/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Simpelt login
Fra : Yumatci
Vist : 587 gange
200 point
Dato : 08-12-04 07:08

Hej jeg har lavet et simpelt login som ser sådan ud index.htm:

<html>

<body bgcolor="#45965B">

<b><font face="Arial" color="#00549E" font size="12">Velkommen</font></b>
<br>

<form action="login.php" method="post">
<b><font face="Arial" color="#00549E">Skriv brugernavn: </font></b>
<input type="text" name="brugernavn">
<br>

<b><font face="Arial" color="#00549E">Skriv password:    </font></b>
<input type="text" name="password">
<br>
<input type="submit" value="Login">

</form>

</body>

</html>

login.php:

<?php
$bruger = $_REQUEST["brugernavn"];
$passwd = $_REQUEST["password"];
$site = $bruger . $passwd . ".htm";

echo "<meta http-equiv=\"refresh\" content=\"1;url=".$site."\">";

?>

og hvis jeg så laver en fil kaldet admin123.htm så skal man bare logge ind med brugernavn: admin og password: 123

men problemmet er når du er logget ind så kan man se adressen oppe i url vinduet altså kan man se at den sidde man er på hedder admin123.htm og så ved andre hvad passwordet og brugernavnet er!

Er der en måde jeg inten med html eller php kan ændre det oppe i url linien uden at skifte sidde?? sådan der f.eks står
"Ikkeseminkode" eller sådan noget???

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-12-04 07:16

<form action="login.php" method="get">

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-12-04 07:26

hvorfor method=get ???? når jeg bruger post

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-12-04 07:30

det gør det bare mere synlig for så kan man også se det når man logger ind!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-12-04 07:53

Jeg misforstod det, for en ordens skyld vil jeg foreslå dig at bruge alle dine .htlm sider som php ,
admin123.htm bør hedde admin123.php
Det vil være bedst at ligge det i en mappe, den kunne hedde 'brugerlogin"
i en mappe vil en startside altid hedde index.php
en bruger kan så logge ind på www.domæne.dk/brugerlogin (www.domæne.dk/brugerlogin/index.php starter)
Og derfra sendt til den fil de nu skal til.
den fil de skal se vil ikke kunne kaldes direkte men i stedet sende et direkte kald vidre til www.domæne.dk/brugerlogin

Er det sådan at du mener ?

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 08-12-04 13:48

Filen behøver ikke hedde noget med brugernavn og adgangskode, når du laver det med PHP
Du kan fx lave det med en database.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-12-04 14:42

hej lasse madsen er der nogle der kan vise mig en anden nem og sikker måde?

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 08-12-04 18:10

Yumatci -> Har du adgang til en database?

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-12-04 20:51

Hmm aner det ikke jeg har en gratis ftp server på www.1go.dk

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 08-12-04 21:48

Yumatchi -> Det må du have, men jeg vil foreslå, at du begynder at læse om dette på www.webcafe.dk
Indtil videre kan du evt. lave siderne i if-betingelser i PHP

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-12-04 22:32

hmm har læst på www.webcafe.dk der var der jeg lærte php men jeg har ikke læst det hele så går igang med resten!

Accepteret svar
Fra : creepo

Modtaget 200 point
Dato : 15-12-04 08:51

Ja selvfølgelig er der mere sikre metoder.... brug cookies. Læs om cookies på phpnoise.com
Og hvorfor kalde en side noget med admin123.html. Det er ikke ret sikkert. Men hvis du bruger cookies, så kan alle bare
kende siden, men de kan ikke logge ind, for de er ikke blevet "validated". Så kan den hedde ligemeget hvad, man vil ikke kunne komme ind for siden ville kræve at man er logget ind.

Godkendelse af svar
Fra : Yumatci

Dato : 23-12-04 17:25

Tak for svaret creepo.