/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
En meget svær beslutning !!!!
Fra : Rina2
Vist : 879 gange
300 point
Dato : 08-12-04 10:32

Jeg har en veninde som stå over for en meget stor beslutning
Hun blev for et par år siden skilt fra en voldelig og meget manipulerende ægtemand, (ex.manden blev meget vred og bitte da hun ville skilles)
Han har gentagende gang efter skilsmissen chikaneret, sagsøgt og bl.a. truede hende med at han ville gøre alt hvad han kunne for at hun ikke skulle se børnene.
Der er 2 børn, på henholdsvis 11 og 15 år. Faren har forældremyndig over den ældste, moren over den yngste. Efter faren fik forældremyndigheden har moren ingen samvær med den ældste mere. Faren har samvær med den yngste (6/8)
De bor stadig i sammen by, (lille by) men hun vil gerne flytte væk fra byen, da hun er meget angst for ex. manden, men hun er bange for at ex. mand skal få overtalt (manipuleret) den yngste til at flytte til ham hvis hun flytter og at hun så heller ikke få den yngste at se mere.
Bør hun blive i byen eller bør hun flytte ?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 08-12-04 10:41

Jamen hvis hun gerne vil flytte, så skal hun da bestemt flytte. Det skal exmanden da ikke hindre hende i. Så er det jo vigtigt, at i som er omkring hende, støtter hende i det, og hjælper hende så godt i nu kan. Også så barnet flytter med. Hun skulle jo ikke gerne miste på den bekostning, at hun vil flytte og komme videre. Faren kan jo sagtens have samkvæm selvom hun flytter til en anden by.

Så støt hende, og prøv at tale med hende, om fordele og ulemper. Evt har i været en tur hos Mødrehjælpen, de kan tit hjælpe og støtte i sådanne sager. Der er også en samtalegruppe, hvor man kan få støtte fra andre i samme situation. Det var måske noget der var værd at prøve.

Jeg synes bestemt at hun skal flytte, hvis det er det hun ønsker. Men ved dog også, at det godt kan være svært, ikke at lade sig manipulere, men hun skal forsøge så vidt det nu er muligt, at holde sig til sin beslutning. Hun har trods alt forældreretten over barnet, så kan han ikke sådan lige uden videre bare få barnet.

Men prøv evt Mødrehjælpen, det kan være de har nogle gode ideer til hvordan hun kan flytte, uden at blive manipuleret.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 08-12-04 10:46

Meget kort svar: Det er såvidt jeg kan regne ud din veninde der bestemmer hvor barnet skal bo, sålænge hun har forældremyndigheden.

Det kan meget nemt være der opstår gnidninger i forbindelse med flytningen, og det kan også være barnet brokker sig, men engang imellem må forældre altså trumfe deres vilje igennem og lade være med at tage "pladdersentimentale" hensyn til barnets ønsker.

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 08-12-04 10:54

Min veninde har været på mødrehjælpen og tale med deres rådgiver og jurister
De siger at der ikke er meget at gøre desværre, hvis barnet siger at det er ked af et skole skift, i retten, så får faren forældremyndigheden

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 08-12-04 11:17

Så let går det nu ikke bare. Der bliver jo undersøgt så, om det vil være i barnets tarv at skulle hen til faderen.

Men Better_performance har ikke helt ret. I følge den nye lovgivning §29 stk 12 mener jeg det er, skal barnet høres om hvad det vil. Så barnet vil have noget at sige.

Men det kommer vel meget an på, hvor glad barnet er for sin far. Prøv at henvende jer til Mødrehjælpen igen. For at få en snak, ikke om barnet kan blive fjernet eller ej, men om fordele og ulemper ved at flytte, måske de kan komme med nogle gode forslag til det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-04 11:24

Hvordan manipulere (overtale) Rina, det er da ikke sådan at præge ungerne, eller hva'?

Hvis hun har forældremyndigheden, skal der vel vægtige grunde til at den fratages din veninde eller.....

