/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Pladespiller
Fra : Melander
Vist : 4512 gange
50 point
Dato : 09-08-02 17:11

Hejsa

vi har lige "arvet" en gammel pladespiller af mærket Beogram 1700.

er der nogen der ved om man kan få et sæt højtalere til sådan en, altså hvor man kobler pladespilleren direkte til højtalerne. Hvis man kan, så hvor henne, og evt. pris

mvh. Melander

Kommentar
Fra : 0685

Dato : 09-08-02 17:18

Hej

Jeg har en Beogram 1000 og den skal tilsluttes en forstærker/radio for at kunne give lyd fra sig. Det er nok det samme på din. Du kan jo se på grammofonen om der er højttalerudgange.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-08-02 17:23

Jaja, jeg er godt klar der skal være en forstærker, men jeg tænkte på om der fandtes nogle højtalere med indbygget forstærker og indgange....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-08-02 17:50

hej 0685

Jeg afviser dit svar fordi det ikke er et svar...jeg fik jo ikke et svar på mit spørgsmål, så de er ikke for at være uforskammet.......det kunne jo være at man stadig kunne få fat i et par gamle b&o højtaler med forstærker i, og hvis de har indbygget forstærker, var der jo gode chancer for at der muligvis også var et gammeldags dinstik..

Ellers skal du have tak for forsøget

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-08-02 18:49

Så vidt jeg husker, lavede B&o ikke et sæt højttalere med forstærker i, før "pentagon" højttalerne kom på markedet.
Hvis vi ser bort fra stik problemmer, er der andet problem du skal være klar over.
Hvis du F.eks. tager et par højttalere m/forstærker, til at sætte på en PC vil det sikkert lyder forkert. Gamledags LP plader er indspillet på en bestemt måde, kaldet RIAA normen. Dette gjorde man for at få rillerne til at fylde mindre. ved RIAA Hæver man diskanten og sænker bassen. Dette betyder ikke noget når man bare har et RIAA led i sin forskærker kreds, ved afspilling. Det har højttalere m/forstærkere ikke idag. Men netop B&0 lavede et printkort til at sætte i deres pladespillere. Disse printkort havde indbygget et RIAA led. Ved du om der et sådan printkort i din pladespiller?.
Et andet problem er signalets størrelse fra pladespilleren.

MVH

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-08-02 20:21

hej viskinge

Høøø det aner jeg godt nok ikke, om der er sådan et printkort, men jeg har nu heller ikke lyst til at skille den ad, for at se efter, den er trods alt en gammel sag....

men kan jeg ikke bruge de pentagon højtalere du snakker om, og kan man stadig få dem.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-08-02 08:03

Har undersøgt lidt vidre. Du kan ikke bruge de høttalere direkte. Der fandtes ingen højttallere til at sætte direkte på pladespilleren, men der findes en matchene radio/forstærker, beomaster 1700. Der er en engelsk site med billeder og data, men kan ikke huske hvad den hedder.
Hvad med pick-up'en, er den i orden? B&o laver ikke længere pick-up'er til de gamle pladespillere!!!! så man kan ikke fremskaffe en ny.

MVH

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 10-08-02 08:07

Fandt adressen: www.beoworld.co.uk/
MVH

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-08-02 11:55

pickuppen ser fin ud,,, og den side ser fin ud viskinge, den kan jeg godt bruge, der kan jeg finde de informationer jeg har behov..tak

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 10-08-02 11:56

Tak for svaret viskinge.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 07:21

Hej Melander ....

Først synes jeg du skal passe godt på dit "arvestykke" B&O
er meget omtalt og god i kurs alt efter Modeller ...

Dertil kommer så at du nok ikke undgår en tur via Forstærker
og derefter til de højtalere du nu vil betale for ...

Gå en tur i Genbrug der findes måske det du har brug for
til en billig penge ... held og lykke ...

Jeg vil også tro at din Beogram 1700 er udstyret med stik
i Din norm og det skal du jo også lige tage højde for ..

Men uden at vide så meget om Beogram 1700 skal du efter
min opfattelse over en forstærker og så til højtalere ...

Med venlig hilsen
K.G.

Så er spørgsmålet om det er pengene værd - for at komme
til at spille et par eller et dusin Vinylplader jeg ville ikke
ofre noget på det ... men måske har du en større samling.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 12:35

Hejsa Melander

Hvis du kan finde en knap der står volume ud for, så kan der sættes
højttalere til, ellers er der vejen over dit stereo anlæg, hvis du har sådan
et i forvejen.

