

Jo, der er forresten lige en ting mere.
I nogen tilfælde kan det forekomme, at en lidt for "jordbegærlig" nabo med tiden har tiltusket sig et stykke af nabogrunden.
Hvis der ikke er gjort indsigelser gennem længere tid, kan naboen nogen gange få medhold i, at han har "vundet hævd" på at det omdiskuterede areal betragtes som værende hans.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-12-04 12:03

Du skal medbrínge din sunde fornuft og lade være med, at kræve din ret hvis mindre kan gøre det. De problemer og stridigheder der kan skabes nu vil være svære at klare senere så vær imødekommende uden, at være for "gavmild".
Det er ofte den addæmpede og fornuftige, der bliver hørt og ikke den der råber højest.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 13:01

Hegnsynsmanden har ingen juridiske beføjelser. Han er en forligsmand udpeget af kommunen. Han afgør ikke hvor skellet er, Han forliger parterne i stid om hvilket hegn der skal stå i skellet. Hvis ikke der findes skelsten eller andet der viser hvor skellet er, så er der kun en landmåler der kan fastlægge skellet. Det kann let blive for dyrt, hvis ikke det drejer sig om et større jordstykke

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-12-04 13:37

Det er korrekt, at hegnssynsformanden er en forligsmand, men såfremt parterne ikke kan komme til enighed, kan han træffe en afgørelse i en kendelse (hegnsloven § 39), og denne kendelse kan tvangsfuldbyrdes ved fogedretten ligesom en dom (hegnsloven § 44, stk. 4). Derudover skal man huske, at man normalt kun i en periode på 4 uger kan indbringe hegnssynets afgørelse for retten (hegnsloven § 43, stk. 3). Så et hegnssyn er så vidt jeg kan læse mig til da ikke helt uden konsekvenser.a

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 14:04

Ryge Jensen. Hvad står der så i hegnssynsloven om skel??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 14:07

Hegnssynsmanden kan også afsige kendelse i hegnssager; men ikke om hvor skellet gå. Hegnssynsmanden er en lægdmand udnævnt af kommunalbestyrelsen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-12-04 14:23

Ingenting, og her kommer jeg lidt til kort i forhold til min viden om hegnssyn.

Vi er engie om, at hegnssynet ikke har kompetence til at afsætte skel, og jeg gik derfor ud fra, at synet ikke fortager synsforretninger i skelssager. Når avant85 taler om at han er blevet indkaldt til - hvad jeg tolkede - som et hegnssyn, gik jeg ud fra at problemet var noget andet end direkte skellets placering, og i stedet et spørgsmål som synet har kompetence i.

Hvis hegnssynet virkelig påtager sig en rolle i sager hvor det er inkompetent, så må du jo nødvendigvis have ret.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 14:50

Hehnssynsmanden påtager sig ikke nogen rolle hvor han er inkompetent- det har jeg da aldrig hørt- men når han bliver kaldt ud så kommer han, og prøver at forlige folk. Han kan afsige kendelser som: "Den hæk skal klippes ned til 1,80 m. eller de grene må skæres ned i skellet"; men når det ikke fremgår hvor skellet er så er selv hegnssynsmanden "På herrens mark". Jeg har også hørt om et tilfælde, hvor han sagde: "Det her må være en skelsten, hvis i er enige om det, så sparer i så mange tusinde til landmåle" Tit bliver folk enige om at dele de 10 cm, som det tit drejer sig om, når de hører hvad en landmåler skal have. For slet ikke at tale om en efterfølgende retsag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-04 16:37

En hegnsynsmand har normalt ikke noget at gøre med at fastlægge hvor skellet er. Det er mere om stridigheder om hegn træer og andre ting i fælles skel.