Hvad siger de øvrige myndigheder, her tænker jeg på kommune, amt, evt advokat!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 08-12-04 11:28

Dit konkrete spørgsmål om hun skal blive eller flytte er jo ikke noget vi kan svare på, der vil ved begge beslutninger være plus og minus, så din veninde må sætte sig ned og finde ud af hvad der vejer mest, og har hun prøvet at tale med barnet om hans/hendes ønsker?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-04 11:38

Hvis hun har det så dårligt og er så angst for at bo i samme by som manden, så bør hun da flytte uanset hvad.
Hvis hun da er sikker på, at det vil hjælpe på hendes situation; for nogen gange hjælper det ikke at flytte hvis manden virkelig gør alt for at chikanere hende.
Så er der problemet med barnet. Der er selvfølgelig en risiko for, at barnet ønsker at blive boende, men der vil i længden ikke komme noget godt ud af at hun skulle blive af hensyn til barnet.
Hvis hendes livskvalitet er så dårlig p.g.a. angst for manden, kan hun i længden ikke sætte det til side og fungere optimalt over for barnet.
Nu er jeg så ikke helt sikker på, at en ting som at skulle skifte skole, ville veje tungt nok i en evt. retssag om hvor barnet skulle bo og hvem der skulle have forældremyndigheden, medmindre at det direkte skønnes, at en skoleflytning ville være katastrofalt for barnets videre udvikling. Og en anden ting er, at børn på den alder ikke selv burde have lov at skulle tage stilling til ting som hvem de vil bo hos og hvor de vil gå i skole. Det er de ikke modne nok til selv at overskue konsekvenserne af. Men desværre er det nok et af de punkter hvor det, nogen gange misforståede, "hensyn til barnets tarv" spiller ind.
Hvorfor ser hun forresten ikke den ældste? Er det barnets eget fravalg?

mvh dova

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 08-12-04 12:57

Pipzi:
Barnet ord vægter stærkt, det er den erfaring min veninde har fra den første retssag, hvor faren fik forældremyndigheden over den ældste, Dommeren afsagde dommen udelukkende ud fra barnet ord, vægtede ikke at kommunes familierådgivning sagde at det ville være bedst at børnene var hos morer, pga. farens holdning og opførelse.
Barnet er glad for hans far og bror. Det er selvfølgelig godt, men det er trist at far vedholdende blive ved at sige til børnene hvor "dårlig" moren er, og hvor "grim" hun har været mod ham.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 08-12-04 13:01

Forskellen er, at det barn det drejer sig om nu, er kun 11. Derfor vægter det ikke helt så meget.

Det er selvfølgelig ikke særlig rart, at faren omtaler moderen dårligt, men så er det netop vigtig, at moderen ikke også tyer til de knep....

Men det er svært, det ved jeg godt. Mine forældre er selv skildt, og min lillebror er i klemme mellem dem.

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 08-12-04 13:05

3773:
Desværre kan man manipuler med børn. Ofters høre man om mødre der ikke vil at børnene ser faren, At de få overbevidst børnene om at faren er "dårlig" og at børnen ikke bør ser ham, men det sker også den anden vej, det høre man bare ikke så meget om.
Bl.a. kom barnet hjem en fra samkvem en dag, var i rigtig dårlig humør, men senere kom barnet "det skulle være en hemmelighed, men han havde været med fares nye kone på hendes arbejde (på et social kontor) der havde de ringede til statsamtet, børnelinien for at høre hvordan man fik overført forældremyndighed når barnet fyldter 12 år, for barnet kunne vel godt forstå at det var bedre at bo hos dem end hos mor.
Det er sådan noget min veninde er op i mod gang på gang i forskellinge afskygninger.
Myndighederne, advokaten mv. mener at faren vil få forældremyndigheden hvis barnet siger "at det er ked af et skoleskift"
Man kan ikke sige at hverken mor eller far er dårlig forældre, børnene få både tøj, mad og bliver ikke slået. At faren ikke ønsker at børnene skal se deres mor, er en biting.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-04 13:13

Vil det sige at "pap-moderen" bruger sin stilling til at manipulere med barnet. Det lyder sgu da sygt! Må hun overhovedet det? Det er forhåbent ikke rigtigt at børnelinien medvirker til den slags. Det er da mig bekendt ikke intensionerne med sådan noget.