Hilsen Benny

"Melander" <Melander.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4k079.4501$ww6.507379@news010.worldonline.dk...
> Hejsa
>
> vi har lige "arvet" en gammel pladespiller af mærket Beogram 1700.
>
> er der nogen der ved om man kan få et sæt højtalere til sådan en, altså
> hvor man kobler pladespilleren direkte til højtalerne. Hvis man kan, så
> hvor henne, og evt. pris
>
> mvh. Melander
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 12:44

In article <3d5c99c5$0$87283$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, kg@lite.dk
says...
> Hej Melander ....
>
> Først synes jeg du skal passe godt på dit "arvestykke" B&O
> er meget omtalt og god i kurs alt efter Modeller ...
>
> Dertil kommer så at du nok ikke undgår en tur via Forstærker
> og derefter til de højtalere du nu vil betale for ...
>
> Gå en tur i Genbrug der findes måske det du har brug for
> til en billig penge ... held og lykke ...
>
> Jeg vil også tro at din Beogram 1700 er udstyret med stik
> i Din norm og det skal du jo også lige tage højde for ..
>
> Men uden at vide så meget om Beogram 1700 skal du efter
> min opfattelse over en forstærker og så til højtalere ...
>

Og når man nu har fået fingerne i sådant et klenodie, ville det jo være
nærliggende at prøve at skaffe B&O forstærker og højtalere omkring samme
årgang... så kunne man rende rundt og føle sig retro agtig.

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"
K. Schumacher

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 13:10

Keld Gydum wrote:

> Dertil kommer så at du nok ikke undgår en tur via Forstærker
> og derefter til de højtalere du nu vil betale for ...

Joeh, det kan hun nu godt. B&O laver skam aktive højttalere, BeoLab 6000
og 8000, hvor forstærkeren er indbygget i de i øvrigt flotte højttalere.

Spørgsmålet er naturligvis, om de kan bruges sammen med en *gammel*
pladespiller, især hvis den som Keld nævner har DIN-stik. Men hvis man
er lidt ferm med en lodddekolbe, kan man godt skifte stikket.

Men hvorofr sætter Melander ikke bare pladespilleren til sit normale
stereoanlæg? Hvis der ikke er en phono-indgang, er det bare at købe en
RIAA-forstærker og sætte i AUX-indgangen.
Men de ved meget emre om den slags ovre i dk.teknik.lyd - spørg en gang der.

lars

--
"I hate you, Milkman Dan"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 19:51

On Fri, 16 Aug 2002 05:53:22 GMT, "Melander" <Melander.news@kandu.dk>
wrote:

>Hejsa
>
>vi har lige "arvet" en gammel pladespiller af mærket Beogram 1700.
>
>er der nogen der ved om man kan få et sæt højtalere til sådan en, altså
>hvor man kobler pladespilleren direkte til højtalerne. Hvis man kan, så
>hvor henne, og evt. pris
>
>mvh. Melander

Jeg går ud fra, at spillen ser sådan ud:

http://perso.club-internet.fr/lgenevet/Imagesbo/an1970/bg1700.jpg

I så fald skal du spille via et stereoanlæg med riaa-forforstærker -
fx et af de anlæg, du her kan se årgangsmæssigt passede til spillen:

http://perso.club-internet.fr/lgenevet/boold/bophoto1970.htm

Fx kunne Beomaster 1700 og Beovox S45 være en mulighed.

Men få nu vished for, at pickuppen er frisk nok (hvilken type er det?
Det står på) - og at man fortsat kan få udskiftningsnåle.

Venlig hilsen Hans Henrik.

http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 12:50

Nu vi er ved B&O ville jeg da lige fortælle at jeg er den stolte ejer af en
BeoMaster 1100 forstærker, og da det er den eneste forstærker jeg har,
bruger jeg den faktisk aktivt! Og der er virkelig lyd for alle pengene.
Den eneste defekt er de to rød-grøn lysdioder, der ikke virker mere, men
ellers er den kanon.

Jeg havde engang en BeoGram vistnok 1001 eller noget i den stil, men motoren
kunne ikke mere, skulle selv dreje rundt på skiven i et kvarter, før den
kunne køre i rigtigt tempo (33")

Da den jo kun har phono og tape-indgang begge DIN-stik, har jeg en 3-kanals
omskifter så jeg har både min video, DVD og cd-afspiller i tapeindgangen.

Rune

"Keld Gydum" <kg@lite.dk> wrote in message
news:3d5c99c5$0$87283$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Melander ....
>
> Først synes jeg du skal passe godt på dit "arvestykke" B&O
> er meget omtalt og god i kurs alt efter Modeller ...
>
> Dertil kommer så at du nok ikke undgår en tur via Forstærker
> og derefter til de højtalere du nu vil betale for ...
>
> Gå en tur i Genbrug der findes måske det du har brug for
> til en billig penge ... held og lykke ...
>
> Jeg vil også tro at din Beogram 1700 er udstyret med stik
> i Din norm og det skal du jo også lige tage højde for ..
>
> Men uden at vide så meget om Beogram 1700 skal du efter
> min opfattelse over en forstærker og så til højtalere ...
>
> Med venlig hilsen
> K.G.
>
> Så er spørgsmålet om det er pengene værd - for at komme
> til at spille et par eller et dusin Vinylplader jeg ville ikke
> ofre noget på det ... men måske har du en større samling.
>