"Hvis man er i tvivl om hvor skellet er mellem to grunde, kan man bede en landinspektør foretage en skelforretning.
Det betyder, at man betaler en landinspektør for at afsætte skellet.
Man bør være opmærksom på, at en skelforretning kan være en dyr affære.
Sager om skel kan ikke indbringes for en domstol før der er foretaget en skelforretning"

http://www.hegnsyn.dk/pdf/skelforretning.pdf
mvh dova

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 08-12-04 22:42

Der er ikke rigtigt kommet noget frem, som jeg ikke vidste i forvejen.
Hvis jeg ringer til hegnsynstformanden og rådfører mig med ham, så vil han efter sekretærens udsagn blive inhabil i sagen.
Derfor forsøger jeg at finde nogen, som har været i eller har hørt om lignende situation.
Til BjarneD vil jeg sige. Jeg skal nok forsøge at holde lav profil, men vi har i 10 år forsøgt at få naboen til at acceptere at vi som tilflyttere også har lidt ret. I hvert fald til den grund, som vi har fået anvist af ejendomsmægleren og købt af sælgeren.
Vi har lagt øre til meget over hækken. Den ene dag er det naboens langt ind på vores grund. Den næste dag er det fællesgrund og næste igen har han vejret. Der fræses med 4-hjulstrækkere ind over vores grund, der køres 6-dagsløb igennem et hul i hækken ind over vores grund. Vi plantede hullet til med flettet pil. Det blev forsøgt sparket ned, men da det var for stærkt, fandt vi en dag vi kom hjem fra en tur i byen pileflethegnet kørt ned med en teleskoplæsser og spredt ind over vores grund.
Vi har gennem tiden fået kort både hos kommunen og amtet og forsøgt at vise dem til naboen, men det kunne han ikke tage sig af.
Vi har haft politiet ude for at se pileflet-hærværket.
Vi har haft sagfører på, som viste sig at have private relationer til naboen og som ikke rigtigt foretog sig noget i 1 års tid. Regning var der til gengæld ikke mangel på.
Så nu er vi sådan set presset ud i at finde ud af hvad vi kan disponere over, om ikke før så ihvertfald ved salg

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-12-04 16:23

Det du spurgte om var vel også, hvad du skulle medbringe til mødet med hegnssynsmanden? Intet udover hvad du er blevet bedt om, og det er vel ikke noget. Et matrikelkort viser i regelen ingenting, udover facongen og størrelsen på grunden. Der er i regelen ikke afsat nogle faste punkter, og i regelen heller ikke bygninger. Det er muligt at teknisk forvaltnig har kort med bygninger og kloakker, vejskel og skelbrønde, har de da, prøv at få en copi af hvad de har der!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-04 16:41

Selv om det vil komme til at koste dig nogen penge, vil jeg i en sådan sag, råde til at få en landinspektør til at måle grunden op.
og hvis der ikke foreligger nogen klausuler på, at naboen har vej-ret på din grund, må han bare blive væk.
Ellers er det hærværk og ulovlig indtrængen på privat område, og med en landinspektørs opmåling, har I mulighed for at køre en sag mod naboen, og evt. få foranstaltet et tilhold/forbud mod at han sætter sine ben på jeres grund.
Der er sgu da grænser for hvad man skal finde sig i.
Og da især hvis det kun er en selvbestaltet ordning at naboen bruger jeres grund.

mvh dova

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 12-12-04 15:25

Hvordan køre en sag?
Hvem kan indbringe en sag for en domstol?
Eller hvordan sagsøger man en for noget, man synes er lige lovligt for meget?
Det skal gerne være et helt seriøst svar, da vi har brugt tid og midler på en uduelig sagfører

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-12-04 15:43

Det synes jeg kun en saagfører kan gøre for dig. En "uduelig" Sagfører er sikkert langt at foretrække for selv at føre sagen!

Hvordan afgør man forresten om en sagfører er uduelig? Den der taber sagen og derfor kommer til at betale "gildet" vil sikkert mene det er fordi han havde en uduelig sagfører.

Der er et gammelt mundheld der siger: "Hellere et magert forlig end en fed proces" Her er det netop de store omkostninger der tænkes på!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-04 23:09

I teorien kan alle indbringe en sag for domstolen, som så vil vurdere om det er en sag der kan blive ført i retten.
Men i en sag om skel og hvor det går, kræves der opmåling fra en landmåler.
Men prøv at finde den gratis advokat bistand i din kommune og spørg dem til råds hvad du videre kan foretage dig i sagen.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 13-12-04 17:49

Tak for svaret dova.
Jeg takker alle for god deltagelse og tager det derfra. Det er åbenbart et delikat spørgsmål, som muligvis kræver en skriverkarl - desværre. Nu har vi lige brugt et år og 9000,00kr uden at det har rokket en millimeter