Ham der ex'en, er der ikke nogen i systemet der kan gennemskue ham, hvis han virkelig er så manipulerende? Du og veninden kan åbenbart. Og du skriver også at kommunens folk kan. Hvorfor i alverden lytter dommeren dog ikke på det? Du lyder som om dommeren trænger til en mentalundersøgelse!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-04 13:15

Læs Det istedet for du i sidste linie.

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 08-12-04 13:17

Better_Performance:
Nej ingen kan træffe beslutningen for hende, Men hun vil gerne have vendt og drejet det her, evt. høre andres erfaring mv.
Min veninde føler hun sidder mellem kolera og pest:
Flytter hun, kan det ske at hun mister "det sidste" barn til en far som ikke ønske at hun skal have nogen kontakt med børnene, og hvor myndighederne siger at det bedste for barnet ville være hos hende.
Blive boende, og være angst bare for at gå ud og handle.
Barnet er ked af flytte, skifte skole, men det er de fleste børn nok, pga. usikkerheden for det nye.

Accepteret svar
Fra : pipzi

Modtaget 300 point
Dato : 08-12-04 13:20

Har i selv talt med Forældretelefonen evt ? 3555 5557
Måske barnet kunne have gavn af at tale med Børnetelefonen ? 3555 5555 eller på nettet http://www.bornenettet.dk/index.php?o=c87a1358c70ac6866ba3d12e3417fff4

Måske de kan have nogle gode forslag. Det er som sagt ikke særlig rart. Men måske det ville være sundt for barnet at flytte...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-04 13:26

Er selv skilt og bor tæt på mine unger. Jeg ville da også helst ha' ungerne boende ved mig, men sådan var beslutningen ikke dengang. Jeg klarer paragrafferne nogenlunde tåleligt med min ex, uden at vi render og gnider lårene af hinanden. Så klart at tingene er rarest nå det sker i nogenlunde fordragelighed. Når eller hvis jeg flytter længere væk, kan jeg klart se et eller andet problem ved at have ungerne, hvis de pludselig får langt til kammerater skole mv, når de er hos mig.

Den er lidt tricky den der. Umiddelbart ville jeg sige hun skal følge sit hjerte. Men der er åbenbart flere aspekter i dette. Ungen der siger hun skal blive, Ex'en der "siger" hun skal rejse langt langt væk. Er der også en ny kæreste på bedding? Er det derfor hun vil væk?

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 08-12-04 13:45

Hej alle.
Dette kan lyde som en meget indviklet sag, så jeg vil da også kommentere, da jeg bl.a. har en datter fra mit 1. ægteskab, hun er ganske vist på 46 år, men jeg har også som far, ”haft ørene i maskinen”, m.h.t. problemer med samkvem på mange forskellige måder, gennem årene.

Nu er der dog faldet nogenlunde ro over sagen, idet det det sidste der skete, var sidste år til Jul
da min fætter, som er gift med min tidligere kone, stod udenfor min datters dør, med de julegaver som hun og hendes børn havde sendt til ham og hans kone ( altså Mor og Mormor).
De – altså han og konen - nægtede at modtage julegaverne uden nogen som helst begrundelse,
ud over, at de ville ikke modtage gaver fra dem.

Ja jeg synes bare det er sådan en ”sød” lille julefortælling !!!

Og så mener jeg i øvrigt om denne Rina2-sag, og nogle af de selvfølgelig velmenende kommentarer, at man skal huske at enhver sag har altid mindst 2 sider – sommetider mange – så jeg mener at ”kommentatorerne” skal huske at tage hensyn til dette, bl.a. ud fra, at vi kun har sagen set fra Rina2´s side, uanset hvor velmenende og rigtigt det lyder.

Men OK, sagen kan selvfølgelig løses, på en forholdsvis god måde for børnene,
såfremt forældrene og andre indblandede, kan motiveres til at behandle sagen fornuftigt!

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 08-12-04 13:53

Dova:
At hun kan mærke at hun fungerer dårlig er af grundende til at hun gerne vil væk.
Jeg synes at du har ret med hensyn til skoleskift, og at "hensyn til barnets tarv" nogen gange bliver misforstået.
Den ældste selv valgt moren fra, da han var kommet op og bo hos faren, begyndte han at sige at han er vred på moderen fordi hun havde såret far. og at far synes at han var umulig når han havde været hos moren, så det var en dårligt at han kom hos hende.

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 08-12-04 14:09

Pipzi:
Barnet bliver 12 år til januar, Har det ikke særligt godt med der evt. er i vente.
3773:
Pap-moren´s børn ser ikke deres far. Kender pap moren lidt gennem nogle bekendte, hun blev meget bitter da hendes ex.fandt en anden, hendes ex.mand trak sig, med håber om at børnene ville komme når de blev voksne. det var en grim skilsmisse.
At pap-moren ringer fra arbejdet til statsamtet mv. er der jo kun barnets ord for, der var jo kun de to tilstede.
Ja, moder har fundet en ny kæreste, og vil selvfølgelig gerne flytte sammen med ham. Umiddelbart ville det da også være nemmest hvis kæresten flytte ind hos moren, men ex.mand (faren) har truede kæresten ret voldsomt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-04 14:22

Det lyder sandelig som nogle "rare" mennesker. Både ex'en og papmoderen.

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 08-12-04 14:22

dkwM327:
Selvfølgelig har sagen 2 sider.
For mig at se er det store problem her at faren ikke ønsker noget samarbejde omkring børnene, moren har prøvet selv gennem kommunens Familierådgivning, statsamtet, men faren ønsker intet samarbejde, han siger direkte jeg har 2 ønsker at have børnene fuldtids, også knække deres moren, koste hvad det koste vil.
Men man kan desværre ikke tvinge en forældre til at samarbejde, til at opføre sig anstændigt, så børnene kan have at forhold til både deres mor og far.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-12-04 14:58

Ja, sager har som regel to sider.
Men når to voksne mennesker går fra hinanden, så synes jeg, at de har pligt til at tage hensyn til de børn, som de sammen har sat i verden.
Nej, hun skal ikke flytte! Den lille har ret til at se sin far, og den store skal da have mulighed for at skifte mening, hvad der er mange, der gør i den alder.

Og hvis den lille vil blive boende i byen -hos far, så har mor reelt ikke noget valg. For den lille er gammel nok til selv at blive taget med på råd om bopæl.

Bliver der tale om decideret vold eller trusler om vold, så må mor politianmelde ham.
Forøvrigt er børnene jo heldigvis så store, så der ikke nødvendigvis behøver at være det store samarbejde mellem forældrene. Er den lille også en dreng??

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 08-12-04 15:15

Birgitta:
Den yngste er også en dreng.
Moren har aldrig nægtet hverken far eller børn at se hinanden, og har altid overhold samkvemsaftalen. (hvilket faren ikke har)
Det der vil blive (udover at drengen er ked af et skoleskift) er at faren skal køre drengen i skole og hente ham igen, ca. 35 min hver vej. og vil faren synes var møj træls (pt. cykler barnet selv)
og da faren ikke vil samarbejde kan man jo ikke engang lave en ordning/skiftes.

Kommunen var på et tidspunkt inden på at far skulle have et tilhold, men da moren bor midt i byen, så ville det ikke virke, sagde politiet for man kunne ikke forbyde faren at går i forretningerne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-12-04 17:22

Når faren ikke er til fare for drengen, så er der ingen grund til at drengen ikke skulle bo hos ham, hvis mor flytter. Drengen er (næsten) stor nok til at bestemme selv.... Og det synes jeg, er mere end urimeligt at forlange af sin søn: at tvinge ham til at vælge sin mor fra. Han er i en alder, hvor kammeraterne er mindst lige så vigtige som forældrene.

Hvis mor vælger at flytte, så må hun indstille sig på, at det sandsynligvis bliver uden børnene. Og det mest kærlige hun kan gøre for dem er så at afgive dem til faderen uden kamp, men fortælle dem, at de altid kan komme til hende, hvis de har brug for det.

Det ER altså meget synd, når børn mister kontakten med en af deres forældre fordi mor og far ikke kan enes. Men det er jo noget, der sker meget tit.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 09-12-04 16:38
Godkendelse af svar
Fra : Rina2

Dato : 15-12-04 09:00

Tak for svaret pipzi.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 15-12-04 10:32

Det var så lidt. Håber i finder en god løsning